9,250 læst ·
23 svar
9k læst
23 svar
Vinkelbeslag til trappebygning
Er i gang med at bygge en trappe og har brug for forslag til passende beslag og skruer til at samle trin med vangerne og stødtrin med trin.
Planen er altså at skrue trinene nedefra med et 90-graders beslag mod vangerne og fastgøre stød- og trin på samme måde. (Trinene ligger altså på vangerne, de er ikke fræset ind.)
I værste fald kan jeg fremstille beslagene af vinkelprofiler i aluminium, men det ville være rart med noget færdigt.
Hvad angår skruen, så ville ankerskrue være ideelt, men de er lidt lange. Findes der noget passende når materialet er på 20-40 mm?
Planen er altså at skrue trinene nedefra med et 90-graders beslag mod vangerne og fastgøre stød- og trin på samme måde. (Trinene ligger altså på vangerne, de er ikke fræset ind.)
I værste fald kan jeg fremstille beslagene af vinkelprofiler i aluminium, men det ville være rart med noget færdigt.
Hvad angår skruen, så ville ankerskrue være ideelt, men de er lidt lange. Findes der noget passende når materialet er på 20-40 mm?
Plantrinene kan du vel skråskrue på indersiden af vangen, eftersom de ligger ovenpå.
Og stødtrinets øvre side med møbelvinkel mod det overliggende plantrin, alternativt skråskrue der også, afhængigt af hvor meget udhæng du har på plantrinene.
Og stødtrinets nedre side skrues lige igennem ind i plantrinet?
Og stødtrinets øvre side med møbelvinkel mod det overliggende plantrin, alternativt skråskrue der også, afhængigt af hvor meget udhæng du har på plantrinene.
Og stødtrinets nedre side skrues lige igennem ind i plantrinet?
På en rigtig trappe fræser man riller i siderne af vangerne til trinene. Det er lidt for avanceret for mig og mit maskinrum.MathiasS sagde:
Jeg vil helst ikke skrue gennem trappetrinene fra oversiden, der er også risiko for, at det ikke bliver stift nok, hvis trinene vil bule.
Skruer fra siden holder nok heller ikke, der er risiko for, at jeg flækker vangestykkene.
Beslagene, jeg forestiller mig, er måske 20 cm lange, vinklet 90 grader og med flanger på ca. 2-3 cm.
Vedhæfter et billede af konstruktionen. Trinene på billedet er midlertidige, det skal blive gotlandsk kerneved med tiden.
angående ankarskruv så sidder de desværre ikke bedre end nogen anden skrue, køb hvilken skrue som helst med den rigtige tykkelse og længde til beslagene.
og i stedet for beslag måske det går an at bare skrue-lime en type liste i vange og lægge trinnet på.
og i stedet for beslag måske det går an at bare skrue-lime en type liste i vange og lægge trinnet på.
Skal overveje lægter til trappetrinene, hvis jeg ikke finder en passende beslag. Billigere bliver det jo om ikke andet.
For stødtrinene bliver det nok sådan, at jeg lader fræse spor i dem til trappetrinene og derefter limer og skruer (efter forboring) bagfra.
Hvis nogen undrer, så har jeg bestilt vange stykkene på snedkerifabrik. Ikke noget man limer og saver til selv sådan uden videre. 5 meter lange og nøjagtighed på 0,1 mm. Der bliver et skab under, som styrker den ellers ret spinkle konstruktion.
For stødtrinene bliver det nok sådan, at jeg lader fræse spor i dem til trappetrinene og derefter limer og skruer (efter forboring) bagfra.
Hvis nogen undrer, så har jeg bestilt vange stykkene på snedkerifabrik. Ikke noget man limer og saver til selv sådan uden videre. 5 meter lange og nøjagtighed på 0,1 mm. Der bliver et skab under, som styrker den ellers ret spinkle konstruktion.
Men som nævnt ovenfor, Træpløk kan nok ikke være så dumt, CO har dette sæt til at rette pløkkerne korrekt ind
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164717213
Men tricket ligger vel i at vælge den rigtige lim, som er tilpas sej og ikke sprækker.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164717213
Men tricket ligger vel i at vælge den rigtige lim, som er tilpas sej og ikke sprækker.
Aha, vidste ikke, at det var et så seriøst projekt. Tænkte, det var en eller anden udendørstrappe med nogle få trin. Der findes jo færdige trapper at købe af denne model, men jeg ved ikke, hvordan de monterer dem sammen.
Hvad har du tænkt dig at behandle overfladen med?
Ellers er det vel counterbore og træpløkker, der fungerer godt, bore pløkker ud af samme træsort, som du gør trinene i.. (hvad hedder det på dansk?).
(Jeg så, at du ikke ønskede at skrue oppefra.)
Hvis du er bange for, at trinene skal sno/svuppe sig, så er en længere 90 graders alu liste måske bedre. Skær den til i den rigtige længde, og bor nogle huller, forsænk. Kan ikke være noget større problem.
Hvad har du tænkt dig at behandle overfladen med?
Ellers er det vel counterbore og træpløkker, der fungerer godt, bore pløkker ud af samme træsort, som du gør trinene i.. (hvad hedder det på dansk?).
(Jeg så, at du ikke ønskede at skrue oppefra.)
Hvis du er bange for, at trinene skal sno/svuppe sig, så er en længere 90 graders alu liste måske bedre. Skær den til i den rigtige længde, og bor nogle huller, forsænk. Kan ikke være noget større problem.