Hej.

Jeg planlægger at bygge et lavenergihus i løsvirke og overvejer vægkonstruktionen. Huset vil sandsynligvis være 10x15m udvendigt med et almindeligt sadeltag, solceller på den sydlige halvdel. (har en projekttråd for dem, der vil se den tænkte planløsning)

Hvad tænker I om en væg- og grundkonstruktion som denne? En bærende væg med 45x120 som bærer taget, og så en ydre væg for at bære yderpanelet. Vinduer og yderdøre havde jeg tænkt mig at montere i den ydre væg.

Bygningskonstruktionstegning viser detaljeret tværsnit af væg med isolering, gips og betonfundament i et lavenergihusprojekt.

Senest redigeret:
Har lavet en anden variant med tilbagetrukket facadevæg og 50mm klimatskiva i stedet, er dette bedre?

Tværsnit af vægkonstruktion med indraget fasade og 50mm klimaskive, indeholdende forskellige lag som isolering, gipspanel, OSB, og betonplade.

Jo, det blir da godt isoleret!

Og det er rart med dybe vindueslysninger til at stille blomsterpotter og andre småting i, uden at have brug for vindueskarme, der stikker ind i rummet :)

Hos os (bor også i Halland) har vi, udefra og ind, 22 mm liggende panel, 28 mm glespanel, 9 mm gips, 45 mm reglar med 45 mm gullfiber, 220 mm reglar med 220 mm gullfiber, dampspærre, 45 mm reglar med 45 mm gullfiber, 18 mm træpanel.

I alt 310 mm isolering. Men vi har nok ikke været lige så omhyggelige med at undgå kuldebroer. Men elforbruget er ikke mere end 5000 kWh/år, og den eneste opvarmning er en L/L-varmepumpe, (foruden køleskab, fryser og en håndklædetørrer og enkelte brande).

Din grundkonstruktion har jeg ingen mening om, jeg ved ikke meget om den slags. Vigtigt er det jo derudover, at man arrangerer vinduer, døre og ventilation på en fornuftig måde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.