Hej,

Er midt i en totalrenovering hvor bl.a. oliefyret er blevet fjernet for at give plads til kommende jordvarme med gulvvarme. Det begynder nu at blive koldt, og jeg overvejer nu, hvordan vi bedst kan minimere problemer og have behagelig varme om vinteren.

I dag har vi kun et par gamle direktevirkende el-radiatorer, der er tændt. Hvad skal man satse på for opvarmning i vinter? Vi vil sandsynligvis have brug for varme i ca. 4-5 måneder.

- Byggvarmeblæsere, leje eller købe?
- Støbe gulvet i kælderen og starte gulvvarmen med en midlertidig pumpe?
- Fortsætte med direkte el og supplere, hvis det er nødvendigt

Så spekulerer jeg på, hvilke problemer man kan få, hvis huset er utilstrækkeligt opvarmet om vinteren. Ting som at dugpunktet lander forkert i væggene, og det bliver fugtigt indendørs. Hvor vigtigt er det? I dag er plan 1 forsynet med lette vægge og indvendige ydervægge, der er opsat. Kælderen er stort set kun beton. El vil blive installeret om vinteren, og gulv/vægge skal færdiggøres.

Køb byggelamper behøver ikke være proffkvalitet. Jeg købte på ÖB 2 store til 1.000 kr/stk.
Hvis du ikke bor i huset, men kun arbejder der, kan du lade temperaturen falde til 12-14 grader uden problemer.
Jeg solgte lamperne efter byggeriet for 1000 kr for begge, så de samlede omkostninger blev beskedne (bortset fra forbruget).
De brugte strøm for 2500 kr om måneden under byggetiden.

vil også vide!!!

Kupevarmer til bil er det klart billigste.....typ ÖB eller Biltema og lignende

Enk Projektet sagde:
Kupe värmare til bil er det klart billigste.....typ ÖB eller Biltema og lignende
Kan det virkelig passe????

IP20 er nok ikke et godt valg på en byggeplads.

Køb byggblæsere, så der ikke sker en ulykke.

Byggeblæserne klarer kontinuerlig drift uovervåget, hvilket jeg aldrig ville turde med en lille kabinevarmer i den prisklasse. Desuden har byggeblæserne bedre varmeelementer, som ikke er så skræmmende varme som en billig kabinevarmer med glødetråd. Og dermed mindre brandrisiko pga. støv

Havde det ikke kunnet betale sig at købe en Luft/luft varmepumpe på Jula for 5000 kr under byggetiden og derefter sælge den?

verktygsgurun sagde:
Havde det ikke kunnet betale sig at købe en Luft/luft varmepumpe på Jula for 5000 kr uder byggetiden og så sælge den?
Ville også foreslå det. Et alternativ er at få gang i jordvarmen og koble den til en eller to Frico-temprar via PEX-rør. Besparelsen er stor kontra direktevirkende el i årets koldeste måneder. Tempern kan du sælge senere.

AXS
L/L eller koble til jordvarme!

Det bliver dyrt med direkte elvarme til vinter!

Hvis man har planer om brændeovn kan det jo være aktuelt at sætte den ind og så fyre med affaldstræ, kan nok få lidt af installationsomkostningerne dækket hvis man ser til sparet elforbrug.

Har samme undrer, totalrenoverer et 1910-tals 1,5 plans villa hvor der tidligere kun har været direktevirkende el samt en gammel brændeovn, udtjent for længe siden. Vi fyrer i den nu, mens vi er i huset og renoverer, men tankerne er at sætte en billig L/L pumpe ind, som kan køre om vinteren, så vi undgår alt for høje elomkostninger og derefter tilslutte L/V pumpen, som vil blive installeret til foråret. Kan man udskifte den gamle brændeovn med en vandmantlet og bruge den uden at lade vandet være tilsluttet, eller fungerer den kun med tilsluttet vand?

Uanset hvilken varmekilde du vælger, så hold 20-22 grader for at få al bygningsfugt ud, så er du en vinder over bygningsfugten, det vil du have glæde af i fremtiden. Tænk på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.