7,571 læst ·
40 svar
8k læst
40 svar
være værd at vælge krydsfiner bag gips i indervægge?
Ville det være muligt at få bygherrerne til at bruge osb eller vægspån i stedet for gips?
Så er det jo en ret enkel proces at efterfølgende beklæde dette med et lag gips.
Men manglen på lydisolering i væggene føles stadig meget generende.
Så er det jo en ret enkel proces at efterfølgende beklæde dette med et lag gips.
Men manglen på lydisolering i væggene føles stadig meget generende.
Værktøjsgal
· Stockholm
· 1 399 indlæg
Blindnit sagde:Når det kommer til lydisolering, kom jeg til at tænke på vores væg oppe i "aldrig blive færdig"
Fra det ene rum til det andet:
13mm gulvgips
22 mm gulvspån
22 mm gulvspån på den anden led
80mm regel fra før med 70mm isolering der.
Original plankevæg 22mm
22 mm gulvspån
13 mm gulvgips
13 mm gulvgips
Jeg har lidt angst for at jeg byggede væggen for spinkel![]()
Bjørn - Tak for indlægget. Variationsmulighederne er yderst begrænsede, når det kommer til vægge. Enten enkelgips på stålregelstamme eller Plyfa+ enkelgips på stålregelstamme.
Du ser ud til at have styr på lydabsorberingsegenskaberne. Hvad er forskellen på enkelgips og plyfa+ enkelgips i lydabsorbering?
jeg er bevidst om, at der smutter lyd gennem døre og så videre. Dog er det en anden type lyd end hvis man hører personen i rummet ved siden af prutte gennem væggen....
Blindnit - Tror nok væggen klarer sig. måske lækker en del lyd, men der findes jo altid ørepropper!
Ingen der synes at have en direkte mening om prisen. I hvert fald ikke at det er HYSTERISK højt. Det føles positivt i hvert fald
Du ser ud til at have styr på lydabsorberingsegenskaberne. Hvad er forskellen på enkelgips og plyfa+ enkelgips i lydabsorbering?
jeg er bevidst om, at der smutter lyd gennem døre og så videre. Dog er det en anden type lyd end hvis man hører personen i rummet ved siden af prutte gennem væggen....
Blindnit - Tror nok væggen klarer sig. måske lækker en del lyd, men der findes jo altid ørepropper!
Ingen der synes at have en direkte mening om prisen. I hvert fald ikke at det er HYSTERISK højt. Det føles positivt i hvert fald
Gabbe - Nej, ingen fleksibilitet. Hvilket er forståeligt, da de er i gang med at opføre en stor andel huse. Hvis alle har forskellige ønsker, bliver det administrativt umuligt at håndtere. (for ikke at tale om omkostningerne...
Jeg har kun erfaring med at bygge hus selv, så jeg har ingen idé om, hvad det plejer at koste at lave sådanne tilvalg. Men hvis jeg regner lidt groft med, at der skal bruges 100 plader, så vil det enten tage dem meget lang tid at montere dem, eller også vil de have en meget høj timepris.Felde sagde:
tror på alternativ to...Gabbe1 sagde:
Værktøjsgal
· Stockholm
· 1 399 indlæg
Forskellige konstruktionstyper giver forskellige reduktionstal ved forskellige frekvensbånd. Generelt får du en lille forringelse af lydisolering med krydsfiner indenfor gipsen (endnu værre hvis du sætter krydsfiner på begge sider).
At ikke isolere fagene ved nybyggeri synes jeg er en mindre god besparelse, da dette er betydeligt sværere at afhjælpe efterfølgende. Hvis vi spreder de små meromkostninger over tid, og samtidig tager fordelene i form af et bedre lydmiljø under bygningens hele levetid med, så synes jeg, der er al mulig grund til at tænke sig om en gang til.
At ikke isolere fagene ved nybyggeri synes jeg er en mindre god besparelse, da dette er betydeligt sværere at afhjælpe efterfølgende. Hvis vi spreder de små meromkostninger over tid, og samtidig tager fordelene i form af et bedre lydmiljø under bygningens hele levetid med, så synes jeg, der er al mulig grund til at tænke sig om en gang til.
Oldboy - Det lyder faktisk som en rigtig god idé! 
har tænkt på det også, men kender ingen i bekendtskabskredsen som har enkelgips (har dog ikke spurgt alle
)
Björn - jeg ville GERNE isolere væggene. Dog er det ikke en mulighed ifølge byggefirmaet.
