10,668 læst ·
40 svar
11k læst
40 svar
Veranda med valmet tag. Dimensionering, vinkler bærbjælker osv
Tak så meget.
Jeg vil prøve at være lidt bedre end normalt til at tage billeder under byggeprocessen og forsøge at give lidt tilbage til forummet, som altid har været til stor nytte.
Nu overvejer jeg at udskifte råsponten med perlespor for at få en pænere overflade på undersiden.
Er der nogen, der har lavet lignende løsninger? Er der nogen faldgruber her, eller er det bare at køre derudad?
Jeg vil prøve at være lidt bedre end normalt til at tage billeder under byggeprocessen og forsøge at give lidt tilbage til forummet, som altid har været til stor nytte.
Nu overvejer jeg at udskifte råsponten med perlespor for at få en pænere overflade på undersiden.
Er der nogen, der har lavet lignende løsninger? Er der nogen faldgruber her, eller er det bare at køre derudad?
Med tanke på tykkelsen på ”traditionel” perlespor skal du overveje at bruge kortere skruer til skotrender fremover samt at tætne klammerne for holdbarhedens skyld. Dette for at undgå synlige skruer på den ellers flotte underside. Samt at forstærkninger udføres på undersiden, hvis tagrende-beslag skal monteres på fræset træunderlag fra oversiden.
Tak for tips. Let at lave en fejl og skrue for lange skruer igennem.
Glathøvlet brædder ser faktisk rigtig flott ud og fik konens velsignelse, så det hælder i den retning.
Udbuddet af glathøvlet brædder virker lidt begrænset, men Beijer ser ud til at have 27mm glathøvlet brædder, dog uden not og fer på kortenden. Tror I, at man kan klare en "friskarv" på glathøvlet brædder, eller skal den i så fald samles over spærret? Den bliver næppe udsat for nogle særlige belastninger. Alternativet er at købe et par fræsejern og tilføje not og fer selv, eller en lamelfræsning. Helt umiddelbart ville jeg selv tro, at et 27mm bræt, der samles mellem spærret, ville klare sig fint, forudsat at man holder en god margin for at undgå generalsamlinger.
Glathøvlet brædder ser faktisk rigtig flott ud og fik konens velsignelse, så det hælder i den retning.
Udbuddet af glathøvlet brædder virker lidt begrænset, men Beijer ser ud til at have 27mm glathøvlet brædder, dog uden not og fer på kortenden. Tror I, at man kan klare en "friskarv" på glathøvlet brædder, eller skal den i så fald samles over spærret? Den bliver næppe udsat for nogle særlige belastninger. Alternativet er at købe et par fræsejern og tilføje not og fer selv, eller en lamelfræsning. Helt umiddelbart ville jeg selv tro, at et 27mm bræt, der samles mellem spærret, ville klare sig fint, forudsat at man holder en god margin for at undgå generalsamlinger.
Hej. Lidt off topic, men hvad farve har I på facaden?K knegolf sagde:Så var byggetilladelsen godkendt og byggeriet er begyndt.
Startede med at bygge selve rammen til trædækket med en flydende konstruktion.
Hvad der ikke kan ses på billederne, er at jeg har fjernet pladerne ved yderhjørnerne for derefter at grave et hul på ca. 30cm dybt i bærlaget under hjørnerne. Her har jeg med magt og stor overbevisning drevet 4 stk. 12mm armeringsjern ned i ca. 45 graders vinkel i bunden af hullet for at agere som trædrødder. I hullet har jeg derefter støbt med beton op mod en bjælkesko, som jeg har fastgjort i den allerede nivellerede ramme. Tanken her er at forankre mod vindbelastning.
Jeg har været ret dårlig til at tage billeder under byggetiden, men her er et par fra i dag.
Stolperne er på plads. Alt endetræ er malet inden montering med tjærelin linolie maling.
Der er blevet en del præfabrikation på regnfulde dage. Har fræset og forboret 118 st
"Stolper" som skal sidde som udsmykning i bærende bjælke. Disse er 245mm lange og lavet af 43x43mm dimensionshøvlet træ.
Fik bygget en fræsejig for at kunne masseproducere disse. Købte også en boremal fra amazon for at få alle huller lige i enderne.
Stolperne monteres med 8mm trædyvler og trælim mellem øvre og nedre bjælkelag, så tolerancerne på hulbilledet er ret tight.
På det ene billede ses prøveopstilling af stolper, inden boring, for at få en passende indbyrdes afstand.
