Har en gammel støbejernskomfur, som er aktiv og vil forblive sådan, bliver altså supervarm ved fyring. Skal dele det gamle køkken og bygge en WC ved siden af denne så tæt som muligt.
Vi taler altså om højre kant på brændekomfuret. Fra gulv op til underkant komfur er der 10 cm mursten. Fortsætter vi opad, er der seks cm mursten. På højre side står i dag el-komfuret. Den skal væk, og der vil jeg have, at væggen skal komme. Højre "brændekomfursgavl" dvs 6 cm mursten" er flisebelagt.
Hvor tæt kan en væg placeres den eksisterende komfur, som vi skal kunne fyre i, og hvilke materialer bør jeg bruge for at sikre, at væggen ikke tager skade af varmen fra komfuret? Hvordan ville I have gjort det?
Det her har skorstensfejeren godkendt. Væggen er bygget ifølge cembrits instruktioner.
[link]
De har tilsyneladende forladt instruktionen, som jeg byggede efter. Men der findes lignende i vedhæftet fil.
[billede]
Hej, tak for svar!
Hvilket rum er der bagved ovnen (hvor tilslutningen) går ind, og ved du, hvordan den væg er opbygget?
Traditionen siger 500 mm frit fra brændbart materiale som f.eks. en reglet væg eller 50 mm fra en brandmur (EI60), f.eks. en murstensvæg, som er mindst 70 mm. Dette opfylder det krav, at væggen (hvis den er brændbar) ikke må blive mere end 85 grader C.