Bor i en lejlighed fra 1927 og undrer om vindueskarmene jeg har er i marmor, sten eller eternit?

Vindueskarmene er tunge som bly men samtidig ser mønsteret på dem kunstigt ud?

Har hørt at Eternit kan være farligt men på hvilken måde? Og burde jeg skifte dem ud i så fald til træplader i stedet?

• Forn vindueskarm, muligvis lavet af marmor, sten eller eternit, med kunstigt mønster og ridser, set fra toppen.
  • Billede af en brun og grå vindueskarm med ujævnt, plettet mønster. Der ses en hvid monteringsbeslag nedenunder.
  • Fødenbræt med mønster, potentielt lavet af marmor, sten eller eternit, med fokus på dets materiale og overraskende vægt i en gammel lejlighed.
Det ser ikke ud som vindueskarme med asbest

• Synes
Nialmu
  • Laddar…
marmor

MrJay
Synes faktisk, det ser mere ud som kalksten end marmor, som er mere finmasket.

• Synes
RoBo og 1 anden
  • Laddar…
Kalksten. Kinnekulle grårød eller Öland G1S

Grårød kalkstensoverflade med naturlige årer og tekstur, muligvis fra Kinnekulle eller Öland G1S.

• Synes
Nialmu
  • Laddar…
BirgitS
N Nialmu sagde:
Har hørt, at Eternit kan være farligt, men på hvilken måde? Og burde jeg skifte dem ud til træbrædder i så fald?
Eternitstøv er farligt, når det kommer ned i lungerne, så man skal ikke save eller lignende i eternitplader uden god beskyttelse, men når det sidder på plads og i fred, er det ingen fare. Der er altså ingen grund til at skifte vindueskarme i eternit ud.

• Synes
Nialmu
  • Laddar…
Og eftersom disse desuden ikke engang er i Eternit så lad alt bare være.

• Synes
Nialmu
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.