4,909 læst ·
8 svar
5k læst
8 svar
væk med garageporte og mure ny væg -Spørgsmål
Hej!
Jeg har en gammel garage i huset, som jeg vil lave om til et "almindeligt rum". Garageportene skal væk, og i stedet vil jeg have en enkel dør og et vindue på den væg.
Hvad er bedst - mure op væghullet med leca blokke, eller bygge væg af træ? Væggen kommer til at stå på den gamle garageplade. Denne har en kant af metal under garageportene, som måske skal fjernes??
Hvis man vælger at mure med leca - hvordan gør man, når man begynder at nærme sig den øverste del af den eksisterende væg? Det er jo ikke sandsynligt, at leca blokkene passer præcis op til kanten. Skærer man leca blokken i længderetningen eller?
Håber spørgsmålene er nogenlunde klare, og at I har nogle tips at give.
Med venlig hilsen
Kaison
Jeg har en gammel garage i huset, som jeg vil lave om til et "almindeligt rum". Garageportene skal væk, og i stedet vil jeg have en enkel dør og et vindue på den væg.
Hvad er bedst - mure op væghullet med leca blokke, eller bygge væg af træ? Væggen kommer til at stå på den gamle garageplade. Denne har en kant af metal under garageportene, som måske skal fjernes??
Hvis man vælger at mure med leca - hvordan gør man, når man begynder at nærme sig den øverste del af den eksisterende væg? Det er jo ikke sandsynligt, at leca blokkene passer præcis op til kanten. Skærer man leca blokken i længderetningen eller?
Håber spørgsmålene er nogenlunde klare, og at I har nogle tips at give.
Med venlig hilsen
Kaison
Ok..leca eller betonhulsten..Det hælder nok til leca tror jeg da.
Hvordan gør jeg med den stålbjælke, der ligger som forstærkning langs pladens kant (under garageportene altså). Skal den væk?
Jeg undrer mig også over, hvordan jeg bedst forankrer den nye væg i gulv og eksisterende væg.
/Kai
Hvordan gør jeg med den stålbjælke, der ligger som forstærkning langs pladens kant (under garageportene altså). Skal den væk?
Jeg undrer mig også over, hvordan jeg bedst forankrer den nye væg i gulv og eksisterende væg.
/Kai
Stålbalken som du siger er sikkert en vinkeljern som er blevet brugt som "på-kørsel-beskyttelse", når biler skal ind og ud af garagen.
hvis den ligger fladt med gulvet, generer den vel ikke.
Forankre i bunden må vel være nok som sædvanligt, altså mure med Gullex.
..//N
hvis den ligger fladt med gulvet, generer den vel ikke.
Forankre i bunden må vel være nok som sædvanligt, altså mure med Gullex.
..//N
Visst går det at gøre som du siger, men på den måde kan det blive svært at få stenene præcis hvor du vil have dem, takket være armeringsjernene.
Føles lidt som livrem og seler at gøre det på den måde.
Jeg ville blande til Gullex og mure udelukkende.
1 del Gullex 2 dele sand, så har du en mix du kan stole på!
..//N
Føles lidt som livrem og seler at gøre det på den måde.
Jeg ville blande til Gullex og mure udelukkende.
1 del Gullex 2 dele sand, så har du en mix du kan stole på!
..//N
Jeg har gjort dette og tog kontakt med en konstruktør som sagde til mig at mure med 19 cm lecablokke, (eksisterende væg 20 cm tyk), som armeres med 2 stk 8mm armeringsjern hvert andet lag og som også fastgøres i eksisterende hulstensmur med kemisk expander. For at den kemiske expander ikke skal forsvinde i hullerne, skal man bruge en form for "plastnetstrømpe" som holder expander-massen på plads, inden den er hærdet. Jeg gjorde dette, da jeg skulle fylde op cirka 120 cm udenfor væggen.
I mit tilfælde gik det eksisterende gulv ikke ud i niveau med væggen, da skydedørene lå udenpå. Jeg blev derfor nødt til at bryde vinkeljernet væk for at støbe en del. Så opdagede jeg også, at betongulvet var meget tyndt og uden armering... Det var bare at bryde væk under hele den nye væg og forbedre funderingen inden muren blev muret.
I mit tilfælde gik det eksisterende gulv ikke ud i niveau med væggen, da skydedørene lå udenpå. Jeg blev derfor nødt til at bryde vinkeljernet væk for at støbe en del. Så opdagede jeg også, at betongulvet var meget tyndt og uden armering... Det var bare at bryde væk under hele den nye væg og forbedre funderingen inden muren blev muret.
Klik her for at svare