Hej. Vil bygge et bord/plade, der skal foldes op mod væggen, når det ikke bruges. Drengen skal have en bilbane på, men for at spare lidt plads vil jeg løse det på denne måde. En lægte 45x70 fastgøres til væggen og en til pladen. Disse forbindes derefter med hængsler. Ben mangler på billedet, men skal bruges.

Spørgsmålet er MDF eller krydsfiner, samt hvilken dimension man har brug for.
Pladen skal være fuld størrelse, dvs. 2440x1220, hele indersiden stabiliseres jo ved at være skruet i lægten, så kommer en kant rundt ifølge tegningen.

Krydsfiner føles lidt lettere og "bedre" at skrue i, har jeg fået indtryk af, men mange anbefaler MDF. Men det skal jo ikke veje så meget, at man ikke kan håndtere det.

Væggen er dobbeltgips med sandsynlige metalregler. Kommer sandsynligvis til at have et mindre blok samt line for at lette ophævelsen, selvfølgelig kommer der også en låseanordning til opretstående position.

Men hovedspørgsmålet er krydsfiner eller MDF, 16 eller 19mm, må ikke veje for meget, men samtidig ikke svigte.

/Henrik

file.php

Personligt stemmer jeg klart på MDF. Helt glat, slår sig ikke, hård, let at arbejde med. Dog lidt skrøbelig i kanterne, men du skal jo have en sarg rundt, så det løser jo problemet.

Det er jo en ret stor plade og så kræver det måske desværre, at det bliver 19mm hvis pladen skal bære sig selv uden at svigte, men det er klart, så bliver det jo tungt også.

Skrøbelig i kanterne??, min sarg ligger jo "ovenpå" pladen om det nu spiller nogen rolle.
Antager at man skal være ret omhyggelig med forboring i MDF.

I
Undgå MDF. Dyrt, dårligt, tungt mtrl. som er ubrugeligt til de fleste formål bortset fra som lydisolering i skillevægge. Skal du have møbelkvalitet, skal du op til HDF-plader, som koster mere og vejer endnu en del mere.

Med så stor plade (2440x1220) kan du ikke undgå svaj, selv hvis den er 16 eller 19 mm tyk (som vejer bly), hvis du skal have den fritstående.

Foreslår derfor, at du tager en tyndere kvalitet krydsfiner og forstærker den med en falset liste langs kanterne og to på midten fra langside til langside. Så får du en lettere konstruktion, som er nem at arbejde med og samtidig billigere.

Sådan havde jeg gjort: planhøvlet fyrreliste i dimension 45x34 til en ramme, som du fræser et falsespor i langs en kant med en overhåndsfræser, 7* mm dybt (på 45 siden) og 20 mm bredt (på 34 siden), langs alle fire sider rundt om 'bordet'. Du kan plugge hjørnerne sammen, halvt samle dem eller sinke dem sammen. To 28x70 gran på fladen under pladen (ses ikke, når 'bordet' er nedfældet), som du tapper ind med 8 mm træplug i ovennævnte 44x34 (to plug i hver ende, i alt 8 stykker).

Med falsen indad kan du så lægge en 7 mm krydsfinerplade med en godside eller to (afhængigt af om du kan tåle at se en lidt kviste side, når bordet er oppe og har råd til det). Limet og skruet til 45x34 i falsen.

Så får du et vridstabilt bord, der ikke svaier og ikke vejer for meget. Måske lidt mere arbejde end bare at sætte en MDF-plade op, men den kunne du heller ikke have haft ufærdig i lang tid, og så ville den blive endnu dyrere og tungere.

Problem kan det blive at finde 7 mm krydsfiner i format 2440x1220. De plejer at være 2000x1000 i standardmål. Spørg hos brændegården. Finnerne laver større plader i birk.

*Dybden skal stemme med tykkelsen på krydsfineren.

• Synes
tomasjo
  • Laddar…
Jeg udgik nok lidt mere fra tegningen end hvad byggefirmaet gjorde, men hvis man skal spekulere frit, så findes der mange gode varianter. Byggerens er absolut god...

MDF kræver en eller anden form for kantbeskyttelse, især hvis ungerne skal lege omkring.

