Hej
Overvejer at renovere vaskerummet (12 kvm) i kælderen med klinker og ny gulvafløb.
Huset har en uisoleret tynd plade uden tæthedsmembran mod den eksisterende klinker.
Det er beton-/stenvægge.
Der hvor gulvafløbet er, stod der tidligere akkumulatortanke, og der er ingen klinker på gulvet, jeg har nogle klinker af samme slags, så jeg kunne "reparere" der, hvor det mangler.
Nu har jeg en gammel støbejernsgulvafløb, der skulle skiftes, det er dårligt fald mod den, og den kan ikke klare afløbet fra vaskemaskinen, hvilket resulterer i meget vand på gulvet.

Alt 1: Skifte gulvafløb og evt. afløbsrør et stykke, rette faldet, lægge nye klinker rundt om afløbet.

Alt 2: Fjerne alle klinker, skifte gulvafløb og evt. afløbsrør et stykke, lægge tæthedsmembran, gulvvarme, ny afløb, klinker.
Naturligvis meget mere arbejde, men der er også meget arbejde med alt 1.

Det er især fraværet af tæthedsmembran, der får mig til at overveje alt 2.

Det er naturligvis billigere og mindre arbejde med alt 1, men jeg er bange for, at jeg vil fortryde det senere.
Hvad tror I om omkostningerne?

Hjælp! :)

venlig hilsen Simon
 
  • Gulv i vaskekælder med manglende fliser og gammel gulvafløb omgivet af håndklæder. Synlig murstensvæg i hjørnet. Fliseprojekt i gang.
  • Billede af hjørne i en kælder, med gul malet væg, rør og ujævn, beskidt gulv, delvist dækket af klinker. Gammel gulvbrønd uden låg.
  • Rummets hjørne i kældervaskerummet med afskallelige vægge og skadet klinkergulv, gamle rør og fugtproblemer ved afløbet.
Kommer du ikke til at få problemer med fugt i væggene, hvis du lægger gulvvarme på en plade, der er uisoleret? Det mener jeg i hvert fald!

- M
 
Hvis du ikke vil/har energi til at lave hele bryggerset om, men bare vil have det til at fungere praktisk, så synes jeg Alt 1 lyder godt.

synspunkter/overvejelser
Fugtspærre plejer man kun at lægge lokalt omkring afløb/brusebad, når det er plade på jord.
Gulvvarmen er ikke at anbefale, da det er uisoleret (fyrer for kragerne).
Hvornår er huset bygget? det ser ud til at være fra begyndelsen af 1900-tallet.
Er der lavt til loftet?

Hvis du orker/har råd og vil have det rigtig godt, så synes jeg, at du skal
1. bryde den gamle plade op (ofte er den kun ca. 5 cm tyk)
2. grave ud for derefter at lægge fiberdug, makadam, isolering
3. støbe ny plade med vandbåren gulvvarme.
Det er hårdt arbejde, men det er det værd.
 
Senest redigeret:
Tak for svarene!

Huset er fra '37 med 2 meter i loftshøjde i kælderen.
Har i dag testet at køre med en anden vaskemaskine (moderne bosch) med en mere normal tømningshastighed.
Har en osby 607 som tømmer alt vand på cirka 3 sekunder.
Med boschen som jeg testede i dag var der ingen som helst problemer for brønden at sluge vandet.
Overvejelserne går derfor nu mod en forenkling af alternativ 1.
Nemlig at lade brønden være og bare lægge ny klinker der hvor det mangler.
Installere den nyere vaskemaskine og sælge osbyen, hvis der nu er nogen, der er interesseret i at købe et sådan "monster".
Lade vaskerummet tørre ordentligt op for så at pudse op der hvor det er nødvendigt og male.
Er jeg nærig, doven og dum nu, synes I?

Det her med at brække pladen op i hele kælderen lyder både fristende og skræmmende.
Hvad tror I sådan en omfattende renovering ville koste, hvis man gør arbejdet selv?
(i store træk)((ved, at det er svært at vurdere sådant noget))(((derfor spørger jeg jer:))))
Kælderen er ca. 75 kvm
Hvordan er det med væggene i mit hus, tror I?
Står de for sig selv på fundamenter, eller står de på pladen?
Hvordan gør man med de indvendige vægge?
Bliver det tricky at grave under dem eller?, bærende?
 
Senest redigeret:
At bryde den gamle vaskerum op kun for at lægge gulvvarme og derefter kun bruge det som vaskerum lyder for mig lidt skørt. Formålet med at bryde op og lægge gulvvarme er vel i de fleste tilfælde, at man vil bruge disse rum som beboelsesrum, hvor man opholder sig i længere tid og f.eks. barfodet som i et nyt badeværelse med sauna og afslapning. Har du i dag ingen planer om at bruge vaskerummet til andet end vaskerum, så vælg din enkle løsning, dvs. mindre foranstaltninger. Skulle du om nogle år ændre mening, er det bare at tage frem bilmaskinen, da du tidligere ikke har brugt store penge på opfriskning, der bliver spildt.
 
Ja, det er svært at beregne udgifterne, du må nok indhente tilbud.

Beregnet på 75kvm
Bryde 5-10cm beton op, bliver ca. 3,5-8 kubik
Grave 30cm jord/ler ud bliver 22,5 kubik
80kvm fiberdug
5-10 cm kapillærbrydende 3,5-8 kubik singel
10-20cm isolering (helst markisolering, plejer at være blå eller rosa).
80kvm armeringsnet samt afstandsstykker.
vandbåren gulvvarme eller el, hvis man ønsker det.

Kan kun sige, at det er et rigtigt svinearbejde.
Væggene står for sig selv, og man kan bryde et mindre hul ved den ene ydervæg for at se, hvor tykt gulvet er, samt grave ned for at se, hvor langt ned foden er.

Du kan jo tage et rum ad gangen, men det er klart, at hvis man kan tage hele kælderen, så er det godt.
75kvm vil jeg tro, at det tager ca. 6 måneder at gøre det selv.

Kan dele mine links.

Jeg har ligesom andre gravet kælderen ud, her er nogle gode tråde.
http://www.byggahus.se/forum/golv/28370-kaellarprojekt-aentligen-igang.html
http://www.minhembio.com/jcoboy/49727/

Her kan man bestille fiberdug samt singel til kapillærbrydende lag.
http://www.heidelbergcement.com/se/sv/jehander/home.htm

Gulvvarme
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/

Lidt om konstruktionen samt risici med plade på jord.
http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3250
Gulvvarme i betonplade på jord.
http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3252
 
Senest redigeret:
Jeg må nok sige, at jeg er enig med AndersS.
Måske skal du i stedet satse på nye maskiner, møbler, male væggene (silikatfarve) for på den måde at trives i vaskerummet.
Hvis man synes, det er for koldt på gulvet, kan man lægge en god plastmåtte.

Held og lykke
 
Tusind tak for fine svar og links!!
Jeg vil gå med min enkle løsning.

Den store renovering gør nok godt for hele huset, men den må vente, indtil penge og lyst melder sig.

Tak igen!

Simon
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.