Hej!

Jeg undrer mig over, hvad der er op og ned på en Allmoge loftliste, den lige side eller den mere bløde side - hvilken skal være op? Eller spiller det ingen rolle? Hvorfor?

Loftlisten er ResizeImage.aspx

Senest redigeret:
Den lille runding "maven" skal egentlig være nedad, dvs. omvendt af hvad billedet viser.

Jeg ville sætte den, som den sidder på billedet, fordi jeg tror, det bliver pænest. Jeg tror, at skal er det forkerte ord i forhold til hvordan man vender den. Hold den op på plads og se efter hvilken der bliver pænest.

Erik

Er det kun det æstetiske, eller er der nogle historiske eller praktiske argumenter for den ene eller den anden?

Ola78
Det er nok bare en smagssag, hvordan man vil have det. Vores hus er fra begyndelsen af 20'erne, og der sidder der lister, der ligner den på dit billede, og de sidder på samme måde. Gå efter det, du kan lide.

Go4it sagde:
Er det kun det æstetiske, eller findes der nogle historiske eller praktiske argumenter for det ene eller det andre?
En loftliste i almugestil forsøger jo at efterligne en klassisk loftstukatur. Der afslutter man væggen med en profil, som derefter følges af en afrunding op mod loftet. Den lille bue på din liste skal efterligne dette.

Men, din liste er jo så lille, så det spiller egentlig ingen rolle, hvilken vej du vender den, gør som de andre siger og vend den den vej, du synes er pænest. Udsmykkede stukaturer er jo kun til pynt alligevel. :)

Jeg har et opfølgende spørgsmål angående den der type lister. Hvordan skal man egentlig save dem for at få dem til at passe sammen i hjørnerne?

• Synes
frenberg og 1 anden
  • Laddar…
byggankan sagde:
Jeg har et opfølgende spørgsmål angående den dér type lister. Hvordan skal man egentlig save dem for at få dem til at passe sammen i hjørnerne?
Man gersaver, læg listen i gersaven som den skal sidde i loftet, så bliver det rigtigt, dog kan det tage nogle forsøg, før man får styr på det :P
Jeg har brugt frigolitlister i vores hus, købt på Bauhaus sammen med en geringsboks, som er supernem at bruge, alle lister bliver rigtige.

• Synes
_daniel
  • Laddar…
Ja jeg forstår, at man skal geringssav, men hvilken vinkel skal det være. Vi prøvede en masse, men det blev aldrig rigtigt.

Hvis hjørnet er 90 grader, skråskærer du 45 grader. Det vigtige er, hvordan du holder listen i kassen. Den skal holdes i samme position som den sidder oppe i loftet.

Erik

Fungerer ikke med 45 grader på de lister, eftersom de ikke er lige, men stikker ud fra væggen. Når vi har prøvet, har de skullet skæres i to vinkler i modsætning til gulvlisterne og vinduesrammerne, hvor det er lister, der sidder fladt mod væggen.

Hvis det er et normalt rum med 90 grader i alle hjørner, så forsikrer jeg, at 45 grader er den rigtige vinkel. Problemet må være, at du har lagt det forkert i geringssaven. Er der skråtag, bliver det derimod mere indviklet. Tag et stykke af en liste og hold den på plads i vinklen loft-væg. Hold derefter en lineal eller lignende i vinklen væg-væg, så den deler hjørnet midt over. Så kan du sigte og tegne på listen, så du bliver klogere på, hvordan den skal ligge i geringssaven. Hvis hjørnet ikke er præcis 90 grader, bliver det en anden vinkel, men det skal altid være den samme vinkel på begge stykker.

Erik

Ola78
Hvordan man gerir loftlister er beskrevet i en tidligere tråd på side 2 findes en god tabel, som matiasp har lavet over vinkler, når man saver med en geringssav. Det bliver ikke 45 grader som man måske tror, men 35.3 vinkel og 30 graders hældning på bladet, hvis hjørnet i rummet er 90 og listen sidder i 45 graders hældning mellem væg og loft. Lav nogle prøveemner til at sigte med, det er lidt udfordrende at få alt den rigtige vej, når man arbejder på det.

Ja, det var de vinkler, jeg var ude efter. Vi har testet en del, men ikke formået at få det til at fungere. Mange tak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.