Hejsa. Ny i gruppen og har brug for hjælp.
Købte et hus, der er et sted op imod 200 år gammelt. Meget sjovt er sket på vejen, og nu sidst begyndte der at falde noget varmeisoleringsmateriale ned i skorstenen.

Det er en gammel murstensk skorsten, som man har trukket rør i. Først støbt vandret ind i skorstenen, og derefter sat et rør lodret for at lede røgen ud.

Nederst ved røret er der nu ingen pakning, så der drysser varmeisoleringsmateriale ind.

Jeg tænkte, jeg ville tætne det med pannkitt, men så snart jeg forsøger at trykke det ind i den ret store sprække, drysser der mere varmeisoleringsmateriale ned.

Spørgsmålet er, om jeg skal forsøge at tømme alt ud, før jeg tætner (hvor meget kan der så være der), eller om jeg skal fortsætte med at forsøge at tætne med pannkitten, som bliver ret blandet med varmeisoleringsmaterialet?

Jeg er helt inkompetent på dette og kan forestille mig, at løsningen er ret indlysende, men vil høre mig for, inden jeg kaster mig over noget, jeg ikke kan håndtere.

Forsøger at lægge en video ind, hvor jeg i blinde filmer opad i røret

Pannkit er nok ikke løsningen. Brug et tykt lag blandet ildfast mørtel i ordentlige mængder, som du presser op og derefter jævner ud.
Ildfast mørtel af ler kan du bruge med hænderne uden problemer.

Skal ikke slangen gå udvendigt den tilslutning?
Hvordan ser det ud i den anden ende oppe ved skorstenen, kan være at slangen er skrumpet af varmen så det er nok at løsne den og forsøge at få hele slangen ned i skorstenen udvendigt nederste tilslutning.

T tracker sagde:
Skal ikke slangen gå udvendigt den tilslutningen?
Hvordan ser det ud i den anden ende oppe ved skorstenen, kan være at slangen har krympet af varmen, så det er nok at løsne den og forsøge at få hele slangen ned i skorstenen udvendigt nedre tilslutning.
Hvis jeg forstår dig ret, så har den i så fald krympet i længden?
Det ser ret logisk ud, når jeg kigger på det, og samtidig ser jeg jo ingen spor af nogen gammel tætning.

Jeg fik feeling i går og kørte en god portion kedelkit ind i mellem og smurte ekstra i overgangen. Se billede.

Håber dette skal kunne klare en trykprøvning i ugen.
Eventuelt smører jeg lidt ekstra på, bare fordi der blev lidt til overs, og jeg tror ikke, det skader med lidt tykkere kedelkit.

Der oppe sidder det fint faststøbt

Der er løbet ca en Willys pose med varmekulit ud.
Er det et must at slå hul i betonen øverst for at fylde lige så meget i igen?

• Et rør behandlet med sort tætning masse og omgivet af betonvægge, sandsynligvis en del af en reparation eller vedligeholdelse.
G guggen sagde:
Pannkit er nok ikke løsningen. Kør med tykt blandet ildfast mørtel i ordentlige mængder, som du trykker op og derefter jævner til. Ildfast mørtel af ler kan du bruge med hænderne uden problemer.
Tak for tip! Gjorde præcis som du sagde, men brugte faktisk med pannkitt, da den lokale skorstensfejer rådede mig til netop det, og jeg havde købt det.

Tror det blev ganske reko, eventuelt skal jeg smøre lidt mere på, dels for at slippe af med det sidste, men også fordi jeg tror ikke det skader med et lidt tykkere lag.

Ser det reko ud?
En nærbillede af et afisoleret rør med påført pandekit, delvist dækket af et skinnende lag for tætning. Rør belagt med et lag af sort fugemasse, viser ujævn tekstur på overfladen. Røgrør med påført pannkitt og synlig skift mellem sort og murfarvet materiale, muligvis muret væg, i nærbillede.

Normalt har man jo brug og murer en stoss ind som røret er fastgjort i eller støber det hele fast. Det føles som om den aldrig har siddet fast ordentligt tidligere
Det vil nok fungere godt med pannkittet også. Om du har brug for at fylde på afhænger af, hvor meget fyldning der er i, og det er svært at vide. Jeg ville nok kravle mig op og tage et kig, når det bliver bedre vejr.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.