Hmm takker for en udførlig beskrivelse. lyder interessant men måske lidt mere besværligt, end jeg havde forestillet mig, da jeg mangler fræser mm. samt at jeg ikke helt forstår, hvordan du mener. Fræser kunne man jo i og for sig låne. har kigget lidt rundt på byggmax mm, svært at finde noget, der ligner 45*38. Personligt er jeg dårlig til snedkerudtryk, så lægte ved jeg ikke helt, hvad det er, men høvlet forstår jeg. skal man lede efter "råplan" "byggregel" eller hvad kan det kaldes.

Har også fået tippet om at lave en sandwich konstruktion med tynd krydsfiner på hver side af noget celleplast/frigolit. Men dette bliver så noget, som skal limes.

Konstruktionen som jeg viste på tegningen, skal jo også have ben, hvis dette ikke fremgik.

hælder nok mod en 18mm krydsfiner, den føltes lettere/ligeså tung som en 12mm MDF samt at skruet helt i regel på indersiden og med sarg rundt om, burde det vel blive nogenlunde stabilt, har set en lignende men "dårligere" konstruktion, som var bygget på 16mm krydsfiner.

har haft svært ved at finde nogle reglar i væggen må nok blive molly i dobbeltgips med ca 400mm mellemrum.

Senest redigeret:
imported_Byggaren, Er det noget lignende dette du mener? og så "indfældes" der en 7mm krydsfiner??

men en 45*38 virker svær at finde ellers føles ideen meget god, og "let"? men hvis man vil have en pæn bagside, må man have en plade til under (tungere, dyrere.)

• Træramme konstruktion, sandsynligvis til byggeri, med åbninger til plader, set fra siden i en digital model.
  • En skitse af en trærammekonstruktion med tre sektioner, muligvis designet til at støtte en 7mm krydsfinerplade i et byggeri- eller renoveringsprojekt.
I
MrWalker35 sagde:
imported_Byggaren, Er det noget lignende det du mener? og så "fäller" man i en 7mm plywood??
(billede)
men en 45*38 virker svær at finde ellers føles ide meget godt, og "let"? men hvis man vil have en pæn bagside må man have en plade til under ( tungere, dyrere.)
Præcis sådan. Hvis du ikke finder dim 45x38 kan du tage den, som er tættest i bredde. Det er højden (45), som er nødvendig for at gøre plywoodpladen stiv. Hvis du så vil have en pæn bagside, foreslår jeg, at du tager en 3 mm plywood med en godsida dér. Den vil jo ikke have nogen anden funktion end at skjule tværribberne, når bordet er opklappet.

Ville det gøre nogen forskel, hvis man skruer en ram sammen med 45x45 og har 2 stk 45x45 i midten (i stedet for 28x70) for derefter at skrue en 7mm krydsfiner direkte ovenpå. Altså "undgå" øjeblikket med at fræse.

Ville det påvirke konstruktionen væsentligt? skrue og lime alle samlinger?

I
MrWalker35 sagde:
Ville det være nogen forskel, hvis man skruer en ramme sammen med 45x45 og har 2 stk 45x45 i midten (i stedet for 28X70). for så at skrue en 7mm krydsfiner direkte ovenpå. Dvs "undgå" fasen med at fræse.

Ville det påvirke konstruktionen nævneværdigt? skrue og lime alle samlinger?
Hver millimeter i højden lavere giver en mere ustabil konstruktion. Med en nedfræset krydsfinerplade bliver kanterne beskyttet af rammen. Det bliver de ikke, hvis du sømmer krydsfineren lige på. Men du kan 'redde' en del af kanten og undgå fræsningen, hvis du afslutter med en geret hjørnelist af høvlet fyr omkring kanten.

Thomas59
Tænkte ikke at blande mig i grundkonstruktionen som sådan, men mere hvordan det ser ud, når pladen er oprejst.

Det er jo lidt trist og måske ikke så pænt at have en stor plade oprejst mod væggen, og du bør måske skjule reglarne med endnu en plade på undersiden, som du jo vil kunne se, når bordet er oprejst.

