Der er mange her, der har styr på, hvordan man beregner bæreevne i bjælker osv., og jeg vil bare gerne have lidt input. Jeg har et gammelt hus fra slutningen af 1700-tallet og er i gang med at renovere badeværelset på førstesalen. Det har tidligere haft fliser og klinker og gulvvarme osv., men før havde man først plankegulv, derefter to lag gips, og så havde man lagt en lavtbyggende varmeslynge i fixet til klinkerne, så det vejede en del. Men nu, når jeg gør det i stand, tænker jeg gulvspån, derefter flydespartel med slynger, så fix/klinker, så flydespartlet kommer nok til at veje lidt mere end gipspladerne, de havde før.
Til sagen hører, at jeg har skiftet ud 2 af bjælkerne i bjælkelaget, da jeg renoverede køkkenet nedenunder til "nye" friske, eller jeg fik fat i genbrugs kernevirkesbjælker, som man havde taget ned fra Kalmar Slot, så det er stabile sager.
Alle bjælker på billedet er ca. 20x20 cm, og alle, der ligger mod ydersiden i billedet, ligger enten indfældet i ydervæg på huset eller på en indervæg, der også er af tømmer.
Kan ikke forestille mig, at der kan blive nogle problemer med at klare vægten af et moderne badeværelse med dette? Eller hvad siger I?
Det er jo mere end CC 30 på billedet, men mellem bjælkerne er det lagt op, så meget det går, for stort set at have CC 30 hele vejen (der er lidt indfældede spots i loftet i køkkenet mellem bjælkerne, som man måtte tage lidt hensyn til osv.)
Det gulv kan du køre en kampvogn på! En 2,4 m lang bjælke med disse dimensioner med c/c 1 m klarer en udbredt last på flere ton per meter. 20x20 cm svarer til en bjælke på 45x330 mm.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.