4,281 læst ·
16 svar
4k læst
16 svar
Vil håndværkere ikke have kvinder som kunder?
Side 1 af 2
Vi er flyttet til en rækkehusblok hvor hele blokken skal installere krybekældertørrere. Jeg tilbød mig at få nogle forskellige tilbud til at sammenligne imellem.
I maj, da vi lige var flyttet ind, ringede jeg til et par, som skulle vende tilbage, men de ville helst have en e-mail med alle oplysningerne. Jeg sendte en e-mail, men fik aldrig svar. I juni tog jeg fat i det igen og tænkte, at jeg skulle finde nogen, der kunne give et tilbud efter ferien. Jeg sendte e-mail til mellem fem og ti virksomheder, der beskæftiger sig med affugtning. Ingen vendte tilbage.
I sidste uge prøvede jeg en anden strategi. Jeg sendte den samme forespørgsel til fem forskellige virksomheder, men skrev min mands navn, e-mail og nummer i stedet for mit eget til tre af dem. Nu har to virksomheder af de tre kontaktet - ham - og er interesserede i opgaven.
Teksterne har altså været de samme til alle. Min mand og jeg har samme efternavn, og mit fornavn er ikke noget, der skiller sig ud - Cecilia. Jeg hedder altså ikke fx ”Månstråhle Rullgardina” eller lignende, der måske kunne antyde, at jeg var useriøs. Vi har samme kreditvurdering, hvis nu virksomhederne tjekker sådan noget.
Har håndværkere/virksomheder dårlige erfaringer med kvinder som bestillere? Eller er dette bare tilfældigt?
I maj, da vi lige var flyttet ind, ringede jeg til et par, som skulle vende tilbage, men de ville helst have en e-mail med alle oplysningerne. Jeg sendte en e-mail, men fik aldrig svar. I juni tog jeg fat i det igen og tænkte, at jeg skulle finde nogen, der kunne give et tilbud efter ferien. Jeg sendte e-mail til mellem fem og ti virksomheder, der beskæftiger sig med affugtning. Ingen vendte tilbage.
I sidste uge prøvede jeg en anden strategi. Jeg sendte den samme forespørgsel til fem forskellige virksomheder, men skrev min mands navn, e-mail og nummer i stedet for mit eget til tre af dem. Nu har to virksomheder af de tre kontaktet - ham - og er interesserede i opgaven.
Teksterne har altså været de samme til alle. Min mand og jeg har samme efternavn, og mit fornavn er ikke noget, der skiller sig ud - Cecilia. Jeg hedder altså ikke fx ”Månstråhle Rullgardina” eller lignende, der måske kunne antyde, at jeg var useriøs. Vi har samme kreditvurdering, hvis nu virksomhederne tjekker sådan noget.
Har håndværkere/virksomheder dårlige erfaringer med kvinder som bestillere? Eller er dette bare tilfældigt?
Det er nok bare tilfældigheder; håndværkere vælger ikke job fra baseret på, hvad kunden har mellem benene. Og hvis der findes et fåtal, som gør det, får de seriøse bare mere arbejdeCecBT sagde:
Vi har flyttet til en rækkehuslænge, hvor hele længen har brug for at installere krybekælder-affugtere. Jeg påtog mig at skaffe nogle forskellige tilbud at sammenligne imellem.
I maj, da vi var nyindflyttede, ringede jeg til et par stykker, som ville vende tilbage, men helst ville have en e-mail med alle oplysninger. Jeg mailede, men fik aldrig svar. I juni tog jeg fat på det igen og tænkte, at jeg ville finde nogen, der kunne give tilbud efter ferien. Jeg mailede til mellem fem og ti virksomheder, der beskæftiger sig med affugtning. Ingen hørte af sig.
I sidste uge prøvede jeg en anden taktik. Jeg mailede det samme spørgsmål til fem forskellige virksomheder, men skrev min mands navn, e-mail og nummer i stedet for mit eget til tre af dem. Nu har to ud af tre virksomheder kontaktet ham og er interesserede i jobbet.
Teksterne har altså været de samme til alle. Min mand og jeg har det samme efternavn, og mit fornavn er ikke noget, der skiller sig ud - Cecilia. Jeg hedder altså ikke f.eks. "Månstråhle Rullgardina" eller lignende, som måske kunne antyde, at jeg var useriøs. Vi har den samme kreditvurdering, hvis virksomhederne nu tjekker sådant.
Har håndværkere/virksomheder dårlige erfaringer med kvinder som købere? Eller er det her bare tilfældigheder?
Nej, det tror jeg absolut er et tilfælde. Vi lavede meget platsbyggede køkkener før, og det var i princippet kun kvindelige bestillere. Ikke noget man engang reflekterede over ved forespørgsler, men sådan var det. Og, nej ingen dårlige erfaringer.
Øhm, det har nok mere med at gøre at i maj-juni har alle travlt med arbejde som skal være færdigt til ferien, så vil alle have fri og nu begynder man at kigge på efteråret...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,174 indlæg
Jeg var i kontakt med to firmaer for badeværelsesrenovering i begyndelsen/midten af juni, og begge havde ledige tider fra slutningen af september. Det ene firma anses ofte for at være det bedste i Storstokholm.F fribygg sagde:
Så kan det være. Jeg synes ganske vist, at de to, der ikke har svaret nu, burde have kunnet svare de med, men to virksomheder kan jo være tilfældet.Fotografen sagde:
Jeg svarer modsat resten faktisk.
Min far gik bort, da jeg var ret ung, og min mor hævdede bestemt, at det var sværere for hende at blive "taget alvorligt", når der skulle bruges håndværkerhjælp.
Måske ikke lige med at hyre nogen, men når arbejdet skulle beskrives eller diskuteres, oplevede hun, at de betragtede hende som mindre vidende.
Så desværre - og det er trist - så tror jeg, at der kan være lidt sandt i dine bekymringer.
Min far gik bort, da jeg var ret ung, og min mor hævdede bestemt, at det var sværere for hende at blive "taget alvorligt", når der skulle bruges håndværkerhjælp.
Måske ikke lige med at hyre nogen, men når arbejdet skulle beskrives eller diskuteres, oplevede hun, at de betragtede hende som mindre vidende.
Så desværre - og det er trist - så tror jeg, at der kan være lidt sandt i dine bekymringer.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Det er ingen, der giver lyd fra sig i Juni.
Så baseret på en enkelt personlig anekdote, tolket fra en anden person som har fortalt om sin oplevelse, så drager du konklusionen at det nok er sådan generelt? Okej.M MagHam sagde:
Det kan jo også være sådan at de håndværkere hun kom i kontakt med var generelt arrogante overfor alle. Det ligger jo også lidt i sagens natur at man er "mindre vidende" hvis man kontakter håndværkere snarere end gør jobbet selv. De fleste håndværkere er nok ret trætte af kunder som tror de ved hvordan alting skal gøres. Så kan behandlingen blive derefter. At gøre det til et kønsspørgsmål er bare fjollet.
Min kone har arrangeret både VVS-montør og elektriker denne sommer til mindre opgaver, ingen problemer. Derimod er det altid svært at få ordentlige tilbud, som de skal beregne. Har man mange små opgaver, giver de ofte gode penge pr. time uden usikkerheden. Om sommeren er der desuden mindre bemanding og måske ingen til stede med beføjelserne.
Et VVS-firma, vi talte med, sagde, at de nu her i højsommeren kun tog akutte opgaver, da de havde så lav bemanding.
Et VVS-firma, vi talte med, sagde, at de nu her i højsommeren kun tog akutte opgaver, da de havde så lav bemanding.