Renoverer i kælderen og fandt i gulvet, hvad jeg troede var afløbsrøret. Men det var ikke tætnet i samlingerne, og så fandt jeg et hul.

Vil gerne fjerne det helt, hvis det er muligt, men hvad er det til, og hvad er i? Er der nogen, der kan hjælpe med at identificere.

Det er i en villa i Solna.

Rustent, slidt rør med huller og skarpe kanter omgivet af brudt beton i en kælder. Røret er muligvis ikke et afløbsrør.
Ødelagte rør i en kælder med utætte samlinger og et hul, omgivet af murbrokker og andre hvide og blå plastslanger.

Jo kan være. Huset er fra 31.
Men to ledere og wiren er jord?

Elføring, elværkets service, papirisoleret jordkabel+jordtråd+en kabel til, muligvis udgående service til det næste hus eller intern hovedledning til et udhus.

• Synes
faf
  • Laddar…
Bare at banke væk da, fik ny elservis for et par år siden, og den der er nok ældre end den forrige også.

Er det tynd kobberplade viklet rundt som beskyttelse?

Tynd jernplade
Opbygning af ECJJ Kabel
Tjæremættet garn, pladebånd, tjærepapirsstrimler, bly, oliefyldt papir, kobberleder

Olien kan indeholde pcb
Og det kan dryppe ud af kablet, når man efterlader en klippet ende.
Hvis ikke hele kablet kan fjernes, så tætner man enden af kablet med en krympemuffe. Men
Man "afstriber" kablet ned til blykappen, som renses, og derefter påføres en krympemuffe.

Olien kan være aggressiv overfor limen i elektrikerens tape, så tapening fungerer ikke altid i længden.

Inden du klipper, tjek med elnetsindehaveren, at det ikke er deres, og at de virkelig er ude af brug.
Ellers må du forsøge at spore dem og se, om du finder en afskåret ende.

Senest redigeret:
  • Synes
faf og 1 anden
  • Laddar…
Ville mærkeligt, hvis en nabo forsynes gennem mit hus. Alle er bygget 20 år senere. Men der var politistation og en bolig i huset tidligere. Måske derfor to kabler.

Har hørt med Vattenfall om de vil sane.

Agge8080 Agge8080 sagde:
Men det var politistation og en bolig i huset tidligere.
Det var mere fakta, det kunne være noget teleagtigt?

Ja, skulle jo sige det, men mobilen genstartede og fjernede beskeden. Televerket ;) var her for 5 år siden og omlagde en linje. Fyren, der kom, blev chokeret, "hvaaat! Har du vores tilslutningsboks(?) I din villa? Hvorfor, det er vores ejendom". Tilsyneladende 24 linjer ind i stedet.

• Synes
Fotografen
  • Laddar…
Kommer ind i huset midt i, på samme sted som gamle indkommende elservice.

Men jeg ved fandeme ikke, da de trak fiber ind, trak de det ind gennem noget, der var markeret på et eller andet kort, et 95-rør(+-?) som skulle være et gammelt telefonrør.

Hmm, jeg ville nok høre med Televerkets moderne efterfølger, så det ikke er en telefonkabel, der stadig bruges, selvom analog (rigtig) telefoni desværre er på falderebet.

Fiberen går nok ikke gennem nogen af ECJJ Kablerne, så det taler jo imod det. Men kan være værd.

Som tidligere sagt er det et gammelt oliekabel til el, og man bør absolut bede netejeren bekræfte den som død, inden man piller ved den.

Hmm fd politistation 24par..... Værd at overveje telekabel da der findes en til udseendet lignende telekabel. Og der blev ofte trukket en jordledning i cu med som lynafleder/beskyttelse. Tjek med Scanova

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.