5,462 læst ·
3 svar
5k læst
3 svar
Vægge: råspån, krydsfiner eller OSB under gipsen?
Jeg er lidt bekymret over, hvordan det forholder sig med emissioner (formaldehyd og andet ubehageligt) fra de træbaserede materialer, som man kunne forestille sig at have under gipspladerne inde i huset.
1. Både krydsfiner og OSB afgiver vel mere end hvad rent træ gør?
2. Er moderne krydsfiner/OSB så lavemitterende, at det ikke er værd at bekymre sig om det - når man tænker på sundhedsaspektet, når man bor i huset?
3. Er der ulemper ved råspont under gipsen - jeg læste et sted om at råsponten bevæger sig noget (krymper?) og at skruerne, der holder gipsen, derfor følger med og laver synlige mærker.
Jeg vil gerne have, at mit byggeri bliver så sundt som muligt at opholde sig i...
1. Både krydsfiner og OSB afgiver vel mere end hvad rent træ gør?
2. Er moderne krydsfiner/OSB så lavemitterende, at det ikke er værd at bekymre sig om det - når man tænker på sundhedsaspektet, når man bor i huset?
3. Er der ulemper ved råspont under gipsen - jeg læste et sted om at råsponten bevæger sig noget (krymper?) og at skruerne, der holder gipsen, derfor følger med og laver synlige mærker.
Jeg vil gerne have, at mit byggeri bliver så sundt som muligt at opholde sig i...
Kan du have gips da??
OSB og plyfa udleder betydeligt mindre end spånplader. Og spånplader er jo under grænseværdierne for, hvad der må anvendes indendørs. Således tror jeg ikke, man behøver bekymre sig for sundhedsaspektet.
Derimod er der nogle andre detaljer, der kan være værd at tænke på. For eksempel at råspont er tykkere end plader. Har man 100 meter vægge i sit hus (hvilket en normal villa plejer at have), så mister man 1 kvm gulvplads ved at have råspont i stedet for træplader bag gipsen. Og man mister yderligere en kvm ved at have træplader sammenlignet med ingenting overhovedet.
Derimod er der nogle andre detaljer, der kan være værd at tænke på. For eksempel at råspont er tykkere end plader. Har man 100 meter vægge i sit hus (hvilket en normal villa plejer at have), så mister man 1 kvm gulvplads ved at have råspont i stedet for træplader bag gipsen. Og man mister yderligere en kvm ved at have træplader sammenlignet med ingenting overhovedet.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Sort råspont ydervægge
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Råspont i befintliga väggar, räcker osb?
Badrum -
Råspont eller formplyfa till gjutform?
Grund & Markarbeten -
Plyfa+gips direkt mot råspont vind?
Tak & Vind -
Bræddebeklædning i stedet for OSB/Spån/Plyfa bag gips (Dum idé?)
Byggematerialer & Byggeteknologi