Hej!

Nu hvor det begynder at føles som lidt forår i luften (i hvert fald her i Stockholm) så er en ting, som jeg har tænkt over tidligere, dukket op igen.

Vores terrasse har nogle år på bagen og har en del mangler. Dels har tiden selvfølgelig sat sine spor, men den har også nogle rene tekniske mangler fra da den blev bygget.

1. Mellemrummene er alt for smalle, nogle steder ikke-eksisterende, så det mindste skidt sætter sig fast og gør, at vandet ikke kan løbe væk.

2. Der hvor terrassen smalner af har den der byggede den ikke fået brædderne i linje med hinanden, så mellemrummene på den brede del er forskudt med en centimeter i forhold til den smallere dels.

3. Skruerne er trukket alt for dybt, så det bliver som små brønde hvor vandet samles.

Der er også planer om at bygge et læ/indsynsbeskyttelse, og så kommer et antal planker til at skulle skrues løs for at kunne montere beskyttelsens stolper.

Det jeg har gået og tænkt på ganske længe, er om det ville være muligt simpelthen at vende brædderne, så undersiden kommer op i stedet. Jeg har haft nogle brædder løs ved en lejlighed, og undersiden er jo i rigtig god stand! Spørgsmålet er bare om rillerne med tiden vil gå væk, så at sige...det er jo ret tydeligt, hvor brædderne har hvilet mod bjælkerne, og det ville jo ikke være supersmart, hvis disse riller aldrig forsvinder.

Fordelene ved at gøre det på denne måde (hvis det kan blive et godt resultat) sammenlignet med at købe nyt træ er jo mange. Først og fremmest er det gratis, hvilket er en rimelig stor faktor. Så hader jeg at smide ting ud, som potentielt har livstid tilbage, især ting som er skadelige for miljøet (hvilket jo trykkimprægneret træ er). Jeg slipper for at hente nyt træ fra byggemarkedet og køre det gamle til genbrug. Principielt er alle planker allerede færdigsavede og skal bare vendes. Nogle af dem vil jeg skulle justere, da jeg vil øge mellemrum, men det er jo kun dem, der er nærmest husmuren.

Så hvad siger I? Er dette et projekt, der kan give et godt resultat? Måske har nogen allerede gjort det og kan dele sine erfaringer, især om hvordan de vendte planker ser ud efter en ordentlig vask og en tids påvirkning af vejr og vind.

Mvh
Fred

Det blev jo topflot! Men det der er ikke trykbehandlet træ vel? Og det ser ud som om det har ligget under et pergolatag? Ikke helt de samme betingelser som vi har, med en terrasse helt udsat for elementerne i sydøstlig placering.

Hvordan fungerede det med slibning? Var overfladen ru, eller var det for at få den ensartet i udseende, at du sleb? Blev kanterne ikke skarpe?

Er trykt træ jo, fra ca. 2000. Det har ligget under tag men var jo rigtigt "ødelagt" i overfladen af al olie og snavs.

Jeg sleb for at få mærkerne fra bjælkerne, som de har ligget på, så kan man prale af sødermanlands blødeste trægulv også. Hvilke kanter tænker du på?

Brætternes kanter tænkte jeg på. De er jo lidt afrundede fra starten, og hvis man sliber, forsvinder jo en del af afrundingen.

Jeg forstår, at for et beskyttet gulv skal der jo gøres noget for at fjerne mærkerne efter reglerne, men det ville være sjovt at høre, om nogen har vendt deres brædder på et gulv, der er lige så udsat som vores, om elementerne klarer det uden at man skal slibe.

• Synes
Mikael Bjarnemark
  • Laddar…
P Paxman sagde:
Bræddernes kanter tænkte jeg på. De er jo lidt afrundede fra starten, og hvis man sliber, så forsvinder jo en del af afrundingen.

Jeg forstår, at for et beskyttet gulv, så må der jo gøres noget for at fjerne mærkerne efter reglarne, men det ville være sjovt at høre, om nogen har vendt deres brædder på et gulv, der er lige så udsat som vores, om elementerne klarer det uden, at man skal slibe.
Altså jeg "løb" over det med slibemaskinen, ikke mere end maks 4min pr. bræt, så afrundingen forsvandt aldrig.

