Medlem
· Västra Götaland
· 9 indlæg
På grund af en vandskade i et hjørne og lugtproblemer, har jeg fjernet alt gulv på min souterrænetage. Gulvet var opbygget med træ direkte på uisoleret betonplade. Jeg har nu drænet om og pudset indersiden af alle ydervægge, der ligger under jordniveau.
Jeg vil have, at mit nye gulv skal have vandbåren gulvvarme med parket på.
Jeg står nu overfor et lidt tricky valg.
Enten bygger jeg et ventileret gulv, som Nivell eller Granab. Så bruger man sporplader på reglerne og sætter gulvvarmeledninger i. Under reglerne monterer jeg en ventilator, der opretholder en lille luftstrøm.
Fordele: Jeg ventilerer eventuelle lugte væk. Hvis fugt kommer ind, ventileres det også væk.
Ulemper: Relativt dyrt. Usikkert om gulvvarmen bliver ineffektiv.
Alternativet er at støbe op nogle centimeter med EPS-beton (beton med celleplast-kugler, som har en halv-OK isoleringsevne) og lægge derefter 50 mm sporret celleplast med gulvvarmeledninger i.
Fordele: Intet organisk materiale indtil parket. Billigere (40'-50' billigere end ventileret). Solidt og lydisolerende. Hele rummet udnyttes til isolering.
Ulemper: Usikker på, hvordan den eksisterende væg (som er over jordniveau) klarer, at ekstra fugt kan vandre fra gulv til væg, hvilket tilsyneladende kan være et problem, når man installerer gulvvarme.
Lige nu er jeg inde på EPS-beton+Celleplast. Er der nogen, der har overvejelser eller tips?
/Mexitegelvillan
Jeg vil have, at mit nye gulv skal have vandbåren gulvvarme med parket på.
Jeg står nu overfor et lidt tricky valg.
Enten bygger jeg et ventileret gulv, som Nivell eller Granab. Så bruger man sporplader på reglerne og sætter gulvvarmeledninger i. Under reglerne monterer jeg en ventilator, der opretholder en lille luftstrøm.
Fordele: Jeg ventilerer eventuelle lugte væk. Hvis fugt kommer ind, ventileres det også væk.
Ulemper: Relativt dyrt. Usikkert om gulvvarmen bliver ineffektiv.
Alternativet er at støbe op nogle centimeter med EPS-beton (beton med celleplast-kugler, som har en halv-OK isoleringsevne) og lægge derefter 50 mm sporret celleplast med gulvvarmeledninger i.
Fordele: Intet organisk materiale indtil parket. Billigere (40'-50' billigere end ventileret). Solidt og lydisolerende. Hele rummet udnyttes til isolering.
Ulemper: Usikker på, hvordan den eksisterende væg (som er over jordniveau) klarer, at ekstra fugt kan vandre fra gulv til væg, hvilket tilsyneladende kan være et problem, når man installerer gulvvarme.
Lige nu er jeg inde på EPS-beton+Celleplast. Er der nogen, der har overvejelser eller tips?
/Mexitegelvillan
Som sagt, hvad valgte du...? jeg havde nok lagt Giha-gulv..... samme princip som Nivell, bare lidt billigere....
Jeghavde nok haft svært ved at sove med et nyt topsæt over det gamle,,,, (EPS).... ville gerne have en lidt mere udførlig rapport om netop EPS'en...
Jeghavde nok haft svært ved at sove med et nyt topsæt over det gamle,,,, (EPS).... ville gerne have en lidt mere udførlig rapport om netop EPS'en...
Medlem
· Västra Götaland
· 9 indlæg
Jeg lagde til sidst et underventileret gulv. Jeg valgte Granabs system, og det ser ud til at fungere fint. Grunden til, at jeg valgte underventileret i stedet for EPS, er, at jeg talte med en besigtigelsesmand fra Anticimex, som mente, at underventileret er den bedste konstruktion, der findes.
/Mexitegelvillan
/Mexitegelvillan
Klik her for at svare