Kort spørgsmål: Når man har vasket sort skimmel med klorinvand blanding, dør alt skimmelsvamp så, selvom træet stadig er plettet bagefter?

Lidt længere forklaring...
Vi har for nylig skiftet og hævet et tag, der lækkede. Det har sandsynligvis lækket i mange år, da det misfarvede indertaget gennem 30 cm isolering, plast, indertags brædder og treetex plader. Da vi rev ned indertaget, var der stadig vand. Alt er revet ned, og det eneste der stod tilbage var spær. Spærene var plettet sorte, hvor vandet havde løbet langs plasten.
Et spørgsmål er, om det sorte er skimmel eller bare misfarvninger?
Nu har jeg vasket spærene med skurebørste og klorinblanding. Det bliver jo meget bedre, men en hel del sort er tilbage. Er det skimmel eller bare misfarvninger? Dræber klorin alt skimmel? Behøver jeg at skrubbe spærene, indtil de ser fabriksfriske ud? Har svært ved at tro det... De har jo siddet der siden 70'erne.

Når alt er klart, vil de gamle spær få godt med luft omkring sig; isoleringen vil gå til overkanten, og så er der en halv meter ventilation.

Så kan jeg lukke taget igen, eller skal jeg skrubbe flere gange, så intet sort er tilbage?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.