Jeg skal fjerne to bærende vægge, har haft en konstruktør hjemme, som har kigget på det og beregnet bjælkerne. Søjlerne som bjælkerne skal hvile på skal være VKR 70x70x5. Nu hvor jeg ringede for at bestille stålet, havde de ikke den hjemme, og jeg skulle købe en fuldlængde, hvis jeg ville have den. Derimod havde de KKR 80x80x5 hjemme i en passende længde for mig (5m). Hvordan er bæreevnen i den i forhold til VKR 70x70x5?? Jeg ville være meget taknemmelig, hvis nogen kunne rede dette ud, sælgeren sagde, at det ikke ville blive et problem, men sælgere er jo sælgere og ikke andet... (absolut intet ondt om sælgere... :-)

TAK SÅ LÆNGE.

Er der ingen, der ved noget om det her...? ville være meget taknemmelig, hvis nogen vidste noget... tak alligevel...

KKR er koldvalsede og VKR er varmvalsede, dette har intet at gøre med bæreevnen da strækgrænsen antageligt er den samme (normalt 355N/mm2), koldvalset stål har en glattere overflade og er fri for glødeskaller.

Bøjningsmodstanden er ca. 35% højere på 80x80x5, du vil have en klart overmatchende konstruktion med 80x80x5.

Tusind tak, det lyder super. Jeg har et sidste spørgsmål. Jeg skal i den ene ende lægge op bjælken på et L-jern, som skal skrues i trævæggen med franske træskruer. Konstruktøren har på tegningen skrevet 70x40x5, men det har ikke leverandøren, de siger, at der ikke findes noget sådant. I stedet gælder det 80x40x5 eller 60x40x5. Jeg havde valgt 80x40x5 direkte, hvis jeg kunne få det, men der er ikke tilstrækkelig plads. Så spørgsmålet er, hvor stor forskellen er i praksis mellem 70x40x5 og 60x40x5. Jeg er utrolig taknemmelig for svar. Tusind tak.

• Synes
Figofighter
  • Laddar…
65*50*6 og 75*50*5 findes også som standard hos Tibnor.
Jeg ville tro, at 70*40*5 kan fås fra Tyskland gennem fx Tibnor, men det bliver lidt dyrere og tager ca. 10 dage at få hjem.
Går du ned i dimension, synes jeg, du skal rådføre dig med konstruktøren.

KKR har dårligere udmattelsesevner end VKR, hvis det er udsat for store belastninger. Men i de fleste tilfælde, og absolut i dit tilfælde, er KKR tilstrækkeligt. Og så er det billigere end VKR.

Jeg skal bære af fem meter væg med en HEA200 bjælke som hviler på VKR 80x80x4. Ifølge bygningsingeniøren som lavede tegningerne fik jeg ikke lov til at skifte til KKR, han var stålfast på VKR.

JohanKson sagde:
Jeg skal bære af fem meter væg med en HEA200 bjælke som hviler på VKR 80x80x4. Ifølge bygningsingeniøren som lavede tegningerne fik jeg ikke lov til at skifte til KKR, han var meget fast på VKR.
Jeg tjekkede med min konstruktør, han sagde at der ionte var nogle problemer, og da jeg gik op fra 70x70x5 til 80x80x5 var der absolut intet at fundere over.

Typisk at jeg fik en konstruktør som var "bestemt". :) KKR var meget billigere da den fans på lager... :P
Hvordan skal du få op bjælken i loftet?

JohanKson sagde:
Typisk at jeg fik en konstruktør som var "bestämd". :) KKR var meget billigere da den fandtes på lager... :P
Hvordan skal du få bjælken op i loftet?
6 venner og to donkrafte. på søndag sker det... skal blive rigtig interessant at se hvordan det bliver.

Vend gerne tilbage med resultaterne og måske lidt billeder? :)
Har lejet en materiałos til min balkdag. Ikke sjovt at baxe 220 kg 2,5 m opad.

JohanKson sagde:
Jeg skal bære af fem meter væg med en HEA200 bjælke, der hviler på VKR 80x80x4. Ifølge bygningsingeniøren, der lavede tegningerne, fik jeg ikke lov til at skifte til KKR, han var meget insisterende på VKR.
Hmmm
Det ville have været interessant at få information om, hvorfor han ikke accepterer KKR, hvis du øger dimensionen? Skal du svejse i det?
Jeg ringede til min leverandør af VKR.
Fik følgende oplysninger.
VKR og KKR har samme værdier på papiret, men det stemmer ikke i virkeligheden.
1 m længde så er der ingen forskel. Ved 6 m er VKR ca. 20 % stærkere, og der findes en kurve at regne efter.

Linnex sagde:
Hmmm
Hade været interessant og få information om hvorfor han ikke accepterer KKR hvis du går op i dimension? Skal du svejse i det?
Jeg slog en signal til min leverandør på VKR.
Fik følgende oplysninger.
VKR og KKR har samme værdier på papir men det stemmer ikke i virkeligheden.
1 m længde så skiller det sig ikke. Ved 6 m er VKR ca 20 % stærkere og der er så en kurve at regne efter.
Problemet var måske, at jeg ikke ville gå op i dimension. Søjlerne bliver 2,4 meter på hver side og skal bære op fem meter som sagt. Så han ville måske ikke/gad ikke regne det om, eftersom jeg allerede havde betalt. :P

Forskellen ligger i den aksiale belastning af disse to profiltyper: En KKR som er koldvalset har spændinger i sig, og på grund af dette kan man ikke lave søjler lige så lange i KKR som VKR i tilsvarende dimension. Foreskriver for min del altid KKR, når jeg laver byggetegninger, dette gør, at man kan vælge VKR i samme dimension, hvis man vil. Jeg tror ikke, at den dimension du talte om på KKR skal være noget problem. Desuden Collin: bøjningsmodstanden er ikke interessant i denne sammenhæng.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.