Hej, mine vinduer er monteret "ovenpå" vinduesblikkene. Min tømrer siger, at det er forkert, og at vinduerne ikke skulle monteres direkte på blikkene. Men er det virkelig forkert? Jeg har lært, at der i mine vinduer (som for øvrigt er af kompositmateriale) findes et spor i bunden af vinduet, hvor blikket skal "hægte i". Blikkene er bukket 90 grader i bagkanten. Grunden til, at det siges at være forkert, er, at jeg har haft lækage ved et af vinduerne. Men jeg spekulerer på, hvordan de ellers skulle have været monteret?
Et hvidt vindue monteret på en murstensvæg, direkte ovenpå en hvid vindueskarm, set fra ydersiden.

Mig bekendt monteres blekket "udenpå" med netop et snit, så blekket passer ind. Der findes sandsynligvis andre varianter.

Kan lækagen ikke være opstået i siderne eller at det er blæst ind under blekket? Er der lidt fald udad under blekket?

Har selv en lignende variant som fungerer rigtig godt. Derimod har jeg et ordentligt fald på vindueskarmen samt at karmen har en bukkede kant som slutter til sporet i underkant på vinduet.

Din karm ser ud til at ligge alt for plant, så vand kan blive stående ind under vinduet. Ser heller ikke nogen opbøjning af karmen mod underkant vinduesspor, hvilket øger bekymringen lidt ekstra. Ser ikke rigtig ud!

Det er korrekt monteret. Der er et spor i underkanten, hvor opbukningen på pladen går ind.

• Synes
nyrrol
  • Laddar…
Tør ikke svare på, hvordan det er med kompositmateriale, men på PVC-vinduer er det almindeligt, at blegepladen fastgøres nedenunder!

• Diagram der viser fastgørelse af vinduesbleck til PVC- og trævinduer, med markeringer for udvendig og indvendig placering.
  • Synes
Jonobe
  • Laddar…
Fällebyggarn Fällebyggarn sagde:
Mig bekendt monteres pladen "udenpå" med netop en rille for at passe pladen ind. Der er sandsynligvis andre varianter..

Lækagen kan ikke være opstået i siderne eller blæst ind under pladen? Er der lidt fald udad under pladen?
Jo, lækage ved siderne (ved metallet) er hvad jeg mistænker. Tætning med fugemasse. Venter på regn og blæst....

N NoUseForAUsername sagde:
Har selv en lignende variant som fungerer kanon. Jeg har derimod et ordentligt fald på vindueskarmen samt at karmen har en bukket kant, der slutter til sporet i underkanten af vinduet.

Din karm ser ud til at ligge alt for fladt, så vand kan blive stående ind under vinduet. Ser heller ikke nogen opbukning af karmen mod underkant vinduesspor, hvilket forstærker bekymringen lidt ekstra. Ser ikke rigtigt ud!
men opbukningen kan man jo ikke se? Fordi opbukningen er "under" vinduet? I vinduessporet. Hældning kunne muligvis være bedre dog.

S sepani sagde:
men opvikket ser man jo ikke? Eftersom opvikket er "under" vinduet? I vinduessporet. Hældning kunne muligvis være bedre dog.
sådan her bør det se ud. Skal være et lille opvikk op inden de forsvinder under vinduet. Samt ganske meget mere vinkel end hvad du har.

Diagram af vindueskonstruktion med opvikt sålbænk og sekundær tætning. Viser vinklen og bottensliste under vinduet.

Notér mit "bør" angående opfoldningen. Hældningen er dog mere af skall-karakter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.