Hej, vil forsøge at lave en energiberegning på forældrenes 40'er hus, er der nogen der ved lidt bedre, hvordan ydervæggene er opbygget?
Det jeg ved er, at når man ser indefra, er der tretex på ca. 25mm, derefter planke væg på ca. 2-3cm og så luftspalte, nogen der ved mere præcist, hvordan det så ud før? Eventuelt nogle gamle tegninger?
Mvh
Det jeg ved er, at når man ser indefra, er der tretex på ca. 25mm, derefter planke væg på ca. 2-3cm og så luftspalte, nogen der ved mere præcist, hvordan det så ud før? Eventuelt nogle gamle tegninger?
Mvh
Ja det ville jo være det bedste, men kedeligt at rive en væg op bare for at kigge..useless sagde:
de vægge jeg har haft oppe før så er det tretex 25mm, sandsynligvis 34mm råspont ca 3cm luftspalte og en eller anden plankevæg med asfaltdug af en art med sivmåtte og puds på det.
Væggene er ca. 15cm brede totalt.
Tænkte om nogen har haft noget lignende så får man bruge dimensionere den fået frem :kr
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
I original stand var vægkonstruktionen ofte som følger, indefra og ud: 15 mm puds på rørmåtter (kaldet rør), 25 mm sprækkeplade (almindelige brædder som var monteret diagonalt og sprækket med en økse efter montering), 50-75 mm (2-3 tommer) planke, forhydningspap, 25 mm yderpanel + afdækning. I dit tilfælde ser det ud til, at treetexen og eventuelt noget mere er blevet tilføjet senere. Planketykkelse og husets højde hænger sammen. I et 2 til 21/2 plans hus kan man antage, at det er 3 tommers planker. Isoleringsværdien på væggen før eventuel tilbygning ligger på omkring det, der svarer til 40-45 mm mineraluld. Men det er ikke hele sandheden. På grund af dens vægt og tæthed har den bedre energiegenskaber end en tilsvarende regelvæg.
okay lyder rimeligt, men på huset er yderskiktet af puds med vassmåtte, derefter 2-3 tommers planker med luftspalte, derefter 1-1,5 planke med påspikret treetex og derefter lige nu gips, ville det være en rimelig konstruktion?J justusandersson sagde:I originalskick var vægbeklædningen ofte som følger, indefra og ud: 15 mm puds på vassmåtte (kaldes for røring), 25 mm sprækkepanel (almindelige brædder som var monteret på diagonalen og sprækkede med økse efter montering), 50-75 mm (2-3 tommer) planke, forhudningspap, 25 mm yderpanel + laskelægter. I dit tilfælde ser det ud til, at treetexen og eventuelt noget mere er tilføjet senere. Planketykkelsen og husets højde hænger sammen. I et 2 til 2½ plans hus kan man forvente, at det er 3 tommer planker. Isoleringsværdien på væggen før evt. påbygning ligger omkring svarende til 40-45 mm mineraluld. Men det er ikke hele sandheden. På grund af sin vægt og tæthed har den bedre energiegenskaber end en tilsvarende regelvæg.
Man behøver ikke rive en hel væg... Tjek underkanten af facaden om det går an at se noget, løsne en vinduesfoder eller bore et hul på et skjult sted. Måske er der et lager eller et koldloft, hvor der ikke er noget på indersiden af stokken?S Snck sagde:
desværre har kigget lidt, pudset facade med muret kælder så intet kan ses udefra, har ikke fundet noget andet sted at kigge på heller...useless sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Reveret facade (puds på rørning udenpå papbeklædt planke væg) var også ret almindelig. Med din beskrivelse (som jeg først misforstod) tror jeg, at treetexen og det, der er indenfor denne, er originalt. Gipspladen er helt sikkert kommet senere. Gips kom først med regelhusene i begyndelsen af 1950'erne. Der er ikke behov for at rive væggen. Gips er en erstatning for puds som indvendigt overfladelag.
Okay, du som virker til at være inde i emnet, så 20mm puds 2-3 tommers planke som bærende, luftspalte på 20-30mm 1-1,5 tommer planke treetex på 25mm og til sidst 12mm gips,J justusandersson sagde:Reveteret facade (puds på forskalling udenpå papbeklædt plankevæg) var også ret almindeligt. Med din beskrivelse (som jeg først misforstod) tror jeg, at treetexen og det, der er inden for den, er originalt. Gipspladen er bestemt tilføjet senere. Gips kom først med regelhusene i begyndelsen af 1950'erne. Der er ikke behov for at rive væggen. Gips er en erstatning for puds som indvendigt overfladelag.
ville det være en rimelig konstruktion for den tidsperiode? Og nogenlunde korrekt for at indtaste i softwareprogrammet for at få en energiberegning af huset?
Tak for svarene!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Absolut.
Klik her for at svare