3,455 læst ·
20 svar
3k læst
20 svar
Hvilket fundament bliver mest stabilt?
Antag en plan og polstret grusbed som er hård. På denne bed skal et mindre hus med målene 7m * 4,5m stilles.
Hvilken konfiguration af 10 stk. udlagte lecabjælker gør, at fundamentet som huset skal stå på, bliver mest stabilt? Se vedhæftede billeder. Alternativ A eller E?
Ville alternativ E blive mere stabilt, hvis 2 ekstra bjælker blev lagt ind i midten? (De stiplede linjer i skitsen)
Har I forslag til, hvordan fundamentet kan løses på lignende måde ved at lægge ud betonsveller eller lignende, så er jeg lutter øre. Ønsker dog ikke at støbe overhovedet.
Hvilken konfiguration af 10 stk. udlagte lecabjælker gør, at fundamentet som huset skal stå på, bliver mest stabilt? Se vedhæftede billeder. Alternativ A eller E?
Ville alternativ E blive mere stabilt, hvis 2 ekstra bjælker blev lagt ind i midten? (De stiplede linjer i skitsen)
Har I forslag til, hvordan fundamentet kan løses på lignende måde ved at lægge ud betonsveller eller lignende, så er jeg lutter øre. Ønsker dog ikke at støbe overhovedet.
Huset skal transporteres dertil. Har desværre ikke kunnet finde ud af, hvordan bjælker og bærende strøer ligger. Jeg antager, at de går fra langside til langside. Jeg har været inde i huset og prøvet at bore i gulvet, men har ikke kunnet regne det ud, da hele bjælkelaget er isoleret. Huset står i øjeblikket løst på en uisoleret plade på jorden.Karrock sagde:
Karrock
Renovatør
· Västra Götaland
· 894 indlæg
Karrock
Renovatør
- Västra Götaland
- 894 indlæg
Huset står løst på en uisoleret plade, men har et opklodset gulv. Det er da selvfølgelig usikkert, om reglerne er afstandsstykker for isolering eller rimeligt bærende over 4,5m. Jeg antager, at du allerede har lecabjælkerne. Tre kontinuerlige linjer, langsider og midten tror jeg er en nogenlunde sikker vej, hvis det ikke er muligt at finde ud af mere. Suppler midterlinjen med almindelige lecablokke, hvis det ikke er nok, og læg strimmelpap og regel ovenpå.
Tjek om du kan få fat i cc-mål og højde på reglerne, og sammenlign med svensk træs dimensioneringsværktøj for at se om spænd på 2,2m er rimeligt.
Tjek om du kan få fat i cc-mål og højde på reglerne, og sammenlign med svensk træs dimensioneringsværktøj for at se om spænd på 2,2m er rimeligt.
Tak for svar. Nej jeg har ikke lecabjælkerne endnu. Dit forslag har fået mig til at tænke om. Jeg har fundet lecabjælker som er hele 6m lange, se vedhæftet billede. Hvad tror du om at lægge ud 3 stk som på det andet vedhæftede billede? Er det dumt at efterlade 2 hjørner helt uden støtte?Karrock sagde:
Huset står løst på en uisoleret plade, men har et opsat gulv. Det er da selvfølgelig usikkert om reglerne er distancer til isolering, eller rimeligt bærende over 4,5m. Jeg antager at du allerede har lecabjælkerne. Tre kontinuerlige liner, langsider og i midten tror jeg er en rimelig sikker vej, hvis det ikke kan undersøges nærmere. Suppler midterlinjen med almindelige lecablokke, hvis det ikke er nok, og læg syldpap og regler ovenpå.
Tjek om du kan få fat på cc-mål og højde på reglerne, og sammenlign med svensk træs dimensioneringsværktøj for at se om spænd på 2,2m er rimeligt.
Karrock
Renovatør
· Västra Götaland
· 894 indlæg
Karrock
Renovatør
- Västra Götaland
- 894 indlæg
Ok. Jeg tror ikke det er godt at lade hjørnerne. Men supplerer du med 6 almindelige lecablokke, så rækker det jo også dertil. Usikker på om du vinder noget på bjælker eller om det går lige så godt med bare almindelige blokke.
Så, næste pilsner. Man plejer jo at have en trossbottenskiva eller lignende nedenunder, findes det? Har du overvejet, hvordan du fixer overgangen fra hvilende på plade til piller med hensyn til mus, fugt, vindspørgsmål?
Hvis det er udelukket at støbe, er helheden måske bedre med et lag belægningssten eller xps-isolering nedenunder i stedet.