Flere billeder og opdateringer kommer efterhånden.
Må anbefale onshape, verdens bedste værktøj til at tegne i 3D. Vanvittig generøs gratisversion, der kan generere rigtige gode byggetilladelser på blot et par minutter, for ikke at tale om alle funktionerne med at kunne tage mål direkte i mobilen efterhånden som man bygger.
Med venlig hilsen
Christian
Hej christian.
Det er tjærevitriol fra auson.
Vi har malet to gange med et års mellemrum. Panelet var grundolieret ved levering, hvilket gjorde, at det ikke sugede så meget ved den første strygning, så resultatet blev noget ujævnt. Det andet år sugede det ordentligt.
Farven skifter ganske meget afhængigt af lysforholdene, så her er et billede af den anden side i direkte sollys.
Vi har malet to gange med et års mellemrum. Panelet var grundolieret ved levering, hvilket gjorde, at det ikke sugede så meget ved den første strygning, så resultatet blev noget ujævnt. Det andet år sugede det ordentligt.
Farven skifter ganske meget afhængigt af lysforholdene, så her er et billede af den anden side i direkte sollys.
Ok. Tak så meget for dit svar.K knegolf sagde:Hej christian.
Vi har malet to gange med et års mellemrum. Panelet var grundolieret ved levering, hvilket gjorde, at det ikke sugede så meget ved første strygning, så resultatet blev noget ujævnt. Andet år sugede det godt til sig.
Farven skifter meget afhængigt af lysforholdene, så her er et billede på den anden side i direkte sollys.
Lidt fremskridt.
Udsmykningen i bærelinjen er klar og monteret. Jeg valgte at male alle stolper to gange inden montering, da det bliver meget besværligt at nå ellers. Jeg malede også undersiden af bærelinjen samt oversiden af samtlige 95x95 lægter for at sikre god dækning.
Malingen jeg har brugt er tjæralin, en blanding af trætjære og linolie, så den har brug for lidt mere tid til at tørre, hvilket også har bidraget til, at jeg prøver at male så meget som muligt inden montering.
I løbet af ugen kommer en levering fra gavldekor med stolper, over- og underliggere, som også skal stryges to gange inden montage. Derefter bliver det tagstole og slutstrygning af det hele for at male ind samlingerne mellem alle dele. Så følger glatspont og tagdækning.
Udsmykningen i bærelinjen er klar og monteret. Jeg valgte at male alle stolper to gange inden montering, da det bliver meget besværligt at nå ellers. Jeg malede også undersiden af bærelinjen samt oversiden af samtlige 95x95 lægter for at sikre god dækning.
Malingen jeg har brugt er tjæralin, en blanding af trætjære og linolie, så den har brug for lidt mere tid til at tørre, hvilket også har bidraget til, at jeg prøver at male så meget som muligt inden montering.
I løbet af ugen kommer en levering fra gavldekor med stolper, over- og underliggere, som også skal stryges to gange inden montage. Derefter bliver det tagstole og slutstrygning af det hele for at male ind samlingerne mellem alle dele. Så følger glatspont og tagdækning.
Formiddagens arbejde. Tagspærene blev fuldstændigt præfabrikerede efter modellen fra onshape. Min far kom forbi for at hjælpe med at løfte dem på plads, og de passede perfekt. Nu har jeg med stor sandsynlighed forbrugt al held for dette år.
Konen, som ses med på det første billede, er faktisk mere tilfreds med resultatet, end det fremgår på billedet (skulle egentlig ikke være med)
Konen, som ses med på det første billede, er faktisk mere tilfreds med resultatet, end det fremgår på billedet (skulle egentlig ikke være med)
Takker. Blev faktisk tilmed tilfreds selv. Nu er alle spær på plads. De to forreste, der møder de skråtstillede spær, var ikke helt lette at save til. De er skåret i 67,5 grader den ene vej og 7 grader den anden, så her måtte det blive håndarbejde med en halvslidt fukssvans, da min kap- og geringssav ikke kunne klare snittet. Lidt slibning på snitfladen bagefter gav et godt resultat.
Må tage lidt flere billeder i morgen. Himlen åbnede sig kort efter, at jeg fik de sidste spær på plads, så det blev travlt med at rydde savene og de øvrige værktøjer væk.
Må tage lidt flere billeder i morgen. Himlen åbnede sig kort efter, at jeg fik de sidste spær på plads, så det blev travlt med at rydde savene og de øvrige værktøjer væk.