Kaster spørgsmålet ud her, før jeg konsulterer en konstruktør...

Skal åbne en ydervæg for at installere både en skydedørsparti á 4 m og 4 st 10x16 vinduer, monteret karm i karm. Væggen er naturligvis bærende og har bærende vindueskarme. (Hultsfredshus fra 1967).

Har brugt diverse beregningsprogrammer og fik dette fra Limträappen:

Diagram over husbredde og bærlinje i en app, viser oplysninger om ydervægskonstruktion. Viser husets bredde som 8210 mm og bærlinjens spændvidde som 3700 mm.

Alt-tekst: "Skærmbillede fra app med beregnede dimensioner for limtræsbjælke og snebelastning for bygning i Piteå. Viser også tagets hældning og nødvendige mål.

Mobilapp-skærmbillede viser snølastberegning for limtræ, anbefalet dimension 90x360, nedbøjning 8 mm, søjlelast 32,3 kN, balkvægt 56 kg.

Husets bredde er indtastet i henhold til hele bredden på huset dvs 8210 cm. Tager man ikke hensyn til den bærende indervæg, der er placeret midt i huset?

Af praktiske årsager ville jeg gerne bruge en limtræsbjælke 90x315 og limtræssøjler 90x90. Er det sammenligneligt med anbefalingen ovenfor?

Ser nu at jeg har brugt det forkerte regneeksempel. Åbningen skal være 4000 mm, ikke 3700 mm som på billedet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.