Hej! Min lejlighedsbygning er bygget i 1938. Jeg har for nylig lagt mærke til denne plade, der sidder mellem vindueskarm og ventil ved vinduerne. Ser det ud til at være asbest? Er nu ret bekymret for min og især min søns skyld, da det er tilførsel.
 
  • Et nærbillede af en hvidmalet væg, et metalrør og en plade med rustpletter placeret mellem et vindue og en ventilationsåbning.
  • Billede af ventilationsskive, mulig asbest, mellem hvid vindueskarm og ventil, set i en lejlighed fra 1938.
Men uanset hvad det er for materiale i denne skive. Hvordan ville det i så fald kunne frigøres og spredes rundt i luften. For du er vel ikke der og skraber lidt af den flere gange om dagen.
Det ville vel være farligt, hvis der var plutonium i den, så den spredte radioaktivitet. Men ellers skulle det næppe forårsage noget, hvis den får lov at blive der, hvor den er, i yderligere godt 80 år.
 
Hvis du mener den brune skive, så ser det ud som kork. Bruges nok som varmeisolering for ikke at køle vindueskarmen ned med indkommende luft.
 
  • Synes
Lämmelen
  • Laddar…
GoC GoC sagde:
Men uanset hvad det er for materiale i denne skive. Hvordan skulle det i så fald kunne løsnes og spredes rundt i luften. For du er vel ikke der og skraber lidt af den flere gange om dagen.
Ville vel være farligt hvis det var plutonium i den så den spredte radioaktivitet. Men i øvrigt lærer den ikke forårsage noget hvis den får fortsætte være der den er i yderligere godt 80 år.
Nej, jeg er ikke der og skraber. Tænkte at hvis den isolerer ventilen så måske luften er der og tærer på den. Men er nervøs af mig generelt.
 
Men det ser mere ud som en skive af kork.
 
  • Synes
Lämmelen
  • Laddar…
P Pucco sagde:
Om du mener den brune skive så ser det ud som kork. Anvendes nok som varmeisolering for ikke at køle ned vindueskarmen med indkommende luft.
Tak, ja det er den jeg mener. Så kan det måske være. Det var en lettelse :)
 
L Lämmelen sagde:
Nej, jeg er ikke der og bøvser. Tænkte, at hvis den isolerer ventilen, så måske luften er der og skader den. Men jeg er generelt bekymret af mig.
Men selvom det skulle være asbest i pladen, så vil du få mere asbestfibre via tilluftsventilen, end hvis det skulle være asbest.
Der er betydeligt større farer at spilde bekymringerne på, end hvis der tilfældigvis skulle være asbest i en bygningsdel i en lejlighed. Jeg ville tro, at bare luften i et byområde er betydeligt mere skadelig. Men mest skadelig er bekymringen for alt, hvad man tror eventuelt kan være farligt.
 
  • Synes
Lämmelen
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.