Vi er lige flyttet ind i en 60'er villa med vævspændte lofter. Da der er lidt misfarvning specielt i stue og spisestue, overvejer vi at lave det om. Fungerer vævloftet som en isolerende funktion? Kan man skære det ned, formodentlig finde råspont under og male direkte på det? Eller skal man isolere mod råsponten? Vil jo ikke have varm luft op på loftet og få fugtproblemer der...

Råspånten kan se ud som hej kom og hjælp mig under væven, hvis du har osís. Min råspånt kan du fx fetglömma dette da det er store valkanter osv. Men chancen er jo også, at den er ok.

Under alle omstændigheder fylder væven ingen som helst funktion udover rent æstetisk og måske også lidt beskyttelse mod nedfaldende spån/støv. Lidt tæthed er der jo selvfølgelig i væven afhængig af overfladefarve osv. så helt åbent er måske ikke helt at anbefale. Men skulle det beskytte mod træk, skulle pappen flyve op & ned, når man fx lukker en dør til et rum med sådan en væv i loftet.

Ville anbefale en slags indvendigt loft ja, typisk gips eller pladeløsninger, som findes hos diverse byggemarkeder og ikke koster så meget.

Er det kun misfarvninger, går det ofte bare at male over også.

P
Er du helt sikker på, at det er væv? og ikke plastik?
Plast barracudatag (spørg mig ikke hvorfor de kaldes sådan) var populære i 60-70'erne, og de er jo klart brandfarlige. Jeg har set, hvordan de ser ud, når det har brændt.... Ned med skidtet hvis det nu er plasttag.

V-g: Tak for dine synspunkter! Vi overvejede, at hvis råsponten så okay ud, kunne det være ret hyggeligt med et "grovere landligt look", hvis man malede dem hvide. Vi har også overvejet at male loftet uden at tage det ned, vi overvejer vores muligheder, så at sige.

TheStills: Det er ikke plastik, men et solidt ("rigtigt") vævspændt loft. Det har vi tjekket. Tak for omtanken :)

Hvis I skal beholde vævet, så for alt i verden, vær forsigtig med den. En revne kan sprede sig utroligt meget, i hvert fald i mit væv.

Jeg skar en bid af, da en væg skulle flyttes, og jeg syntes, jeg var dygtig og hæftede, inden jeg skar. Jeg skar med en brydblads kniv, som jeg dengang syntes var skarp, alligevel blev der en revne, der var ved at sprede sig i loftet, dette på grund af spændingen. Lige præcis dette loft skal jeg sætte panel på, så det gjorde ikke så meget, men alligevel irriterende, da vi må leve med det indtil da.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.