Efter præcis et år i huset er førstesalen og facaden renoveret, og så indfinder roen sig. -Nej. Har trods alt en kælder, der trænger til lidt eftersyn.
Så i weekenden blev en gammel vævstapet revet ned i kælderen. Naturligvis var der en herligt rødorange plastfarve bagved. Dog var den helt okay at få væk med lidt vold.
Hvordan som helst. Jeg indser, at for at få den perfekte overflade, har jeg brug for at pudse væggen op igen. Dog indser jeg mine egne begrænsninger, og det vil aldrig blive så godt, som mit tvangsbeteende tillader. Jeg overvejer dog VÆGTEGL!
Og det er her, spørgsmålene begynder at opstå.
Spørgsmål 1: Jeg vil have en ujævn vægtegl. Så da antager jeg, at jeg ikke behøver at pudse hele væggen op igen, men kun reparere. Rigtigt eller forkert?
Spørgsmål 2: Jeg vil naturligvis have en væg, der "ånder" og ikke lukker fugt inde. Vil dette blive et problem? Jeg havde tænkt vægtegl i letbeton.
For mere baggrund: Væggen er en ydervæg. Huset er fra 1958. Pudsningen er KC. Den sædvanlige afskalning af maling, hvor gulv møder væg, var der. Tror dog, at plastmalingen og vævstapeter er en medvirkende årsag.
Det sidste spørgsmål bliver så, om jeg er helt dum i hovedet og simpelthen skal pudse om og male med silikatmaling.
MVH