7,571 læst ·
40 svar
8k læst
40 svar
være værd at vælge krydsfiner bag gips i indervægge?
Side 1 af 3
Hej,
Vi er i færd med at kigge på nyt rækkehus. Jeg er bekymret for lydniveauet i rummene, samt muligheden for at hænge ting op på væggene, da originalvæggen består af stålregelvæg samt 1 lag gips.
Jeg er godt klar over, at man kan hænge ting op på væggene, selvom man kun har gips, men det er selvfølgelig mere komfortabelt og føles mere solidt med noget bagved.
Vi har mulighed for at vælge en tilvalgsoption og få Plyfa bag ved gipsen. Hvilket egentlig er en no-brainer for mig. Indtil jeg fandt ud af prisen for det.
Byggefirmaet vil have 79 tusind for at opsætte Plyfa i alle indervægge. Rækkehuset er 120m2 stort.
Jeg synes, det lyder ublu dyrt, selvom jeg indser, at det medfører ekstra arbejde m.m.
Hvordan skal man tænke her egentlig?
Er der nogen, der har enkeltgips på stålstolpe? Hvordan oplever I forstyrrende lyde fra rummene ved siden af?
Er det pengene værd? Ifølge projektlederen vil støjproblemerne ikke påvirkes meget af, at man indsætter en Plyfa i væggen, da lyden slipper via dørkarm osv.
Jeg har været hos byggefirmaet gentagne gange om, at de bør tilbyde noget andet end bare enkeltgips, dejligt at de lytter! Men 79 tusind...?
Vi er i færd med at kigge på nyt rækkehus. Jeg er bekymret for lydniveauet i rummene, samt muligheden for at hænge ting op på væggene, da originalvæggen består af stålregelvæg samt 1 lag gips.
Jeg er godt klar over, at man kan hænge ting op på væggene, selvom man kun har gips, men det er selvfølgelig mere komfortabelt og føles mere solidt med noget bagved.
Vi har mulighed for at vælge en tilvalgsoption og få Plyfa bag ved gipsen. Hvilket egentlig er en no-brainer for mig. Indtil jeg fandt ud af prisen for det.
Byggefirmaet vil have 79 tusind for at opsætte Plyfa i alle indervægge. Rækkehuset er 120m2 stort.
Jeg synes, det lyder ublu dyrt, selvom jeg indser, at det medfører ekstra arbejde m.m.
Hvordan skal man tænke her egentlig?
Er der nogen, der har enkeltgips på stålstolpe? Hvordan oplever I forstyrrende lyde fra rummene ved siden af?
Er det pengene værd? Ifølge projektlederen vil støjproblemerne ikke påvirkes meget af, at man indsætter en Plyfa i væggen, da lyden slipper via dørkarm osv.
Jeg har været hos byggefirmaet gentagne gange om, at de bør tilbyde noget andet end bare enkeltgips, dejligt at de lytter! Men 79 tusind...?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 indlæg
Regn gerne, hvor mange kvadratmeter væg der er, hvis det er en åben planløsning, så er det måske dyrt, med mange rum så er det billigere per kvadratmeter.
Protte
Protte
Og de hopper selv op på væggen?Blindnit sagde:
Har lige nu ingen mening om totalprisen, men omkostningen for monteringen er vel ikke uvæsentlig.
Monteringsomkostningerne samt håndtering er sikkert en stor del af prisen. Så har de sikkert også en vis merpris, da de vil tjene penge. Er en "masseproduktion" af flere rækkehuse der gælder.
må kigge på det med m2 vægge.
Er der nogen, der har gjort noget lignende, som kan give en prisindikation?
føles hysterisk dyrt, men jeg har måske uret?
må kigge på det med m2 vægge.
Er der nogen, der har gjort noget lignende, som kan give en prisindikation?
føles hysterisk dyrt, men jeg har måske uret?
Handler vel mest om du synes, du kan have det sjovere for 79.000?
