Jeg skal skære et stykke ud af en 100x230 bjælke lige før understøtningen. Jeg planlægger at sætte en 90x315 limtræsbjælke nedenunder for at erstatte det udskårne stykke, længde 2600.

Er det nok med en 45x95 stående på hver side som støtte? Dobbelt? Større? Længden er ca. 2600 og vil blive skruet ind i den eksisterende regelskelet og en søjle.

De røde skal skæres væk. De turkise er limtræsbjælken. Reglen, der skæres ud, er sømmet til venstre og hviler på en søjle 2600 mm derfra.
Billede af et gulv under renovering med bjælker. Røde områder markerer udskæring, turkis område viser limtræsstøtte. Rør og vask ses i hjørnet.

Ingen som ved, om det er nok med 45x95 som støtte til bjælken?

S
Jeg forstår i det mindste ikke rigtig dit billede i forhold til din beskrivelse; Hvorfor erstatter du med en limtræsbjælke, som er meget længere end det udsavede stykke, hvad er der oven over det, du saver væk, findes der plan- og sektionsplan?

Der er en søjle på etagen nedenunder, limtræsbjælken skal gå fra den til væggen, limtræsbjælken skal altså være i loftet på etagen nedenunder.
Der er en loftsetage ovenover.
Den røde prik er der, hvor der saves af, den røde streg på det andet billede er cirka der, hvor bjælken bliver i loftet, firkanten er en søjle
Plantegning med rødt prik for at markere, hvor limtræsbjælken skal saves af, og rødt streget linje indikerer bjælkens placering i loftet.
Byggeplan med rød markering, der angiver hvor en limtræsbjælke skal placeres i loftet. Marken er tæt på en søjle.

Jeg må undskylde, hvis jeg har været uklar.

Selv vinden kom med så jeg

Bygningstegning med facade og sidevisning af et hus, inklusiv mål i centimeter, der viser vindens placering.

S
Har jeg forstået det korrekt, ifølge mit billede nedenfor? I så fald, har du beregnet på limtræsbjælken? Man skal kende belastningen på limtræsbjælken, så man derefter kan beregne, hvad det bliver for kræfter i støtterne. Har man kraften i støtterne, kan man kontrollere regelens bæreevne ved trykkende (normal)kraft med hensyn til knækning.

Hvad har du for c-afstand mellem bjælkerne?

• Bygningens grundplan med markeret limtræsbjælke på 100x230 mm; bjælkens placering er vist med dimensioner og angivet sektion til fjernelse.
Ja du har opfattet rigtigt
Jeg har ikke regnet, men tænker at en 100x230 burde være svagere end en 90x315?

Reglarna til gulvene ligger på den anden led og ligger vel på ca cc 600, 3x9" ca 75x230mm

Støtterne vil blive skruet fast til stående regelsæt i bærende væg samt i søjlen

S
Ser ud som om gulvbjælkerne ligger fældet mellem bjælkerne. Hvor langt er der mellem fagene? Dvs. hvor lange er gulvbjælkerne?

Ja de er vel omkring 3,5-4m, ville jeg tro.

S
45x95 er ikke noget problem. Jeg har tænkt sådan her:

Først og fremmest ser det ikke ud til, at væggen, der går ud af papiret i sektion B-B, er bærende, da gulvreglerne ikke er kontinuerlige over bjælkerne, der findes under væggen. Den nyttelast mellem fagene optages derfor af gulvreglerne, som tilsyneladende er fastgjort med bjælkesko. De forskydningskræfter, der opstår, håndteres i fastgørelsen. Belastningerne bliver således:

Ikke-bærende væg, egenvægt: 0.2kN/m^2
Nyttelast: 2kN/m^2 (Den nyttelast falder dog ikke direkte over bjælkerne, men jeg har regnet konservativt). Nyttelast fra loftsplan samt den øvre etage.
Egenvægt limtræsbjælke samt de to bjælker fra den øvre- og loftsetagen.

Højde på regel, der skrues fast i søjle: 2.5 m (selvom den er mindre med hensyn til tykkelsen på limtræsbjælken og bjælken).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.