En idé:

Spring i stedet pladen på undersiden over, byg "rammen i eg eller en anden træsort, der passer til din øvrige indretning, og tada, du har en flot billedramme med plads til flotte fotos, som du lader en fotobutik fikse i den rigtige størrelse. Du nævnte jo racerbane, så hvorfor ikke sådan her:

• Billede af flere sportsvogne klistret på bagsiden af en opklappet plade mod væggen, omgivet af en ramme som skjuler konstruktionen.
tak for meninger
"bagsiden vil blive "pynte" på en eller anden måde.

vil prøve at satse på en fræsning i hvert fald. bliver nok flottest. Problemet er at finde høvlet træ. det eneste jeg kan finde, der er tæt på 45X38 er almindelig regel 45x45. eller lægte 25*38 eller planhøvlet 21X43.

det jeg har adgang til er typisk cheapy, byggmax.

Vi har en lignende konstruktion (men lidt mindre) på arbejdet, bygget i egetræ, med klaverhængsler mod vægfast liste, og støtte med to ben som danner skråstænger mod væggen når den er vippet op. Disse "ben" fastgøres så midlertidigt til egetræsdele (2x2 stk.) som altså sidder fast mod væg samt på bordets underside. Når det er nedfældet, mødes delene og fungerer som beskyttelse - gør at bordet ligger pænt nedad i 90 grader.

Får se om jeg kan vedhæfte et billede senere.

/A

Havde været meget interessant at se nogle billeder af den løsning. Skal jo selv have ben på dette bygge og har ikke bestemt helt hvordan endnu.

I
MrWalker35 sagde:
tak for meninger
"bagsiden vil blive "pænere" til på en eller anden måde.

vil forsøge at satse på en frest kant iaf. bliver nok pænest. Problemet er at finde høvlet træ. det eneste jeg kan finde, der er i nærheden af 45X38 er almindelig regel 45x45. eller lægte 25*38 eller planhøvlet 21X43.

det jeg har adgang til er typ cheapy, byggmax.
Vælg da planhøvlet 21x43 og fræs ud 10-12 mm i bredden på 21-målet og så meget du har brug for i forhold til valgt pladetykkelse i dybden på 43-siden. Selvom der ikke er meget tilbage af breddemålet, er det nok til, at højden (43 mm) er intakt udvendigt.

Om du så miter sammen hjørnerne eller investerer i at sinke dem sammen (endnu lidt mere arbejde men meget pænere) er op til dig. Hvis du miter sammen, skal du kexse eller plugge i hjørnerne, hvilket kræver andet arbejde eller et grimt vinkelbeslag. Sammenføjet med pladen med skrue og lim holder rammen så formen.

På undersiden kan du anvende en lidt tykkere krydsfiner for at gøre det stabilt og vridstykt. Sige 5-7 mm.

Men du kan også tage 15 krydsfanér (en slags tykkere krydsfiner) ovenpå og springe over midten af reglarne og endda den tyndere krydsfiner, der skal dække midtereglen/-reglarne. Den er desuden bedre at skrue modeljernbanen fast i. (Det bliver stadig ikke så voldsomt tungt som 16 mm MDF, som du først tænkte på. Lydisoleringen bliver dog betydeligt dårligere med en lettere plade. Også noget at tænke over. Og aller mest larmer det på en tynd krydsfiner, hvis du ikke lægger gummidug under skinnerne. Så høres det slet ikke.)

Idéen med tavle nedenunder er ikke så tosset, men falder på, at der er brug for en midterregel for krydsfineren, hvis den skal være tynd=let. Så må det blive to felter eller hvorfor ikke 3, 4 eller 6 for udseendets skyld? (Medmindre du afslutter med en 3 mm krydsfiner og får en helt glat underside. Så bliver der ingen felter.)

Som ben foreslår jeg, at du tager to stykker 45x45 (en i hvert frit hjørne) og fastgør med et hængsel under pladen, så de bliver hængende, når du folder pladen op (og parallelt med den) og automatisk falder ned, når du folder den ned. Har du så en træliste på væggen (fastgjort til den) og til listen og pladens rammetræ skruer klaverhengsler, så bør det holde godt. Når pladen er nede, skal hængslen altså være sammenfoldet som et omvendt V og med opfoldet plade bliver det 90 graders vinkel på hængslen. Det samme med benene, men omvendt.

Skru derfor først klaverhengslerne fast (du skal nok tage et par stykker, da de sjældent sælges (bortset fra i faghandlen, læs: Teofils m.fl.) i længere længder end 50-60 cm på Jula, Clas Ohlson eller Biltema) i pladens rammetræ og støt pladen i opfoldet position, hvor den skal være, og skru derefter klaverhengslerne til listen på væggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.