6,764 læst ·
11 svar
7k læst
11 svar
Vindue u-værdi 1,0 W/m2 = Mange problemer med udvendig kondens?
Hej!
Står over for nogle beslutninger nu, hvor vi skal bestille vinduer til vores kommende hus. Vi kommer til at bygge i lidt århundredeskiftestil og har fundet en vinduesproducent, der lever op til vores krav. Jeg vil have U-værdi 1,0 på vinduerne, hvilket så bliver dobbelt energiglas + argongas imellem. Vinduesproducenten anbefaler os at vælge U-værdi 1,2 i stedet, da lavere U-værdi plejer at resultere i problemer med udvendig kondens, hvilket mange klager over påstår han.
Er der nogen, der har erfaring med dette? Udvendig kondens opstår jo ved klare, kolde nætter, når der er høj luftfugtighed, hvor ofte er det? Jeg synes, det føles selvfølgelig at vælge så god U-værdi som muligt med tanke på, at energikravene bliver nødt til at blive strammet til i fremtiden samt at det er bedre energimæssigt overordnet set. Det adskiller kun cirka 3000 kr mellem U-værdi 1,2 og 1,0, hvilket ikke er meget, når man alligevel bygger nyt.
Hvordan ville I gøre?
Taknemmelig for svar!
Står over for nogle beslutninger nu, hvor vi skal bestille vinduer til vores kommende hus. Vi kommer til at bygge i lidt århundredeskiftestil og har fundet en vinduesproducent, der lever op til vores krav. Jeg vil have U-værdi 1,0 på vinduerne, hvilket så bliver dobbelt energiglas + argongas imellem. Vinduesproducenten anbefaler os at vælge U-værdi 1,2 i stedet, da lavere U-værdi plejer at resultere i problemer med udvendig kondens, hvilket mange klager over påstår han.
Er der nogen, der har erfaring med dette? Udvendig kondens opstår jo ved klare, kolde nætter, når der er høj luftfugtighed, hvor ofte er det? Jeg synes, det føles selvfølgelig at vælge så god U-værdi som muligt med tanke på, at energikravene bliver nødt til at blive strammet til i fremtiden samt at det er bedre energimæssigt overordnet set. Det adskiller kun cirka 3000 kr mellem U-værdi 1,2 og 1,0, hvilket ikke er meget, når man alligevel bygger nyt.
Hvordan ville I gøre?
Taknemmelig for svar!
Selvbygger
· Stockholm
· 2 705 indlæg
Sørg for at vælge til ventiler i vinduet så man kan ventilere 
Hjælper jo ikke en dyt mod udvendig kondens.😄 man får kondens på vinduer med u-værdi 1,2 også. Mange producenter har fog-free glas som tilvalg nu om dage, tjek med din producent om de har det og om det er værd den ekstra udgift.sir_daniel sagde:
Selvbygger
· Stockholm
· 2 705 indlæg
Målet mod indvendig kondens
Vi har vinduer med 0,9 i U-værdi. Har oplevet kondens på ydersiden en håndfuld gange på fire år - altså ikke et problem.
Derimod er det koldt mindst 100 dage hver vinter på ydersiden af vinduerne - det er vigtigere at dimensionere for.
Mit råd bliver altså: anskaf vinduer med så lav U-værdi som I har råd til. Det vil I tjene både økonomisk og komfortmæssigt på.
Derimod er det koldt mindst 100 dage hver vinter på ydersiden af vinduerne - det er vigtigere at dimensionere for.
Mit råd bliver altså: anskaf vinduer med så lav U-værdi som I har råd til. Det vil I tjene både økonomisk og komfortmæssigt på.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 indlæg
Har du beregnet, hvor lang tid det vil tage at tjene de 3000 ind i form af lavere energikostnad?
Ja på et omtrent. Ifølge mine beregninger i et energisimuleringsprogram ville vi spare cirka 500kWh per år, hvis vi vælger 1,0 i stedet for 1,2. Hvis man regner med, at en kWh koster 1,3 kr, ville det tage næsten 5 år at tjene ind. Dog kunne vinduesproducenten ikke give svar om vinduets g-værdi, hvilket også spiller ind i beregningen, så der har jeg bare brugt en standardværdi for den type vindue.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
i mine (Polska trä-) vinduer er glaskassetterne stemplet "ECO PLUS U 0,5", så jeg antager, at det er glassets U-værdi.
Det er i hvert fald de vinduer, de anbefaler til passivhuse.
Det er egentlig kun efterårsnætter, når en fugtig/regnfuld dag går over til en klar nat, at der bliver kondens.
Måske 10 dage om året. No big deal!
Og kondensen afhænger meget af, hvor store tagudhængene er, og hvor mange træer og anden bebyggelse man er omgivet af.
Sammenlign med en bil, der står frit ude eller under en carport.
Det er i hvert fald de vinduer, de anbefaler til passivhuse.
Det er egentlig kun efterårsnætter, når en fugtig/regnfuld dag går over til en klar nat, at der bliver kondens.
Måske 10 dage om året. No big deal!
Og kondensen afhænger meget af, hvor store tagudhængene er, og hvor mange træer og anden bebyggelse man er omgivet af.
Sammenlign med en bil, der står frit ude eller under en carport.
g-värdet är väldigt viktigt när man räknar på fönster. Oseriöst att de inte kan svara på det.Krieng sagde:Ja på ett ungefär. Enligt mina beräkningar i ett energisimuleringsprogram så skulle vi spara cirka 500kWh per år om vi väljer 1,0 istället för 1,2 så om man räknar med att en kWh kostar 1,3 kr så skulle det ta nästan 5 år att tjäna ind. Dock så kunne ikke fönstertillverkaren ge svar om fönstrets g-värde vilket också spelar ind i beräkningen så der har jag bare använt ett standardvärde för den typen av fönster.
Klik her for at svare