Min far har nogle sække cement i kælderen som er mindst 15 år gamle. De er stadig "mjöle", ingen klumper. Fungerer det at støbe med? Det skal blive et fundament til en postkasse, så det er ikke direkte nogle ekstreme styrkekrav, men det er jo godt, hvis det hærder...
 
josohl sagde:
De er stadig "mjöliga", ingen klumper. Fungerer det at støbe med?
Det bør fungere. Det er bare at prøve. ;)
 
Det jeg har hørt er, at der burde være bedst-før-dag på brug. Partiklerne klumper sig sammen. Hvis den sagkundskab er rigtig, så burde det ikke fungere. Men som alt andet, test. Fungerer det, så er det jo udmærket.
 
de måske virker, men hvis de ikke gør det? er det værd at prøve?
Cement er billigt.
 
Det er jo bare at teste. Virker det ikke, så er det bare at trække klumpen eller formen op, da den ikke burde sidde fast jo...og så købe i stedet :)
 
Det fungerer ikke. Cement er en ferskvare.
 
er det ikke mere så der det "fungerer" men holdbarheden er klart forringet...

skiten brænder ikke lige så godt, hvis det er gammelt, hvis jeg ikke husker forkert ? ?
 
lastkaj lastkaj sagde:
Det fungerer ikke. Cement er en ferskvare.
Jeg har anvendt 5 år gammel cement, betonen var ret blød efter 4 dage men efter 20 dage har den hærdet. Med andre ord, det virker som om gammel cement (uden hårde klumper) fungerer men hærdetiden er væsentligt længere, dog ved jeg ikke om holdbarheden påvirkes, men som fundament til min vandpumpe fungerer det udmærket.
 
Hvordan gik det? Jeg har også nogle sække cement, der har ligget et stykke tid. Nærmere 10 år. Nu har jeg brug for at fylde et gammelt garagegulv med en stærk hældning, så de kan måske komme til nytte til at lægge grunden med, så jeg ikke behøver at købe lige så meget flydespartel? Noget, der kan gå galt?
 
Smid dem.
 
Immobil Immobil sagde:
Det bør fungere. Det er bare at teste. ;)
Det fungerer, men den brænder i det mindste 3 gange så lang tid, desuden bør du holde den fugtig i et par uger.
 
A Andersast sagde:
Hvordan gik det? Jeg har også nogle sække cement, der har ligget et stykke tid. Nærmere 10 år. Nu har jeg brug for at fylde ud et gammelt garagegulv med stort fald, så de måske kan komme til nytte til at grunde med, så jeg ikke behøver at købe lige så meget flydespartel? Noget der kan gå galt?
Du kan måske prøve at blande lidt beton med cementen og se om det hærder? Risikoen er, at cementen har reageret med fugt i luften og derfor ikke længere er aktiv. Jeg ville ikke tage chancen ved at blande beton på gammel cement, når det er så let at teste, om den virker. Alderen i sig selv burde ikke være noget problem.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.