Efter moden overvejelse besluttede jeg mig for at slibe mit gamle trægulv, i stedet for at lægge nyt. På visse steder var det dog nødvendigt at "lappe" gulvet lidt, hvor der manglede en brædde eller sådan, for eksempel i døråbninger. Mine håndværkere, som virker til at være toppen, sagde, at de ville sætte træ der, hvor det var nødvendigt, inden gulvslibningen senere. Jeg har nu set, at de har lapet nogle steder og opdager desuden en planke, de har efterladt på gulvet i huset. Konstaterer hurtigt, at det er gammelt træ, og håndværkerne havde også foreslået mig at bruge ældre træ, for at bevare følelsen også på de stykker, de skulle reparere med.
Planken, de har efterladt liggende på mit køkkengulv, ser ud som følger af billederne nedenfor. Hvad tænker I, når I ser disse? Personligt følte jeg en vis ubehag og begyndte straks at tænke på hussvamp osv.
Hvad tror I, dette er for et angreb? Og, hvis det er tidligere hussvampangreb på dette træ, kan det have spredt sporer til mit indendørsmiljø? Og værst af alt, hvordan ville I have ageret omkring de stykker, de allerede har sat på plads? Tænk hvis de så lignende ud? Eller, tror I, det er helt roligt?
Hvordan ville I agere, hvis I var mig? Får lidt halvpanik...
Ægte hussvamp behøver vel ingen fugttilførsel for at sprede sig? Min opfattelse er, at den opfylder sine behov fra luftfugtigheden, selvom den er meget tør.
Ja, jo, det er jo sandt, men det er mere et "stille" klima den har brug for, ikke ventilation f.eks. Får den ikke nok fugt, kan den "hvile" i lang tid, så at tro, at bare fordi den er tørret, så er den død, er forkert. Det var mere det, jeg mente...
Det er en myte, at hussvampen ikke behøver fugttilførsel. Tørrer træværket ud og holdes tørt, forbliver svampen rolig. Mit torp er fuldt af gammel hussvamp, men intet er sket på 50 år.
Det er en myte, at hussvampen ikke behøver fugttilførsel. Tørrer træværket ud og holdes tørt, holder svampen sig rolig. Mit torp er fuld af gammel hussvamp, men der er ikke sket noget på 50 år.
Ja, da er den allerede "død", hvis det er gået så lang tid. Dog kan den være i dvale i flere år, så at tage inficerede planker ind i et hus, som ikke har hussvamp fra tidligere, virker meget, meget dumt.
Hussvamp har brug for fugt, ja, men det er nok med høj luftfugtighed i luften og stillestående luft, under f.eks. gulve. Det behøver ikke at være nogen vandskade eller opstigende jordfugt, for at hussvamp kan vokse (eller vågne fra dvaletilstanden).
Billede 1 viser lidt rustpletter, intet at bekymre sig om.
Billede 2 viser lidt råd fra gammel fugt, den del kapper jeg af eller vender, så jeg slipper for at se den, hvis det er overfladisk.
Billede 3 viser lidt svamp, det dræber jeg med klorin eller Mögelfri eller Boracol, inden jeg monterer planken.
Ja, hvordan gør jeg nu..
Håndværkerne har formentlig allerede lappet med stykker af denne planke og desuden har planken som sådan ligget løst på mit køkkengulv i næsten en uge, inden jeg smed den ud i går..
Skal mit underliggende trægulv renses for evt. fibre, der er spredt i indeluften og på selve gulvet, hvor den lå?
Og hvad gør jeg med stykkerne de allerede har sat fast...
Når det kommer til hussvamp, er der mange myter og misforståelser. Hysterien er stor og opmuntret af flere aktører med kommercielle interesser, måske primært Anticimex. Et bekymret menneske er altid lettere at profitere på.
Jeg ville ikke være det mindste bekymret og ville have gjort præcis som Mathias.
De "angreb" og skader, som du viser, ville jeg sige er højst normale på lidt ældre gulvtræ. Snarere ganske små skader. Den type skimmel/svamp, der findes på billede 3, opstår let, hvis der kommer fugt i en stabel træ, hvor der ikke er luftet mellem hver planke. Jeg tvivler stærkt på, at det er ægte hussvamp. Vask eller sav skaderne/angrebene væk og vær glad.
Som sagt, er der mange myter og overdrivelser omkring hussvamp. Sporerne findes allerede overalt i luften, så du har ikke bragt noget ind, der ikke allerede var i luften. Det afgørende for, om svampen begynder at vokse, er, om der findes et fugtigt miljø, hvor den kan trives. Er det tørt, kan den hverken vokse eller få fodfæste.
...
Skal mit underliggende trægulv saneres for evt. fibre, der er spredt i indeluften og på selve gulvet, hvor det lå?
...
Det skal du ikke være bekymret for.
Næsten alle slags svampesporer og skimmelpartikler findes alligevel overalt i luften.
Ved de rigtige betingelser (vand, næring, varme) begynder de at vokse, ellers ikke.