Hej forumet,

Er der aldrig nogen, som v-notcher deres gipsplader for at undgå åbne gipskanter ved 90° hjørner?

Har ledt efter et værktøj, der kan gøre dette, men har givet op, så nu overvejer jeg, hvordan jeg skal kunne løse det med eksisterende værktøjer. En form for jig, der lader mig køre multiværktøjet i 45° vinkel mod gipspladen, skal konstrueres, men den skal ikke kun give mig vinklen; den skal også begrænse værktøjets dybdeindgreb, så jeg ikke går igennem papiret på forsiden af pladen.

Dette er noget, man gør relativt ofte i skiltning og displayverdenen, når man arbejder med Reboard-materialer, men desværre har jeg ikke disse 45° knivværktøjer til skærebordet på arbejdet, og de er lidt for dyre at købe bare fordi, jeg har fået lyst til at nørde med en gipsplade derhjemme.

Er der nogen, der har nogle fiffige idéer, jeg kunne prøve? En illustreret gipsskive med V-formede hak langs kanterne, designet til at bøjes ved 90° hjørner uden åbne kanter. Illustration af gipsskive v-notch ved 90° hjørne, der viser vinkel og dybdebegrænsning til multiværktøj.

richardtenggren
Et 45°-fræsestål bør vel fungere, hvis man har en håndoverfræser det vil sige. :)

Snailman
Jeg har ikke tjekket, men jeg ville ikke tro, at man har præcist lige hjørner, hvor man tænker at sætte gipspladen, og så bliver det nok ikke godt. Har selv sat papirremse og så spartlet i inderhjørnerne, i yderhjørnerne papirremse som er metalforstærket, og så spartel.

Har selv ødelagt et multiværktøj med gipsstøv, og en overfræser ville nok gå samme vej.

richardtenggren richardtenggren sagde:
Et 45°-fræsejern bør vel fungere, hvis man har en håndoverfræser det vil sige. :)
Ja netop .. det er jo faktisk som klippet og skåret (eller fræset og faset hvis man ønsker det), til dette. Og så opstod der investeringsbehovet i en håndoverfræser (endelig).

Det lyder som om man forsøger at løse et problem, der ikke findes? Men hvis man kan løse det ved at bruge flere værktøjer, så er det jo altid sjovt. :)
Dog er jeg enig i, at det støver meget, når man bearbejder gips, så det gælder om at opholde sig et godt sted og holde værktøjerne rene.

• Synes
Nyfniken og 1 anden
  • Laddar…
Som andre allerede har skrevet, det er ikke nødvendigt. Gem dine skills til når du skal sætte lister i stedet ;)

Gipsning er jo ikke et præcisionsarbejde præcis, og behøver ikke være det heller ;). Pladerne skal alligevel spartles og indre hjørner skal have papirstrimmel hvis du læser producenternes monteringsanvisninger.

• Synes
Nyfniken og 1 anden
  • Laddar…
Snailman Snailman sagde:
Jeg har ikke tjekket, men jeg ville ikke tro, at man har nøjagtigt lige hjørner, hvor man planlægger at sætte gipspladen, og så bliver det nok ikke godt. Har selv sat papirtape og derefter spartlet i indre hjørner, i ydre hjørner papirtape som er metalforstærket, og så spartelmasse.

Har selv ødelagt et multifunktionsværktøj med gipsstøv, og en overfræser ville nok gå samme vej.
I dette tilfælde skal jeg bygge omkring et afløbsrør, der kommer ned på indersiden af en væg i mit køkken, så jeg skal bare lave en gipskanal udenpå røret. Den gipskanal vil så (desværre) skulle indfældes i et overskab, og derfor tænkte jeg at prøve at få den så pæn og tætsiddende som muligt og derefter male den sort, så den ses så lidt som muligt inde i skabet.

Har nu købt en håndoverfræser (Bosch POF 1400 ACE blev det). Så nu er jagten på et brugbart fræsejern begyndt. Alle forhandlere jeg har tjekket indtil nu har for korte 45° fræsejern. De skal jo være 13 mm dybe så man kan håndtere en gipsplade. På Aliexpress kunne jeg finde fantastiske "router bits", men jeg har brug for fræseren nu .. ikke om 4-6 uger.

Bedste svar

S
Smeddie Smeddie sagde:
Har nu købt en håndoverfræser (Bosch POF 1400 ACE blev det). Så nu er jagten på et brugbart fræsejern begyndt. Alle forhandlere jeg har tjekket hidtil har for korte 45° fræsejern. De skal jo være 13 mm dybe, så man fikser en gipsplade. På Aliexpress var det muligt at finde fantastiske "router bits", men jeg har brug for fræseren nu .. ikke om 4-6 uger.
Gipsfræs med specifikationer til at skabe 90 graders vinkel på gipsplader. Viser dimensionsdetaljer for fræseværktøj og den færdige vinkel.

• Synes
Nyfniken og 1 anden
  • Laddar…
S Skooda sagde:
[billede]
Dette må være selve definitionen af begrebet "klokkeren!"

Så skal jeg "bare" finde en forhandler med denne på hylden, jeg bukker og nejer!

Hvis kanten foldes ind på denne måde, vil den vel kun holdes sammen af et lag papir? Tror du, at det er stærkt nok til, at det bliver et holdbart hjørne?

S
J JPW sagde:
Hvis kanten foldes ind på denne måde, vil den så ikke kun holdes sammen af et lag papir? Tror du, det er stærkt nok til, at det bliver et holdbart hjørne?
Jeg tænker at skrue det også, men jeg vil undgå råkanter på gipsen.

• Synes
JPW
  • Laddar…
Ser ud til at støve en del, men hjørnet bliver nok godt,

Bestilte hjem
S Skooda sagde:
Bestil i dag på [link] så har du det på mandag/tirsdag, prisen er lidt saftig, ca. 750kr
Bestilte hjem den til Værktøjsboden for 318:- .. kom i dag!

• Synes
Skooda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.