Jeg har et 1,5 plans Älvsbyhus bygget i 1988. Om vinteren generer trækken mig flere steder på første sal. Vi har forsøgt at tætne ved at krybe ud på "kattvinden" for nogle år siden, men det er svært at få tæt uden at rive alt ned og begynde forfra. De, der indrettede førstesalen, har lavet luger/døre ud på i alt tre steder. Her føles det umuligt at få tæt, og det er ikke lige situationen til at stille en seng i nærheden...
Nu til mit spørgsmål. Er der nogen, der har indrettet dette minimale rum? Er der nogen grund (ventilation osv.) til, at det SKAL se ud, som det gør nu?

H
Ja det gør det, kattvinden er et koldrum og skal ventileres, er det spånplade som gulv i kattvinden, plejer at være det nogle gange

Ja, det er spånpladegulv, men åbent direkte ud under tagfoden.

har ingen tips så, blev bare nysgerrig på hvorfor er kattvindarna kolde. Ligger ikke isoleringen i ydervæggen? Bygge af en kattvæg med trækonstruktion uden isolering, der viser det indre skelet og dampspærre i et nyt byggeprojekt. Vi bygger nyt nu og vores kattvindar ser ud så

DixiePixie DixiePixie sagde:
har inga tips så, blev bara nyfiken på hvorfor er katteloftene kolde. Ligger isoleringen ikke i ydervæggen? [billede] Vi bygger nyt nu, og vores katteloft ser ud sådan
Ydervæggen på overetagen er ikke lodret over ydervæggen på underetagen. Problemet hos mig er dels, at de har sjusket, så det ”trækker i hjørnerne”, OG så er der tre andre hjemmelavede luger/døre med utilstrækkelig isolering og især svært at få tætningslisterne til at fungere som de skal.

Vores katteluge er helt trækfri. Det er nemlig termoruder, som den tidligere ejer har sat ind, han har skruet spånplade på indersiden og en slags fiberplade på ydersiden. God komfort, men desværre umulige for mig at åbne, da de hænger med hængslerne i overkanten, de er meget tunge. Holdes åbne ved, at der sidder en tynd stålregel mellem spærene, som man kan hænge vindueslåsen på.

En meget kreativ løsning, som formentlig bliver bedre (=lettere), hvis man tager glasset ud og sætter almindelig isolering i stedet.

Smart! Mine er også tunge. Ingen hængsler, så jeg skal løfte dem ud og stille dem forsigtigt på gulvet, da der er et par støtte/kroge på indersiden af lågen der.

Byurn Byurn sagde:
Lugerne kan du måske erstatte med moderne?

[link]
Tak for tip! Ser ikke ud til at være mere isolerede end mine, men bliver sikkert tætte alligevel

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.