Sandsynligvis kan du det, ellers har du ret kedelig fantasi
Men får du isolering i indervæggene uden at betale ekstra for det?
Føles som en vigtigere ting på en måde.
Bygger man selv, så føles det kun som gips meget nærig men skal man veje det imod 79.000, så er det mange timer at sidde af på arbejdet....
Sandsynligvis kan du det, ellers har du ret kedelig fantasi
Men får du isolering i indervæggene uden at betale ekstra for det?
Føles som en vigtigere ting på en måde.
Bygger man selv, så føles det kun som gips meget nærig men skal man veje det imod 79.000, så er det mange timer at sidde af på arbejdet....
Nej, der er ingen mulighed for isolering i væggene.
Selvfølgelig kan jeg have MASSER af sjov med 79 tusind. Dog er spørgsmålet, om jeg vil fortryde det, hvis jeg ikke tager det...
Derfor spørgsmålet om, hvordan folk oplever enkelgips vægge uden isolering lydmæssigt.
I dag har vi enkelgips nogle steder i huset, og det kryber i mig hver gang jeg føler på væggen
Hvis jeg forstår det korrekt, kan man vælge forstærkning i væggene mellem 1 til 2 meter for 3500 kr per væg. I så fald kan man jo forstærke bagved tv'et eksempelvis, så slipper man for at bekymre sig om bæreevnen der i hvert fald.
Selvfølgelig kan jeg have MASSER af sjov med 79 tusind. Dog er spørgsmålet, om jeg vil fortryde det, hvis jeg ikke tager det...
Derfor spørgsmålet om, hvordan folk oplever enkelgips vægge uden isolering lydmæssigt.
I dag har vi enkelgips nogle steder i huset, og det kryber i mig hver gang jeg føler på væggen
Hvis jeg forstår det korrekt, kan man vælge forstærkning i væggene mellem 1 til 2 meter for 3500 kr per væg. I så fald kan man jo forstærke bagved tv'et eksempelvis, så slipper man for at bekymre sig om bæreevnen der i hvert fald.
Kan du købe huset uden klædte vægge?
Kunne jo være en fornuftig mellemvej ellers?
Skrue plyfa/osb selv samt smække på gips, så hyre en malerfirma til det kedelige.
Kan jo til og med blive 79 000 billigere på den måde
Kunne jo være en fornuftig mellemvej ellers?
Skrue plyfa/osb selv samt smække på gips, så hyre en malerfirma til det kedelige.
Kan jo til og med blive 79 000 billigere på den måde
At gå fra egen villa med helt fri mulighed for at gøre som vi vil til masseproduceret rækkehus er... let frustrerende 
Selvom byggefirmaet skryder med stor valgfrihed, så oplever vi, at det er ret begrænsende.
Jeg har svært ved at se, at det skulle være muligt at forhandle prisen ned på installationen desværre. Katalog med fastsatte priser. Men Måske er der nogen, der har erfaring med at lykkes?
Selvom byggefirmaet skryder med stor valgfrihed, så oplever vi, at det er ret begrænsende.
Jeg har svært ved at se, at det skulle være muligt at forhandle prisen ned på installationen desværre. Katalog med fastsatte priser. Men Måske er der nogen, der har erfaring med at lykkes?
Vi havde enkelgips uden isolering på 40 mm pladeprofiler, da vi boede i lejlighed, og det var mere indsynsbeskyttelse end væg, mener jeg.
Der er jo ingen "tekniske" problemer med det, men jeg synes, at komforten mindsker.
- vanskeligere at fastgøre ting
- væggen bøjede, når man lænede sig imod den
- forstærkede lyden snarere end dæmpede på grund af resonans
- el-dåser i forskellig højde i tilstødende rum på grund af pladsmangel inde i væggen
Men det er meget penge, der skiller for dig. Jeg ville forsøge at få væggene til at være uklædte som skrevet ovenfor i første omgang. Ellers havde jeg nok taget den snævre løsning og derefter åbnet væggene og suppleret efter nogle år. I så fald taget rum for rum og benyttet lejligheden til at få lidt nye tapeter/farve på væggene.
