Er der nogen, der har erfaring med materialet kaldet ytong? Hvordan er det at arbejde med det? Hvilke værktøjer er nødvendige, og kan man male over det? Er der nogen, der ved det?

Hej!

Tjek www.yxhult.se, som fremstiller materialet. Jeg har selv forsøgt at maile dem flere gange, men får aldrig svar(?)

Du kan jo prøve at ringe. Måske går det bedre?!

Alternativer til Ytong kan være H+H Celcon, Lättklinkerbetong, Leca eller præfabrikerede og isolerede betonelementer.

Tjek også ældre spørgsmål om dette emne her på forummet.

Hvis du finder nogle prisoplysninger, er jeg meget interesseret :D

Mvh og Godt Nytår!

/Stefan

Når vi regnede (dog ikke H+H Celcom) var Y-tong det dyreste af alle materialer.
Vi bygger med Nordblock i stedet.

Vi havde tænkt at bruge ytongen til at bygge en væg med lidt "hulrum" i for alt muligt. Mest for effektens skyld, ikke for at opbevare ting direkte. Helt rigtigt, ytongen er den dyreste i klassen.

Vi overvejer at gøre det lidt mere kompliceret ved at bygge ud væggen med reglar og gips, som vi faktisk allerede har betalt for :) Vi havde tænkt at pudse den væg, så den ser lidt "rå" ud, og vi undrer om gipspladerne tåler det. Vil mørtelen løsne sig fra gips og masonit?

Det går ikke at pudse på gips. Man må bruge en strukturfärg i stedet. Puds virker ikke på papir eller træ...
I en tidligere tråd beskrev jeg, hvordan jeg lavede nicher i en skillevæg - bare at søge... :)

Tak for det! Skal kigge nærmere på den udførlige beskrivelse!

Der findes plader kaldet "Masterboard" og "Pyrok" som er lavet af fibercement, mineralisk plade som er meget velegnet til at pudse.

www.ljungberg.se

Der finder du information om alle plader de har.

Vi skal købe deres Masterfasade for at pudse ydervæggene.

Du kan bruge lecablock, det er billigere og du har allerede det "rustika" udseende. Det er bare at pudse det lidt let.

Det er meget let at arbejde med.

;D

Sweli!

Var det jer, der byggede med pre-fabbede betonblokke (som var isolerede)? Hvis ikke, hvad er Nordblock? Gasbeton??

Mvh Stefan :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.