Staffans2000
Hejsan mannar!
I min tilbygning er det nu tid til at færdiggøre væggen, hvor jeg senere skal installere en brændeovn. Væggen er en almindelig træriglet med krydsfiner og gips som indervæg.
Er det fint at have gips også bag teglstenen? Og hvordan sikrer jeg teglstenen mod væggen?
Jeg havde tænkt mig at bruge lange skruer i væggen, der stikker lidt ud og mure hovederne ind i de kommende fugeforbindelser. Er det en afprøvet metode, eller er der bedre måder?

Staffan

L
Halløj, jeg mener, at skorstensfejeren ofte kræver mindst en decimeter mellem træreglet væg og nyopført skorsten. Bedst at tjekke med din lokale skorstensfejer, så du ikke får kritik.

Staffans2000
Teglet er kun til dekoration samt erstatning af dyr silikatplade. Dvs. Jeg slår to fluer med ét smæk.
Røgrøret skal gå direkte ud gennem væggen og op på ydersiden af huset.

Er murstenene en skorsten, eller er det bare en brandsikker vægudsmykning?

I så fald går det godt at mure murstenen foran gipsen. Murstenene fastgør du med kramper, der fastgøres i væggen og mures ind i fugen. 4 stk. per kvm er en gammel tommelfingerregel.

L
Staffans2000 Staffan2000 sagde:
Teglet er kun til dekoration samt erstatning for dyr silikatskiva. Dvs. Jeg gør to fluer med ét smæk.
Røgrøret skal gå lige ud gennem væggen samt op på ydersiden af huset.
Aha ja det var jo noget helt andet!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.