Skal bygge en etage til på et lille gammelt hus. Synes meget store kl-bjælkelag er interessante men undrer om det vejer for meget. Kl-pladerne skal ligge på et loftsbjælkelag, som skal afvejes helst med så få trykpunkter som muligt.

Afhænger jo af tykkelsen på KL-pladen, som igen primært afhænger af, hvilket spændvidde den skal klare.

Lulaua Lulaua sagde:
Det afhænger jo af tykkelsen af KL-pladen, som igen primært afhænger af hvilken spændvidde den skal kunne klare.
Det håbede jeg få at vide i tråden. Hvad kræves i tykkelse hvis man f.eks. vejr evt med to m afstand? Hvad bliver så vægten pr kvm.

Rickard.
KL-træ vejer cirka 500kg/m3, hvilket jeg antager vil give et almindeligt bjælkelag på 100-150kg/m2.

Martinssons (sikkert alle) ved jeg har en god pdf med info om KL-træ, hvor vægt, spændvidder osv. står, hvis du vil nørde ned i fakta.

Lyder kedeligt tungt. Overfladen er 50 kvm. Altså bliver det 5 ton på 100 kg/kvm sidder jeg forstår. Men tak for svar.

Rickard.
M Maidi Eriksson sagde:
Lyder kedeligt tungt. Overfladen er 50 kvm. Altså bliver det 5 ton på 100 kg/kvm hvis jeg forstår. Men tak for svar.
Jeg må indrømme, at jeg kun har set KL for kommercielle bygninger og har ingen anelse om, hvilke tykkelser der er tale om for dig, så mit skøn (læs gæt) kan meget vel være i den højere ende.

Et almindeligt træbjælkelag plejer man generelt at regne med, at det vejer 50kg/m2.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.