I min lille miniserie om min altankonstruktion så sidder jeg nu med noget, hvor jeg ikke tør gætte selv og ikke finder noget dækkende beskrevet nogen steder.

Beskrivelse af altanen:

Altan i skråning, ca. 90 kvm, 13 m bred og 6-8 meter dyb afhængig af, hvor på huskroppen man måler. Mod jord ved huskroppen og 3m høj i forkant. Altanen skal beklædes rundt om med 2m høj liggende panel for at harmonere med huset. (reduceret højde mod huskroppen selvfølgelig). Spalte mellem panel og jord.

Planlagt design af fundamenter/stolper:

Markfundament Benders 500mm med justerbare stolpesko. Fundamenter forsænket og støbt i jord. Fundamenter i matrix 1600x1800 mm. 90x90 limtræsstolper. Krydsstivet mellem alle stolper højere end ca. 1.5 meter. Plankeværket sidder i bøjler, som i overkanten hænges i gulvreglarne og som i underkanten aflastes med horisontale 45x95, der fastgøres mod underkanten på de ydre stolperækker. De ydre stolperækker sidder ca. 200mm inden for bøjlerne.

Så vidt jeg kan forstå, skal fundamenterne være OK med vertikallasten, hvis man stiller dem på jordplader i de gravede huller. Men hvordan er det med justerbare fundamenter og den side-/horisontallast, man får p.g.a planken? Er det nok at krydsstage mellem bærende stolperne og at aflade horisontalt nær fastgørelsen som jeg har tænkt?

Göran

Det bedste er at have diagonaler i dækkets plan. Har du det, kan du undgå vertikale diagonaler mellem stolperne. Læg en tegning i plan, så er det lettere at vise, hvordan det hensigtsmæssigt bør gøres.

Sådan her ?

Plantegning af terrasse med detaljer om bjælker og overhæng, mål i mm. Diagrammet viser strukturelle elementer og dimensioner.
Det er den tegning jeg har på mig lige nu :)

/Göran

Bedste svar

Monter diagonaler på bærbjælkerne underside som de røde linjer angiver på vedhæftede kopi.
Byggetegning med bærende bjælker, hvor røde linjer viser placering af diagonaler under bærerne. Detaljerede mål og specifikationer inkluderet.

Er det så nemt at gøre det rigtige :) Og jeg som havde tænkt mig at tjekke alle stolper, indtil jeg kastede op.

Bemærk at terrassen er flydende fra huset og er kun fastgjort til nederdelen af balkonstolperne (faste fundamenter støbt til dem). Pergolaen ("vorten" oppe til højre ligger tæt mod bunden, så der bliver der nok ingen støtte).

Dimension på diagonalerne? Er det tilstrækkeligt med fx 45x170 på planken mod undersiden af bærelinjerne?

/Göran

Det er sikkert nok, at det hele er fastgjort mod altanstolperne. Der kræves ikke kraftige dimensioner for diagonalerne. 45x170 er lidt overkill.

Går det ikke godt med spikband, den bredere model? Spænde den lidt op og skrue i hver regel.

Skal du bruge spikband eller vajrar skal du lave et kryds, det er ikke nok med en diagonal. Ellers går det lige så godt.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ifølge tegningen bliver det vel den effekt? Eller er det nødvendigt med kryds i hvert rum?

Jeg tror, at der i så fald behøves 2 krydser. Men det er ingen videnskab.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.