..så endte man op ved tegnebrættet igen for at tjekke og beregne, hvor meget ydervæggen på etage 1 påvirkes af, at jeg reducerer den bærende planke væg (75mm tykk) med 23% ved centralt punkt. Jeg kan ikke nå at inspicere ved tagfoden i kælderen, hvilket føles mindre godt, da belastningen vil stige på syllen på den tilbageværende vægdel. Ingen fare med understøttelsen i hvert fald, da væggen der er støbtforstærket med 16 og 10mm armeringsjern og 400mm beton.
Øger bredden på samtlige vinduer fra 1000mm til 1360mm og bytter afvekslingsbjælke af træ til stålbjælke for at få ind vinduer med højere byggehøjde. At oversætte kärnvirke 3"x6" til en passende tilsvarende stålbjælke ved hjælp af tabeller føles ikke pålideligt pga. alle faktorer, der påvirker og er blevet diskuteret mange gange tidligere. Dog kan man af pladshensyn finde ud af, at max bjælkehøjde må være 70mm, hvilket gør det hele lidt besværligt, eftersom HEA og HEB kommer i mindste højde 100mm. UNP eller nu UPE findes såmænd i højde 80mm.
Spørgsmålet handler mere om et skøn på, om en HEB100 på L1400 mm i samtlige belastningstilfælde lever op til en 3"x6" L1080 mm, hvor understøtningen er 75 dyb og 20mm lang på begge sider?
Ordentlig bjælkelag(tungere gulv), bevægelig last ca. 200kg/m2. Belastning fra gulv vind(A) udover belastning fra gulv overetage(B) og tag. Det er 3" plankevæg. CC 1000mm tagspær samt pladetag. 4,2m til oplagringspunkt skillevæg.
Spørgsmålet er mere omkring overslagsberegning hvorvidt en HEB100 på L1400 mm i samtlige belastningsfald lever op til en 3"x6" L1080 mm hvor oplaget er 75 dybt og 20mm langt på begge sider?
Samtlige belastningsfald er det nok ingen, der orker at hjælpe dig med Men jeg har kigget lidt hurtigt på dette for dig, og hvis man regner på udbredt last, så bøjer en HEB100 ca. 35% af hvad en 3"x6" gør på de længder, som du har angivet.
Samtlige belastnings tilfælde er det nok ingen, der gider hjælpe dig med Men jeg har kigget lidt hurtigt på dette for dig, og hvis man regner på udbredt last, så bøjer en HEB100 ca. 35% af, hvad en 3"x6" gør på de længder, som du har angivet.
Tak mdab. Jeg fik straks mere nedbøjning end 35%, men så føles det som om, jeg har regnet rigtigt.