Vi vil gerne gøre vores nybyggede kælderrum mere hyggelige og har derfor tænkt os at spartle de pudsede vægge for en helt glat finish. Væggene er murblokke af letbeton, der er grundpudsede og derefter finpudsede med pudsbrænde C.

Hvilken spartelmasse skal man bruge? Hvordan skal jeg forbehandle?

Væggene er tænkt til at blive malet efterfølgende, og vi vil gerne fremtidssikre og gøre alt så fugttålende som muligt, hvis det mod forventning skulle blive oversvømmelse.

• Grovpudset væg af letbeton murblokke og finpudset med puds, klar til at blive spartlet for en glat finish.
Ser at du ikke fik nogen respons. Jeg har samme spørgsmål. Hvordan gjorde du så?

Ingen spartel overhovedet og male med kalkmaling.

• Synes
philsson87 og 1 anden
  • Laddar…
philsson87 philsson87 sagde:
Ser at du ikke fik nogen respons. Jeg har samme spørgsmål. Hvad gjorde du så?
Grundede med en akrylgrundmaling der ånder, typ dybgrund, så almindelig rullespartel og malerspartel, anvendt samme farve som på øvrige etager efter overvejelse med malerbutikken. Blev meget godt!

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
J Jomp3 sagde:
Grundede med en akrylgrunder som ånder typ dybgrund, derefter almindelig rullespartel og malerspartel, brugt samme farve som på øvrige etager efter overvejelse med malerbutikken. Blev meget godt!
Nice! Tak for svaret og tippet. Du havde ingenting du skulle reparere på væggene, typ fra rawlplug eller andre skader, eller tidligere malede overflader? Hvordan gjorde du i så fald? Jeg har en mix af puds, ren og overmalet med et par forskellige farver samt huller jeg skal fylde. En årsag til dette er, at jeg har slået ned nogle vægge og sammenføjet 3 rum.

EDIT: Jeg kan helt klart se på dit billede, når jeg ser tilbage på det, at der mangler puds i enden på "væggen" der. Hvordan fyldte du det, gjorde du det med spartel?

Senest redigeret:
Nice! Tak for svaret og tippet. Du havde ingenting du behøvede at reparere på væggene, typ fra pløk eller andre skader, eller tidligere malede overflader? Hvordan gjorde du i så fald? Jeg har en mix af puds, ren og overmalet med et par forskellige farver samt huller jeg behøver at fylde i. En årsag til dette er, at jeg har slået nogle vægge ned og sammenføjet 3 rum.

EDIT: Jeg ser jo helt klart på dit billede, når jeg kigger tilbage på det, at der mangler puds i enden på "væggen" der. Hvordan fyldte du dette i, gjorde du det med spartelmasse?
Billedet er af et dørhul, hvor der sidder en karm i dag, se efter-billedet. Vi har bygget til med både gamle og nye kældervægge, som er blevet pudset om. Jeg har repareret gamle letbetonvægge med en spartelmørtel typ Finja laga vægg.

Løsningen med almindelig spartelmasse bliver ikke fugtbestandig, så jeg måtte opgive ideen om at gøre overfladerne i soveværelset oversvømmelsesikrede, derimod har vi malet alle opbevarings- og teknikrum med KC-farve.

• Dørråbning med karm, lys farve, mod nyrepareret væg i kælder.
J Jomp3 sagde:
Billedet er af en døråbning, hvor der sidder en karm i dag, se efter-billedet. Vi har bygget til med både gamle og nye kældervægge, som er blevet pudset om. Jeg har repareret gamle letbetonvægge med en spartelmasse, som Finja laga vägg.

Løsningen med almindelig spartelmasse bliver ikke fugtbestandig, så jeg måtte opgive idéen om at gøre overfladerne i soveværelset oversvømmelsessikre, derimod har vi malet alle lagerrum og teknikrum med KC-farve.
Flot arbejde! Overvejede du ikke cementbaseret spartelmasse (måske er det det, selvom det ikke står direkte i produktbladet), tænkte om de tåler vand bedre. I databladet ser finjas vægspartel ud til at passe mit behov ret godt med vedhæftningsevne på blandt andet farve (med rigtig primer) og at de kan flisebelægges på. Jeg startede en tråd for mit spørgsmål, da jeg gerne ville have lidt mere input, men tak så meget for din hjælp. Man lærer altid noget!

Min tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/laga-spackla-mala-putsvaeggar-enhetligt.557529/

Flot arbejde! Du overvejede ikke cementbaseret spartelmasse (måske er dette det, selvom det ikke står direkte i produktbladet), tænkte om de tåler vand bedre. I databladet ser finjas vægspartelmasse ud til at passe mine behov ret godt med vedhæftningsevne på blandt andet maling (med rigtig primer) og at de kan flises på. Jeg startede en tråd for mit spørgsmål, da jeg gerne ville have lidt mere input, men tak så meget for din hjælp. Man lærer altid noget!

Min tråd
[link]
Cementspartel er besværligt at slibe effektivt, så for at få et glat resultat hurtigere, blev det denne løsning. Held og lykke!

• Synes
Claes Sörmland og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.