Jeg skal flytte køkkenet til et nyt rum. Væggen, hvor der skal flises og fræses til el, er en plankevæg med vass og puds. Pudsen sidder løst, i det mindste nederst, hvor der faldt stykker af, da jeg fjernede listen.
Hvordan synes I, jeg skal gøre, fjerne puds og vass til rent træ, eller bare fjerne det løse og bredspartle? Hvis jeg fjerner det til rent træ, tænker jeg, at det bliver nemmere at fræse til el og derefter sætte gipsskiver op. Men det bliver jo mere arbejde...
Hus fra '49. Jeg selv er ingen håndværker, men kan nok klare den ene eller anden løsning med mere eller mindre arbejde...
Behold pudset og reparer det, hvor det er nødvendigt (kalkpuds). Det er en kvalitetstillgang, som er meget kostbar at genskabe. Anvend fodlisterne til trækning af VP-rør / flexslange så vidt muligt.
Jeg har oplevet det samme i alkoverne i mit tidligere hus. Lappede og reparerede væggene og satte mikroväv på inden tapetsering. Det så også pænt ud, da huset blev solgt 15 år senere.
Der sidder noget mikroväv på i dag, dog ikke helt pænt udført.
Forudsat at pudsen ikke sidder løst overalt, hælder jeg til at beholde den men fjerne mikroväven > fræse for el (lamper havner midt på væggen, samt elstik som havner på fliserne så ikke så nøje med reetablering der) > reparere eventuel puds > fuldspartle.
Alternativet er at trække udenpåliggende el til lamperne, trække kulo langs loftet og så forgrening ned til lamperne. Det er et retro funkiskøkken, så ikke helt forkert.
Regne op ny væg for meget arbejde for lidt udbytte Hvis det absolut ikke er muligt at beholde pudset, fjerner jeg det og sætter gips, men vil helst undgå det.
...og så blev det.
1. Fræset for el (dvs boret i det løse puds og skåret af vass med morakniv).
2. Spartlet over sporene. De store partier uden puds langs gulvet dækkede jeg med et par planker i stedet for at slippe for at spartle det hele igen. Nogle steder var sporene ikke dybe nok (pudset var forskelligt dyb) og tog lidt for meget spartelmasse, så der blev forhøjninger. Jeg kunne derfor ikke sætte renoveringsgipsen direkte på, men var nødt til at jævne forhøjningerne ud.
3. Pga punkt 2 kunne jeg ligeså godt gøre det færdigt med bredspartling i stedet for renoveringsgips. End of story.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.