Jeg har en garage, der består af en støbt uisoleret plade på jorden, lecavægge, cirka 22 tykke, samt et isoleret tag med uisoleret rum ovenover.
Halvdelen af huset består af garage og halvdelen af værksted og gym.
Gymdelen vil jeg gerne have omkring 10-15 grader varme året rundt.

Jeg overvejer at opdele mellem værkstedet og gymmet med en isoleret gipsvæg. Ydervæggene tænker jeg, man kan sætte stolper op og isolere, samt sætte gips på. På indersiden selvfølgelig.
Hvad er den rigtige teknik at bruge her?

Jeg så på isovers side, at man skulle isolere tæt mod ydervæggen, så det blev lufttæt, og så sætte stolper op og isolere mellem stolperne. Derefter dampspærre og gips. Lyder det som en god plan?

Tror I, jeg kan klare mig med 45-stolper, så jeg ikke mister så meget gulvplads?
 
Dine 22 cm tykke lecavægge (er målet inkl. puds?) har en isoleringsværdi, der svarer til ca. 40 mm mineraluld, hvis det er almindelig lecablok. Jeg synes ærligt talt ikke, at anstrengelserne og omkostningerne for en ekstra isolering, der ville svare til 85 mm mineraluld, er berettigede. Det er bedre og mere effektivt at lægge ressourcerne på f.eks. ekstra isolering af taget.

Derefter bliver jeg lidt i tvivl, når du beskriver isovers model. Jeg forsøgte at finde en side, der beskriver ekstra isolering af en lecavæg på isovers hjemmeside uden held. Kan du gengive linket til denne side?
 
J justusandersson sagde:
Dine 22 cm tykke lecavægge (er målet inkl. puds?) har en isoleringsværdi, der svarer til ca. 40 mm mineraluld, hvis det er almindelig lecablok. Jeg synes ærligt talt ikke, at indsatsen og omkostningerne for en ekstra isolering, der ville svare til 85 mm mineraluld, er berettigede. Det er bedre og mere effektivt at lægge ressourcerne på f.eks. at efterisolere taget.

Så bliver jeg lidt betænkelig, når du beskriver isovers model. Jeg forsøgte at finde en side, der beskriver efterisolering af en lecavæg på isovers hjemmeside uden held. Kan du gengive linket til denne side?
http://www.isover.se/isolera-yttervagg-inifran
 
OK. Tænk da særligt på følgende som står i Isovers instruktion:
"Hvis du har ydervægge med tykke homogene materialelag som massive tegl- eller letbetonvægge eller planke- eller tømmermure, skal du tænke på sommerkondens. Soleksponerede ydervægge kan få problemer med sommerkondens, hvis du anvender en traditionel plastikfolie, når du ekstraisolerer indvendigt. Den variable dampspærre ISOVER Vario® Xtra har en unik evne til at reducere sommerkondensproblemet."
Altså, brug en variabel dampspærre og ikke plastikfolie. Bemærk også, at med Isovers metode kan du ikke lave en tyndere isolering end ca. 75 mm.
 
Taget, eller bjælkelaget er ordentligt isoleret og derefter er der et uisoleret rum inden ydertaget kommer. Så der tror jeg ikke, det er nødvendigt.
Men du mener, at opvarmningen ikke bliver billigere, hvis jeg isolerer ydervæggene?
 
Når det gælder varmeisolering, skal man have en helhedssyn. Det eneste, der er rigtig interessant fra et energibesparelsessynspunkt, er bygningens samlede U-værdi. Det, som du ville vinde ved at efterisolere væggene, kan du lige så godt tage ind på en udvidet tagisolering. Jeg mener, at du vinder ret lidt ved at isolere væggene, til prisen af reduceret gulvplads, besvær og omkostninger.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.