Der er jo ingen "tekniske" problemer med det, men jeg synes, at komforten mindsker.
- vanskeligere at fastgøre ting
- væggen bøjede, når man lænede sig imod den
- forstærkede lyden snarere end dæmpede på grund af resonans
- el-dåser i forskellig højde i tilstødende rum på grund af pladsmangel inde i væggen
Men det er meget penge, der skiller for dig. Jeg ville forsøge at få væggene til at være uklædte som skrevet ovenfor i første omgang. Ellers havde jeg nok taget den snævre løsning og derefter åbnet væggene og suppleret efter nogle år. I så fald taget rum for rum og benyttet lejligheden til at få lidt nye tapeter/farve på væggene.
Værktøjsgal
· Stockholm
· 1 399 indlæg
Om du önskar god ljudisolering så satsa hellre på dubbelgips och / eller löst packad isolering i facken (bägge åtgärderna ger tillsammans ca 10 dB bättre R´w om de monteras med förskjutna skarvar och mjukfog runt om.Felde sagde:Hej,
Vi håller på att kolla på nytt radhus. Jag är orolig för ljudnivån i rummen, samt möjligheten att hänga upp saker på väggarna då orginalväggen består av plåtregelstome samt 1 lagers gips.
Jag är väl medveten om att det går att hänga upp saker på väggarna även om man bara har gips, dock är det såklart skönare och känns mer gediget med något bakom.
Vi har möjlighet att göra ett tillval och få Plyfa bakom gipset. Vilket är en nobrainer för mig egentligen. Tills jag fick reda på kostnaden för detta.
byggbolaget vill ha 79 tusen för att sätta upp plyfa i alla innerväggar. radhuset är 120m2 stort.
Jag tycker det låter hutlöst dyrt, även om jag inser att det blir extra jobb m.m.
Hur skall man tänka här egentligen?.
Är det någon som har enkelgips på stålstomme? Hur upplever ni störande ljud från rummen bredvid?
Är det värt pengarna? Enl projektledaren så kommer bullerproblemen invändigt inte påverkas jättemycket av att man sätter in en plyfa i väggen, då ljudet smiter via dörrkarm och så vidare.
jag har varit på byggbolaget upprepade gånger om att de bör erbjuda något annat än bara enkelgips, toppen att de lyssnar! Men 79 tusen...?
Vill du förbättra ljudisoleringen ytterliggare så är det väggtjocklek, fler lag gips, saxade reglar el. dubbelvägg som är de styrande parametrarna.
Lite förenklat kan man säga (som tidigare också nämnts) att ljudisoleringen i en konstruktion inte blir bättre än dess svagaste länk. Mao. så behöver dörrar, tätningar överluft, genomföringar osv. hänga med i R´w och vara noggrant tätade.
Jag tycker att en god ljudiolering av sklijeväggar(på rimlig nivå förstås) kan ses som en god investering och kan i måmga fall utgöra en värdeförhöjning av fastigheten.
Senest redigeret:
Når vi taler om lydisolering, kom jeg til at tænke på vores væg oppe i "aldrig bli färdigt" 
Fra det ene rum til det andet:
13 mm gulvgips
22 mm gulvspån
22 mm gulvspån på den anden led
80 mm regel fra tidligere med 70 mm isolering der.
Original plankevæg 22 mm
22 mm gulvspån
13 mm gulvgips
13 mm gulvgips
Jeg har lidt angst over, at jeg byggede væggen for svag
Fra det ene rum til det andet:
13 mm gulvgips
22 mm gulvspån
22 mm gulvspån på den anden led
80 mm regel fra tidligere med 70 mm isolering der.
Original plankevæg 22 mm
22 mm gulvspån
13 mm gulvgips
13 mm gulvgips
Jeg har lidt angst over, at jeg byggede væggen for svag