Hej!
Er lige nu i gang med at rive et rum i kælderen, som på sigt skal blive kontor. Huset er bygget i '67. Har fjernet struktur tapet og gammel væg til væg-tæppe, og lige nu ser rummet ud som på billederne. Hvor meget af gammelt lim og tapet skal fjernes? Kan jeg slibe det, der er tilbage, og derefter banke beton for at lægge et lag beton, eller hvordan ville I tage fat på projektet i den fase, det er nu? Er det nok med det, jeg har fjernet på gulvet, eller skal alle limrester og fnuller af gammelt tæppe fjernes? Jeg har ikke revet tapetet på indervæggen, som jeg mistænker er gips, tænker jeg kan spartle det, bør det tapet fjernes? Hvordan har vi det med loftet? Skal jeg rive det ned, når jeg alligevel er i gang, og satse på noget andet...?
Forstår at mange spørgsmål er af typen "hvor langt er et stykke snor", men jeg vil gerne have kloge synspunkter. Lige nu føler jeg, at jeg ikke kommer nogen vegne og har brug for lidt kraft og inspiration...
Er lige nu i gang med at rive et rum i kælderen, som på sigt skal blive kontor. Huset er bygget i '67. Har fjernet struktur tapet og gammel væg til væg-tæppe, og lige nu ser rummet ud som på billederne. Hvor meget af gammelt lim og tapet skal fjernes? Kan jeg slibe det, der er tilbage, og derefter banke beton for at lægge et lag beton, eller hvordan ville I tage fat på projektet i den fase, det er nu? Er det nok med det, jeg har fjernet på gulvet, eller skal alle limrester og fnuller af gammelt tæppe fjernes? Jeg har ikke revet tapetet på indervæggen, som jeg mistænker er gips, tænker jeg kan spartle det, bør det tapet fjernes? Hvordan har vi det med loftet? Skal jeg rive det ned, når jeg alligevel er i gang, og satse på noget andet...?
Forstår at mange spørgsmål er af typen "hvor langt er et stykke snor", men jeg vil gerne have kloge synspunkter. Lige nu føler jeg, at jeg ikke kommer nogen vegne og har brug for lidt kraft og inspiration...
Det bedste er så klart at få fjernet så meget af de gamle rester som muligt (resonerer jeg i hvert fald).
Hvad skal du lægge for gulv?
Kan du ikke bare regl' op den væg, der er grim (stålregler) og sætte gipsplader på?
Loftet havde jeg ladet være som det er, så ikke så tosset ud!
Hvad skal du lægge for gulv?
Kan du ikke bare regl' op den væg, der er grim (stålregler) og sætte gipsplader på?
Loftet havde jeg ladet være som det er, så ikke så tosset ud!
Ja spørgsmålet er, hvornår man skal være tilfreds med at få fjernet så meget som muligt, der er meget tid og ikke meget, der sker lige nu, men burde måske køre et par timer til.P Pickadollen sagde:
hvilken væg mener du? Er det klogt at gøre sådan på en ydervæg i kælderen? Tænker på fugt. I rummet ved siden af har gulvet rejst sig pga. fugt, så det skal være noget, der slipper meget fugt igennem og samtidig giver en god arbejdsgang, forslag?
Mente den væg med slip på - svært at forstå, om det er ydervæggen. De andre vægge, hvis de ikke er alt for dårlige, kan du lade være som de er (med mindre reparationer hvor det er nødvendigt).M MrCtoyouson sagde:Ja spørgsmålet er, hvornår man skal være tilfreds med at få fjernet så meget som muligt, der er meget tid og lidt der sker lige nu, men burde måske arbejde nogle timer til.
hvilken væg mener du? Er det fornuftigt at gøre sådan på en ydervæg i kælder? Tænker på fugt. I rummet som er ved siden af, har gulvet hævet sig pga. fugt, så det må være noget, der slipper meget fugt igennem og samtidig giver en god arbejdsoplevelse, forslag?![]()
Derfor ikke organiske materialer (pga. fugten); stålregler og gips. At bruge træregler på en ydervæg er at skabe problemer.