Når du siger lille forringelse af lydisolering med plyfa, regner du da sammenlignet med enkelgips og isolering?
Springet fra enkelgips til enkelgips/plyfa burde vel medføre en mærkbar forbedring set fra et lydisoleringssynspunkt?
har tænkt på det også, men kender ingen i bekendtskabskredsen som har enkelgips (har dog ikke spurgt alle
Björn - jeg ville GERNE isolere væggene. Dog er det ikke en mulighed ifølge byggefirmaet.
Når du siger lille forringelse af lydisolering med plyfa, regner du da sammenlignet med enkelgips og isolering?
Springet fra enkelgips til enkelgips/plyfa burde vel medføre en mærkbar forbedring set fra et lydisoleringssynspunkt?
Hej, jeg har netop revet alle enkelgipsvægge ud af mit rækkehus og erstattet dem med osb, gips og isolering. I nogle rum sætter jeg desuden en ekstra plade gips op for at få endnu bedre dæmpning. Det er nødvendigt med tre børn 
At have et hus med enkelgips uden isolering fungerer, hvis man værdsætter en rodet lydkulisse. Desuden er følelsen i huset helt ændret med stabile vægge. Skal du bo længe i huset, så ville jeg helt sikkert udbedre dette.
Du kan se eksempler på dette her www.byggaombloggen.com
At have et hus med enkelgips uden isolering fungerer, hvis man værdsætter en rodet lydkulisse. Desuden er følelsen i huset helt ændret med stabile vægge. Skal du bo længe i huset, så ville jeg helt sikkert udbedre dette.
Du kan se eksempler på dette her www.byggaombloggen.com
Værktøjsgal
· Stockholm
· 1 399 indlæg
En stor fordel er jo også, hvordan væggene føles/oplevelses, hvis man altså ser bort fra lyden.
Selvom jeg har en 3m høj indervæg på overetagen, opleves den som meget stabil og temmelig stum.
Den består da af gips, vægspån, 70x45 reglar c-c60, vægspån, gips.
Som lydisolering valgte jeg 45mm stenuldsplader.
Selvom jeg har en 3m høj indervæg på overetagen, opleves den som meget stabil og temmelig stum.
Den består da af gips, vægspån, 70x45 reglar c-c60, vægspån, gips.
Som lydisolering valgte jeg 45mm stenuldsplader.
Tak for præciseringen Oceanis 
Ja, jeg gruer mig ved tanken om at bruge enkelgips, hvis jeg skal være ærlig. Det føles slet ikke godt. Men næsten 80 tusinde....hua.
At rive ned efterfølgende, installere isolering osv. er ikke aktuelt. Vi flytter til rækkehus for at undgå at renovere. Det skal være nyt og vedligeholdelsesfrit x antal år.
Pokkers, jeg må nok overtale min bedre halvdel derhjemme....
Sammenfattende:
Har jeg forstået det rigtigt, hvis jeg klassificerer det som nedenfor? med henblik på lydegenskaber?
Bedst gips+ isolering
Næst bedst - dobbeltgips
tredje bedst: Finer/gips
Dårligst by far: enkelgips
Ja, jeg gruer mig ved tanken om at bruge enkelgips, hvis jeg skal være ærlig. Det føles slet ikke godt. Men næsten 80 tusinde....hua.
At rive ned efterfølgende, installere isolering osv. er ikke aktuelt. Vi flytter til rækkehus for at undgå at renovere. Det skal være nyt og vedligeholdelsesfrit x antal år.
Pokkers, jeg må nok overtale min bedre halvdel derhjemme....
Sammenfattende:
Har jeg forstået det rigtigt, hvis jeg klassificerer det som nedenfor? med henblik på lydegenskaber?
Bedst gips+ isolering
Næst bedst - dobbeltgips
tredje bedst: Finer/gips
Dårligst by far: enkelgips
Tror snarere det er:
Bedst dobbeltgips
Næst bedst enkeltgips/isolering
Tredjebedst Plyfa/gips
Dårligst by far enkeltgips
Men rækkefølgen kan nok variere lidt afhængigt af målinger og udførelse, men klart dårligst og helt enkelt "meget dårligst" er enkeltgips.
Bedst dobbeltgips
Næst bedst enkeltgips/isolering
Tredjebedst Plyfa/gips
Dårligst by far enkeltgips
Men rækkefølgen kan nok variere lidt afhængigt af målinger og udførelse, men klart dårligst og helt enkelt "meget dårligst" er enkeltgips.