Skal montere TV (58 tommer, 18 kg) i gipsvæg. Ingen reglar hvad jeg kan banke mig til. Sidder 3 mollyplugs (m4) horisontalt med ca. 25 cm afstand i væggen nu (se billedet), hvor TV (noget mindre) har siddet før. Hvad tror I? Kan dette bære TV'et som det er med passende beslag, eller bør jeg indsætte flere expanders for at sove godt? Taknemmelig for al input.

Tre mollyplugge i en gipsvæg med ca. 25 cm afstand imellem.

En lille stund vil det jo sidde der uden problemer. Sandsynligvis en ret lang stund.

Er du sikker på, at der ikke findes nogen Osb eller lignende bagved?

MathiasS MathiasS sagde:
En lille stund vil det jo sidde der uden problem. Antagelig en ret lang stund.

Er du sikker på, at der ikke er nogen Osb eller lignende bag?
Tak! Meget muligt at der findes osb, men svært at vide, da den som gennemførte renoveringen er to ejere tilbage.

• Synes
Kastar_spjut_i_radhus
  • Laddar…
Bor et lille hul og kontroller!

• Synes
JanneSöder og 1 anden
  • Laddar…
En mollyplugg kan klare nærmere 20 kg. Kan du bruge alle tre huller til dit beslag, så er det helt sikkert fint.
Hvis du har et nyt tv med nyt beslag, vil du sikkert gerne sætte det der, hvor du selv vil have det og ofte fire fastgørelsespunkter. Det fungerer uden problemer i en gipsvæg, hvis du har den rigtige plugg.

• Synes
Ludde Jakobsson og 1 anden
  • Laddar…

• Synes
oppelainen og 1 anden
  • Laddar…
J JanneSöder sagde:
Tak! Meget muligt at der findes osb, men svært at vide, da den der gennemførte renoveringen er to ejere bagud.
Du kan tjekke tykkelsen ved at bøje en papirclips som et L, føre ind i hullet og trække det tilbage, så det sidder fast. Men uanset, boet i lejlighed med en 65” TV med tre Molly som dit eksempel, har ikke været noget problem overhovedet.

• Synes
JanneSöder
  • Laddar…
H Hasse C sagde:
En mollyplug kan klare nærmere 20 kg. Kan du bruge alle tre huller til dit beslag, så er det bestemt i orden.
Hvis du har et nyt tv med nyt beslag, vil du sikkert gerne sætte det, hvor du selv vil have det, og ofte fire fastgørelsespunkter. Det fungerer uden problemer i en gipsvæg, hvis du har den rigtige plug.
De fleste standard vægbeslag passer udmærket med nuværende mollys.

• Synes
JanneSöder
  • Laddar…
Bor et 80 hul (så et doselåg passer), føl efter regler, hvis der ikke findes tryk ind osb eller brædstykke, mollys og hængselsretter er for vicevært

• Synes
  • Haha
cotillion og 3 andre
  • Laddar…
E egge80 sagde:
Bor et 80 hul (så et doslock passer) , mærk efter reglar om det ikke findes tryk ind osb eller brædtbit , mollys og hængslerettere
E egge80 sagde:
Bor et 80 hul (så et doslock passer) , mærk efter reglar om det ikke findes tryk ind osb eller brædtbit , mollys og hængslerettere er for pedeller
Dette her føles jo virkelig besværligt Egge, useriøs metode men kreativt. Intet Bulten stiller sig bag!

• Synes
mikethebik og 1 anden
  • Laddar…
I
Det kan være svært at finde regler, selv med enkel gips, men endnu sværere med dobbelt gips og isolering. Det kan også være, at det er metal regler, hvilket dog burde være nemt at finde med metaldetektor.

Finder man ingen regler, må man finde ud af, hvad det er for en væg, enkel, dobbelt, OSB, skicka? På billedet ser det ud til at gå en lodret revne langs den højre molly plug, er der revner i gipsen, vil bæreevnen sandsynligvis være markant dårligere.

Bor et lille testhul, kommer der noget savsmuld ud? Stik en søm eller skruehoved ind og afgør tykkelsen.

Hvis det er enkelgips, ville jeg have 2-3 Molly plugger, primært for at være på den sikre side. Hvor meget en mollyplugg kan klare, afhænger primært af vægmateriale og tykkelse, men også af størrelsen/designet af Molly pluggen. Generelt tror jeg, de kan klare omkring 20-30 kg under gode forudsætninger.

Vil du være helt sikker, test vægten, hæng tilsvarende vægte (plus lidt til) i TV-beslaget natten over, inden TV'et kommer op.

• Synes
JanneSöder
  • Laddar…
I Ironside sagde:
Det kan være svært at finde regler selv med enkel gips, men endnu sværere med dobbelt gips og isolering. Det kan også være, at det er metall regler, hvilket dog burde være enkelt at finde med metaldetektor.

Finder man ingen regler skal man finde ud af, hvad det er for en væg, enkelt, dobbelt, OSB, skicka? På billedet ser det ud til at gå en vertikal sprække langs højre molly plug, er der sprækker i gipsen, så er bæreevnen markant dårligere.

Bore et lille testhul, kommer der noget savsmuld ud? Stik en søm eller skruehoved ind og vurder tykkelsen.

Er det enkelgips, ville jeg gerne have 2-3 molly plugs, primært for at være på den sikre side. Hvor meget en mollyplugg kan klare afhænger hovedsageligt af vægmateriale og -tykkelse, men også af størrelsen\designet på molly pluggen. Generelt tror jeg, de kan klare omkring 20-30 kg under gode forudsætninger.

Ønsker du at være helt sikker, test vægten, hæng tilsvarende vægte (plus lidt mere) i TV-beslaget natten over, før TV’et sættes op.
Go gubbe👍🏼

I Ironside sagde:
Det kan være svært at finde regler, selv med enkelt gips, men endnu sværere med dobbelt gips og isolering. Det kan også være, at der er metalregler, hvilket dog burde være let at finde med en metaldetektor.

Finder man ingen regler, skal man finde ud af, hvilken slags væg det er: enkelt, dobbelt, OSB, skicka? På billedet ser det ud til, at der er en lodret revne langs den højre mollyplug; hvis der er revner i gipset, vil bæreevnen sandsynligvis være betydeligt ringere.

Bor et lille testhul; kommer der noget savsmuld ud? Stik en søm eller skruens hoved ind for at vurdere tykkelsen.

Er det enkelgips, ville jeg gerne bruge 2-3 Molly plugs, hovedsageligt for at være på den sikre side. Hvor meget en mollyplug kan holde til, afhænger primært af vægmaterialet og tykkelsen men også af størrelsen\designet af Molly pluggen. Generelt tror jeg, de kan klare omkring 20-30 kg under gode forhold.

Vil du være helt sikker, test vægten ved at hænge tilsvarende vægte (plus lidt mere) i TV-beslaget natten over, inden TV'et sættes op.
Stort tak! Meget rigtigt en lodret revne ved den højre plug. Ingen revner ved de øvrige 2 dog. Hvis de to kan klare, lad os sige, 15 kg hver, er jeg hjemme med margen. Vægtprøvning lyder som en god idé.

Den vertikale revne burde være mellem to gipsplader. Dvs en regel bagved.

• Synes
JanneSöder og 1 anden
  • Laddar…
I
H Hasse C sagde:
Den vertikale revne burde være mellem to gipsplader. Dvs en regel bagved.
I så fald burde der vel sidde en regel der, hvilket ikke virker sandsynligt, da man har formået at få en mollyplugg der?

• Synes
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.