Du kan (bør?) lade der være plads ved gulv og loft, så du får lidt ventilation.
Du kan jo gøre det meget seriøst og beklæde væggene og gulvet med platonmåtte også - for at få det ventileret. Så kan du lægge spånplade på platonmåtten og derefter et klikgulv ovenpå (eller væg-til-væg tæppe - det bliver lidt varmere og dæmper lyden bedre).
Ja, nu gav du mig nye ting at tænke på,P Pickadollen sagde:Mente den væg med slip på - svært at forstå, om det er ydervæggen. De andre vægge, hvis de ikke er alt for dårlige, kan du lade være som de er (med mindre reparationer, hvor det er nødvendigt).
Derfor ikke-organiske materialer (på grund af fugten); stålregler og gips. Træregle sådan ved en ydervæg er at skabe sig problemer.
Du kan (bør?) efterlade rum ved gulv og loft, så du får lidt ventilation.
Du kan jo gøre det meget seriøst også og beklæde væggene og gulvet med platonmåtte også - for at få det ventileret. Derefter kan du lægge spånplade på platonmåtten og derefter et klikgulv ovenpå (eller tæppe - det bliver lidt varmere og dæmper lyd bedre)
Interessant, skal læse op på platonmåtte, hvad gør det mere seriøst? Arbejdstid, omkostninger eller noget andet?P Pickadollen sagde:Mente den væg med slip på - svært at forstå, om det er ydervæggen. De andre vægge, hvis de ikke er alt for dårlige, kan du lade være som de er (med mindre reparationer, hvor det er nødvendigt).
Derfor ikke-organiske materialer (på grund af fugten); stålregler og gips. Træregle sådan ved en ydervæg er at skabe sig problemer.
Du kan (bør?) efterlade rum ved gulv og loft, så du får lidt ventilation.
Du kan jo gøre det meget seriøst også og beklæde væggene og gulvet med platonmåtte også - for at få det ventileret. Derefter kan du lægge spånplade på platonmåtten og derefter et klikgulv ovenpå (eller tæppe - det bliver lidt varmere og dæmper lyd bedre)
Der findes bedre beskrivelser her, end hvad jeg kan formå at skrive i tekst 
https://www.japeventgolv.se/japeven...MIy9KGkc-f-wIVXQCiAx1L4ggpEAMYASAAEgLM0_D_BwE
https://www.japeventgolv.se/japeven...MIy9KGkc-f-wIVXQCiAx1L4ggpEAMYASAAEgLM0_D_BwE
Er der ikke risiko for asbest i limet på gulvet? Hvis det er fra 67, så er det jo før de stoppede med at bruge det i byggematerialet.
Jeg står selv i samme situation som dig, men i min kælder skal et madforråd og et mangelrum blive til to soveværelser!
Jeg står selv i samme situation som dig, men i min kælder skal et madforråd og et mangelrum blive til to soveværelser!
Der findes gennemtrængelige væg-til-væg tæpper beregnet til kældre, som man kan lægge direkte på betongulvet. Nålefilt er en klassiker, men der skulle åbenbart også findes mere ”almindelige” væg-til-væg tæpper nu om dage. Hvis det skal være kontor kan nålefilt dog være godt, så kontorstolen kan rulleM MrCtoyouson sagde:
I det forrige hus havde vi faktisk ubehandlet træpanel på kældervæggene. Udreglet og endda lidt isoleret bagved. Det var opsat af forrige ejer, og jeg ved ikke hvordan de havde gjort, men der blev ikke nogen skimmel, og træet udjævnede klimaet i kælderen rigtig godt. Halvdelen af kælderen så ud som en sauna, og alle ejerskabsrepræsentanter kaldte det for en risikokonstruktion, som måtte ud straks, men vi levede med det i femten år, og forrige ejer havde haft det endnu længere, så det kan ikke have været rigtig så slemt
Klik her for at svare