Ja, er der nogen her, der er gode til ventilation af varme grunde?
Jeg overvejer, hvordan jeg skal løse ventilationen i mit hus. Det bliver en såkaldt indeluftsventileret varmgrund, og en blæser, F, i fyrrummet vil suge luft ud af grunden via de blå 'rør'. Billedet er kun skematisk og viser ikke den præcise rørføring, men jeg tror, princippet fremgår...
Derefter tænkte jeg at sætte aftræksventiler i loftet i køkken, badeværelse og garderobe (grønne rør) og tilslutte dem til den blå 'stamme' i grunden.
Køkkenblæseren (orange) tilsluttes direkte til skorstenen.
Tilluft bliver via eksisterende ventiler ved de røde pile (plus måske nogle flere).
I den venstre fjerdedel (køkken, soveværelse osv.) bliver der moderne 'lufttætte' gulve (limet spånplade med parket eller lignende type), og i den store sal i midten bliver der et gammelt groft plankegulv. Ingen isolering i gulvene bortset fra i badeværelset, hvor der bliver gulvvarme.

Jeg har nogle overvejelser dog...
- Tanken er, at den store sal i midten skal ventileres ved, at luft suges gennem det utætte plankegulv. Vil det fungere godt i praksis?
- Hvor svært bliver det at få de rette flow i de respektive rum med usikkerhedsfaktoren 'utæt plankegulv'? Gør det nogen forskel overhovedet, så længe der er undertryk og tilstrækkelig total flow?
- Tilluftsventilerne sidder ret højt oppe lige ved loftet. De fungerer i dag som aftræk til naturlig ventilation, så man burde måske blokere dem og sætte mere passende ventiler fx under vinduerne i stedet?
- Vil Lukasjenko blive siddende som præsident?

Skematisk plan over hus med ventilation: blå rør viser indeluftsventilation, røde pile er tilluftsventiler, orange til køkkenudsugning, grøn til badeværelse og klædeskab.

Jeg forstår mindre end vanligt, ikke en dyt faktisk :thinking:
Skal luften i salen, med det utætte gulv, suges ud til grunden?
Eller tværtimod?
Og hvordan skal hele huset, og "varmgrunden", opvarmes?
Hvad er varmekilden?

tommib
Det føles spontant risikabelt at suge indeluft ned i fundamentet. Det vil jo "altid" være koldere der end i huset om sommeren, og dermed har du den højeste risiko for fugtkondensering. Desværre er det nok svært at løse det uden at tætne gulvet i den store sal.

Du har jo et meget specielt hus, der kræver en form for specialløsning. Det vil nok koste på den ene eller anden måde.

Angående det sidste spørgsmål bliver svaret et rungende Nyet. Han ryger på den ene eller anden måde, tiden er kommet. Spørgsmålet er, hvem der erstatter ham, en oppositionsleder eller en russisk-venskabelig marionet efter et besøg af små grønne mænd.

Egne løsninger til ventilation bliver sjældent gode, luften tager den nemmeste vej så jeg tror din plan bliver mislykket desværre. Hvorfor skal du eksperimentere med grunden? Isoler gulvbjælkelag og sigt ind på et standard F eller FTX-system tilpasset til huset.

tommib tommib sagde:
Det føles spontant risikabelt at suge indeluft ned i grunden. Det vil "altid" være koldere der end i huset om sommeren, og så har du den højeste risiko for fugtudfældning.
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Hvorfor skal du eksperimentere med grunden?
Netop varmgrund er ganske velafprøvet og veldokumenteret. Der ligger 220 mm Isodrän på jorden og 200 mm EPS på indersiden af fundamentet, så der burde ikke være nogle problemer med at opretholde samme temperatur i krybekælderen som i boligen.

I de fleste beskrivelser, jeg har læst, er princippet netop, at husets udsugningsluft tages fra grunden, og 'boligluften' suges ned (og opvarmer grunden) gennem utætheder i gulvet. Problemet er, at jeg ikke kan finde nogen beskrivelse af, hvordan man får det til at fungere i rum med tætte gulve. Deraf mine spørgsmål.

grunder-utf-inneluftsventilerad-g12_luft.jpg
https://www.traguiden.se/konstrukti.../grundlaggning/inneluftsventilerad-krypgrund/

https://www.isover.se/solutions/gb09-varmgrund

https://www.husgrunder.com/ny-husgrund/hur-lagger-man-krypgrunder/#krypgrund-inneluft

https://www.lfs-web.se/krypgrund-varmgrund.htm

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Hvad er varmekilden?
Jordvarme med radiatorer i boligen.

Er det ikke spild af varmen at tage kold udeluft ind og slippe varm fra-luft ud uden at udnytte varmen i fra-luften?
Det som man oftest gør med et FTX-aggregat altså.

Jeg tror næsten, det ville være bedre at bygge et ordentligt luftcirkulationssystem, der overcirkulerer luften, så er flowene ikke så nøje, og sætte til- og fra-luftventiler mange steder.

Altså et ærligt luftvarmesystem, hvis du sætter en kanalvarmer på eller sådan

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Er det ikke spild af varmen at tage ind kold udeluft og slippe ud varm fraluft uden at tage til være varmen i fraluften?
Det som man ofte gør med et FTX-aggregat altså.
Varmen i fraluften vil blive taget til værdi til varmepumpen. dog har jeg ikke planlagt at have nogen forvarmning af tilluften.

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Jeg tror næsten det ville være bedre at bygge et ordentligt luftcirkulationssystem, der overcirkulerer luften, så er strømningerne ikke så vigtige, og sætte til- og fra-luftventiler mange steder.

Altså et traditionelt luftvarmesystem, hvis du sætter en kanalvarmer eller lignende
Ja, det er en mulighed. Altså et separat system, der cirkulerer luften mellem grunden og boligen og et 'almindeligt' fra-luftsystem til de rum, der har brug for det.
Ingen dum idé overhovedet, når jeg tænker efter. Jeg har også overvejet, hvordan man skal udligne temperaturen i den store sal med høj loftshøjde, men det kan man måske løse med det samme cirkulationssystem.

• Synes
Rabbithole
  • Laddar…
Du bør installere et F- eller FTX-system, der kan genvinde varmen, især da du har store arealer og højt til loftet. Det vil ellers blive sauna-varmt og kvælende.

Det bliver, som sagt var, F-system med genvinding.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.