Et plans hus med betonplade med oprejst gulv bygget i 60- og 70'erne. Hvor plejer vand- og afløbsledningerne at gå? Mellem gulv og betonplade eller indstøbt i pladen?

Z ZipLock sagde:
Etplanshus med betonplade med opreguleret gulv bygget i 60'erne og 70'erne. Hvor plejer vand- og afløbsledningerne at gå? Mellem gulv og betonplade eller indstøbt i pladen?
Jeg ville gætte på, at de i de allerfleste tilfælde er lagt i pladen.

S
Nej, for det meste går der prisolrør under gulvet. Det er kun der, hvor det indkommende vand er, at det er støbt ind i pladen. Derimod plejer afløbsrørene at være støbt ind i pladen, og man kan derfor kun skifte gulvafløb og andre diverse smårør.

Jeg tror, det er svært at tale om en ensartet udførelse. Min egen erindring er, at kloakrørene oftest er trukket under pladen og da primært i form af betonrør. Koldtvand plejer at komme ind nedefra til en pladedækket brønd. Indvendig rørføring foregik nok oftest ovenover pladen og eventuelt ovenpå gulvet. I begyndelsen af 70'erne skete der et materialeskift, fra beton/støbejern til plastvarianter hvad angår afløb og fra støbejern til PEM slanger hvad angår indgående koldtvand. I 60'erne blev de fleste huse bygget med kælder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.