Hej,
Har lovet at hjælpe farmor med at sætte gardinskinner op. Hun har haft nogen der tidligere som har sat sømpløk i væggen med ret dårligt resultat. (Glapper og kan ikke skrues fast....)
Hvad er det for en væg?
Det er en indre murstensvæg med en form for ydre lag på cirka 4cm. Jeg kan ikke blive klog på, hvad det er, da der kommer gråt/hvidt pulver ud af det. Men jeg tror, det er letbeton eller noget sådant. Huset er et byhus (sten) fra 1890'erne. Det føles ret porøst (kan være gamle borehuller med spartelmasse eller så).
Hvor meget skal hænge på væggen?
To gardinskinner (Kirsch) på 10cm + 15cm fra væggen. Et indre let gardin og et ydre mørklægningsgardin. Tror ikke kombinationen vejer mere end 10kg totalt.
Valg af pløk/skruer?
Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal vælge. Overvejer en skrue på cirka 40 x 4 og en almindelig nylonpløk.
Så tips & forslag modtages gerne!
Har lovet at hjælpe farmor med at sætte gardinskinner op. Hun har haft nogen der tidligere som har sat sømpløk i væggen med ret dårligt resultat. (Glapper og kan ikke skrues fast....)
Hvad er det for en væg?
Det er en indre murstensvæg med en form for ydre lag på cirka 4cm. Jeg kan ikke blive klog på, hvad det er, da der kommer gråt/hvidt pulver ud af det. Men jeg tror, det er letbeton eller noget sådant. Huset er et byhus (sten) fra 1890'erne. Det føles ret porøst (kan være gamle borehuller med spartelmasse eller så).
Hvor meget skal hænge på væggen?
To gardinskinner (Kirsch) på 10cm + 15cm fra væggen. Et indre let gardin og et ydre mørklægningsgardin. Tror ikke kombinationen vejer mere end 10kg totalt.
Valg af pløk/skruer?
Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal vælge. Overvejer en skrue på cirka 40 x 4 og en almindelig nylonpløk.
Så tips & forslag modtages gerne!
Det er nok puds, der kommer ud, det gjorde man dengang, men hvis det er 4 cm, så vil det ikke blive rigtig godt med 40 mm prop og 4 ans skrue, du skal ind i murstenene, så de bider ordentligt, hvor mange skruer i hvert beslag? Et tip: bor yderligere 4 cm ind i murstenen, indsæt to propper efter hinanden og længere skruer, mindst 70 mm, så vil det holde godt. PS husk, når du borer i murstenen, vil bedstemor gå op i loftet, det bliver næsten rødt overalt. Hold støvsugeren tæt på, når du borer, så får du fat i 95% rødt, der bliver lidt tilbage omkring hullerne, tør ikke med vådt, det bliver 10.000 gange værre, støvsug og let børstning plejer at gå fint.
Plug er plug, bare det er den rigtige dim på dem, og det går udmærket at sætte flere efter hinanden ind for at fylde hele hullet, så hænger ikke skruen i luften yderst.MDIST sagde:
Klik her for at svare