Der er nok flere her, som kan have gode idéer, men der behøves mere info om selve huset. Måske overveje at få hjælp på stedet, men usikker på om det ville være en besigtigelsesmand, konstruktør eller bygningsfysiker, der er bedst at henvende sig til.
Så, næste pilsner. Man plejer jo at have en trossbottenskiva eller lignende nedenunder, findes det? Har du overvejet, hvordan du fixer overgangen fra hvilende på plade til piller med hensyn til mus, fugt, vindspørgsmål?
Hvis det er udelukket at støbe, er helheden måske bedre med et lag belægningssten eller xps-isolering nedenunder i stedet.
Der er nok flere her, som kan have gode idéer, men der behøves mere info om selve huset. Måske overveje at få hjælp på stedet, men usikker på om det ville være en besigtigelsesmand, konstruktør eller bygningsfysiker, der er bedst at henvende sig til.
Trossbotten er solidt isoleret. Jeg borede prøvehuller i gulvet for at forsøge at finde ud af, hvor stor afstanden er mellem bærende bjælker osv., men så kun glasuld. Der er i det mindste 20 cm glasuld i hele trossbotten.Karrock sagde:
Jeg tænkte på at lægge et lag tjærepapir ovenpå pælene, inden huset lægges på dem. Med hensyn til fugt tror jeg, at fundamentet vil blive bedre ventileret nu, når det skal ligge på pæle i stedet for på en uisoleret betonplade.
Spørgsmålet kan ikke besvares før du informerer om, hvordan syllen/gulvbjælkerne placeres.E Einh sagde:Antag en plan og paddet grusbund som er hård. På denne bund skal et mindre hus med målene 7m * 4,5m opstilles.
Hvilken konfiguration af 10 udlagte lecabjælker gør, at fundamentet som huset skal opstilles på bliver mest stabil? Se vedhæftede billeder. Alternativ A eller E?
Ville alternativ E blive mere stabil hvis 2 ekstra bjælker blev lagt ind i midten? (De stiplede linjer på skitsen)
Har I forslag til, hvordan fundamentet kan løses på lignende måde ved at udlægge betonsveller eller lignende så er jeg lutter øre. Jeg vil dog ikke støbe overhovedet.
Karrock
Renovatør
· Västra Götaland
· 894 indlæg
Karrock
Renovatør
- Västra Götaland
- 894 indlæg
Okay. Men du ved ikke, om glasulden bliver tilbage på pladen, når huset løftes. Jeg ville ikke have lyst til at kravle rundt under et hængende hus og forsøge at sætte isoleringen tilbage og fastgøre den igen med træskoftplader.E Einh sagde:Træskoftet er godt isoleret. Jeg borede i gulvet for at prøve at finde ud af, hvor langt afstanden er mellem bærende bjælker osv., men så kun glasuld. Der er mindst 20 cm glasuld i hele træskoftet.
Jeg tænkte på at lægge et lag tjærepap ovenpå soklerne, inden huset placeres på dem. Med hensyn til fugt tror jeg, at fundamentet vil blive bedre ventileret nu, når det skal ligge på sokler, end tidligere, når det lå på en uisoleret betonplade.
At flytte mindre huse er en rimelig rutinesag. At ændre typen af fundament fra plade til sokler kræver lidt bedre kontrol, end du har for øjeblikket. Du virker indstillet (fikseret?) på at finde brugte betongklodser at lægge huset på. Alle huse med plade på jord fundamenteres på eps eller xps-isolering i styrke fra 80-300. Det holder og er let at arbejde med. Går du på et udbredt lag xps, så ligger huset fint.
Jo, jeg tror, at isoleringen vil blive liggende, da huset blev løftet på plads på pladen engang i 70'erne.Karrock sagde:
Ok. Men du ved ikke om glasulden forbliver på pladen, når huset løftes. Jeg ville ikke have lyst til at kravle rundt under et hængende hus og forsøge at skubbe isoleringen tilbage og fastgøre den igen med trossbottenskiver.
At flytte mindre huse er en rimelig rutineopgave. At ændre typen af fundering fra plade til stolper kræver lidt bedre viden, end du har i øjeblikket. Du virker fast besluttet (fikseret?) på at finde brugte betonklodser til at sætte huset på. Alle huse med plade på jord funderes på EPS eller XPS-isolering i styrker fra 80-300. Det holder og er nemt at arbejde med. Hvis du bruger et udbredt lag XPS, bør huset ligge godt.