Vi har skiftet facade og vinduer. Vinduerne sidder i liv med facaden. I dag da jeg kom hjem, havde byggerne sat vinduesblik, som efter min mening er alt for store.

De øvre vinduesblikke stikker ud og drypper ned så meget, at et par centimeter af kronegesimserne forsvinder bagved, og dermed den smukkeste profilering. Han fik et billede af, hvordan vi ønskede det, og det var ikke sådan.

Det nedre vinduesblik stikker også ud alt for meget. Reagerede øjeblikkeligt, da jeg så det. Jeg har læst mig til, at minimum ifølge branchen er, at det skal stikke 20 mm uden for facaden alt. karmen. Jo længere desto bedre muligvis rent funktionelt, men selvfølgelig ikke æstetisk. Derudover stikker de så langt ud, at man kan komme til skade på dem, der hvor de er i jordhøjde. Her handler det om op mod 50 mm uden for karmen!

Vores bygger påstår, at der findes byggeregler om, hvor langt de nedre vinduesblikke skal stikke ud, og at han har fulgt dem.

Jeg forstår, at vinduesblikkene nede skal være kortere end dem oppe, hvis ikke det skal dryppe på nedre plade, så snart det regner. Så vi må rette begge.

Jeg begynder at blive rigtig træt af byggeri nu. Byggere er ikke så omhyggelige med at spørge eller følge, hvad vi ønsker æstetisk - fx gjorde byggerne karmene anderledes end tegningen, og hvad jeg udtrykkeligt har sagt og skrevet.

Vi bygger til vores ældre hus i gammel stil, og jeg er omhyggelig med detaljerne. For børnenes skyld var jeg nødt til at tage væk med dem fra byggestøvet i et par dage. Ellers havde jeg opdaget det tidligere. Min partner var hjemme, men ser ikke sådanne ting.

• Et stort vinduesbly på en hvid træliste, der rager ud over facadebeklædningen. Blyet går ned over en del af krønlisterne.
  • Fasade med nyt monterede vinduer og store vindueskarme, der stikker ud fra væggen, installeret med gule mærker og opmærkningstape på hjørnerne.
Hvad værre er, synes jeg, at der ser ud til at være bagfald på det øvre blek, det har desuden opvikket bag panelet, hvad jeg kan se. Hvis det er som det ser ud, fører det jo fugt ind i panelet. Det ville med andre ord være bedre, om det ikke fandtes.

• Synes
Lakritsianen
  • Laddar…
40mm udstik fra foder ifølge husama, men er det steder man går meget og risikerer at hænge fast i dem, så plejer jeg at gøre dem mindre...
Overblik skulle kun have været med en ankantning i stedet for drypkant, fungerer også på underblik, hvis man vil have gammel stil. (jeg gætter på, at bygherren har købt færdige blikke i byggemarkedet og får derfor sådanne mål.... Bestil hos en blikkenslager i stedet)

• Synes
Joak
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard sagde:
40mm udstik fra foder ifølge husama, men er det steder, man går meget og risikerer at sidde fast i dem, så plejer jeg at gøre dem mindre...
Overblikene skulle have været med kun en ankantning i stedet for drypkant, fungerer også på underblikene, hvis man vil have gammel stil. (jeg gætter på, at bygherren har købt færdige blik hos byggemarkedet og derfor får sådan nogle mål... Bestil hos en blikkenslager i stedet)
hvad er ankantning? Mener du ombukket?

D Daniel 109 sagde:
Hvad værre er, synes jeg, at det ser ud til at være bakke på den øvre blink, det har desuden opsvinget bag panelet, hvad jeg kan se. Hvis det er som det ser ud, så fører det jo fugt ind i panelet. Det ville med andre ord være bedre, hvis det ikke fandtes.
ja det er indenfor panelet. Men har udtrykkeligt sagt og skrevet, at det skal hælde lidt udad. Håber det kun er billedet, der forvilder. Skal tjekke igen!

plåtrickard plåtrickard sagde:
40mm udstik fra foder ifølge husama, men er det steder, man går meget og risikerer at hænge fast i dem, så plejer jeg at gøre dem mindre...
Overblikene skulle have været med bare en kantning i stedet for drypkant, fungerer også på underblikene, hvis man vil have gammel stil. (jeg gætter på, at bygherren har købt færdige blik i byggemarkedet og får derfor sådanne mål.... Bestil hos en pladesmed i stedet)
Refererer du til Ama Hus fra Svensk Byggtjänst? Ingen tvungen regel om 40 mm der?

Første gang jeg ser hasparne på ydersiden.

Det er sådan stormkroge plejer at sidde.

• Synes
tergo og 3 andre
  • Laddar…
D Daniel 109 sagde:
Hvad værre er synes jeg, at det ser ud til at være bagfald på det øvre blek, det har desuden opbukningen bag panelet hvad jeg kan se. Hvis det er som det ser ud, så leder det jo ind fugt i panelet. Det ville med andre ord være bedre, hvis det ikke fandtes.
Overblekkene plejer at sidde bag panelet..

Pippis hus Kolarestigen sagde:
hvad er ankantning? Mener du ombukningen?
Droppkanten foran på beslagene

Pippis hus Kolarestigen sagde:
Refererer du til Ama Hus fra Svensk Byggtjänst? Ingen tvingende regel om 40 mm da?
Ja præcis

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.