Aha, så pass! Kørte du båndsliber eller excenter? Husker du, hvad du kørte med for papir?

Oscillerende maskine 40 + 80 papir tror jeg det var

• Synes
Paxman
  • Laddar…
Tak for tipset! Så ved jeg, hvordan jeg skal gøre, hvis plankerne ikke ser ud til at kunne blive rene af sig selv.

• Synes
K_H og 1 anden
  • Laddar…
I
G ekaa88 sagde:
Altså jeg "løb" over det med slibemaskinen, ikke mere end maks 4min pr. bræt så rundingen forsvandt aldrig
Skulle den forsvinde ordner du det nemt med slib

I irihenke sagde:
Skulle den försvinna ordnar du det enkelt med slip
Det bliver rigtig mange meter kant at slibe i så fald...:p

Nå, nu har jeg testet at vende to brædder fra hver sin ende af terrassen.

Da jeg løftede den første planke, blev jeg lidt modløs, da de tre steder, der havde ligget mod bjælkerne, var meget mørke. Jeg skrubbede dog planken med en skurebørste og sæbe og lod den ligge ude og tørre. Overfladen tørrede hurtigt, og en planke, der ser næsten helt ny ud, kom frem! De mørke dele var dog stadig tilbage, men jeg kunne mærke, at de føltes fugtige, og efter yderligere et par timer så de også ud som resten af planken! :D Jeg tror ikke, jeg vil have brug for at slibe noget som helst. Måske for at blødgøre overfladen nogle steder, men ikke for at fjerne spor efter bjælkerne.

Terrassen er meget tæt bygget, så alt skrald, der formår at komme ned i de minimale sprækker, bliver der og binder fugt effektivt. Derfor tror jeg, at endetræet er godt mættet med fugt, hvilket gjorde, at de mørke felter blev hængende så længe lige der.

Jeg vil selvfølgelig lægge nogle billeder ud her i tråden, så andre kan se, hvordan man forlænge livet på sin gamle grimme terrasse uden, at det koster en krone, andet end opladning af skruemaskinen! (y)

• Synes
MartinAlx og 1 anden
  • Laddar…
I
P Paxman sagde:
Det bliver meget mange meter kant at slibe i så fald...:p

Nåja, nu har jeg testet at vende to brædder fra hver sin ende af terrassen.

Da jeg løftede den første planke, blev jeg lidt modløs, da de tre steder, der havde ligget mod bjælkerne, var meget mørke. Jeg tog dog og skrubbede planken med skurebørste og sæbe og lod den ligge ude og tørre. Overfladen tørrede hurtigt, og frem trådte en planke, der ser i princippet helt ny ud! Dog var de mørke dele tilbage, men jeg kunne mærke, at de føltes fugtige, og efter yderligere nogle timer så de også ud som resten af planken! :D Jeg tror ikke, jeg kommer til at skulle slibe noget. Måske for at blødgøre overfladen nogle steder, men ikke for at fjerne spor efter bjælkerne.

Terrassen er meget tæt bygget, så alt snavs, der lykkes at komme ned i de minimale sprækker, bliver der og binder fugt effektivt. Derfor tror jeg, at endetræet er kraftigt mættet med fugt, hvilket gjorde, at de mørke felter blev der så længe lige der.

Jeg vil selvfølgelig lægge nogle billeder her i tråden, så andre kan se, hvordan man forlænger livet på sin gamle, grimme terrasse uden at det koster en krone, andet end opladning af skruemaskinen! (y)
Sliber du alligevel, så gør det ikke noget.

I irihenke sagde:
Sliber du alligevel, så gør det ikke noget.
Det der forstod jeg ikke...hvad er det, som ikke gør noget?

I
P Paxman sagde:
Det der forstod jeg ikke...hvad er det som ikke gør noget?
Må du alligevel slibe så bliver det ikke mere arbejde.

Hvad bliver ikke mere arbejde? Det ville gøre det lettere, hvis du uddyber lidt mere om det, du vil formidle...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.