For ikke at påvirke lofthøjden i den kommende værksted tænker jeg mig følgende løsning:
Med støtte af eksisterende tømmervægge monteres to limtræsbjælker ovenover de nuværende bærende bjælker, som forankres med limtræsbjælkerne på passende vis.
Limtræsbjælkerne er også tænkt som opregulering for en gangbro på loftet, måske bliver det et helt gulv med flere regler.
Kan dette fungere?
Limtræsbjælker 2 stk 42x225 Kun gangbro.
Alternativt
Byggeregler 45x195 cc 600 med bræddegulv.
Rummet bestod tidligere af 3 mindre rum/depotrum på betonplade.
Pladen fjernet, loftet revet ned, indervægge revet ned og høvlspånerne samlet i sække.
Udhus med tømmerkonstruktion, sadeltag.
Tidligere tegltag, i dag plade.
Med venlig hilsen Anders
Med støtte af eksisterende tømmervægge monteres to limtræsbjælker ovenover de nuværende bærende bjælker, som forankres med limtræsbjælkerne på passende vis.
Limtræsbjælkerne er også tænkt som opregulering for en gangbro på loftet, måske bliver det et helt gulv med flere regler.
Kan dette fungere?
Limtræsbjælker 2 stk 42x225 Kun gangbro.
Alternativt
Byggeregler 45x195 cc 600 med bræddegulv.
Rummet bestod tidligere af 3 mindre rum/depotrum på betonplade.
Pladen fjernet, loftet revet ned, indervægge revet ned og høvlspånerne samlet i sække.
Udhus med tømmerkonstruktion, sadeltag.
Tidligere tegltag, i dag plade.
Med venlig hilsen Anders
En søjle går op til kip. Derefter to flere søjler (blå på billedet). Dog ingen større belastning. Gammelt tungt tegltag som nu er et pladetag i snezone 2.
Første tanke var at understøtte nedefra med søjle og bjælke, men syntes lofthøjden ville blive påvirket for meget.
Før nedrivning var der understøttelse på to af disse 5 bjælker i form af en indervæg (rød på billedet).
Første tanke var at understøtte nedefra med søjle og bjælke, men syntes lofthøjden ville blive påvirket for meget.
Før nedrivning var der understøttelse på to af disse 5 bjælker i form af en indervæg (rød på billedet).
Hvis væggen kun understøttede bjælkerne, der får taglast, ville jeg overveje kun at forstærke disse to bjælker.A Anders_cc sagde:En søjle går op i højden. Derefter to søjler mere (blå på billedet). Dog ingen større belastning. Gammelt tungt tegltag som nu er et pladetag i snezone 2.
Første tanke var at understøtte nedefra med søjler og bjælke, men syntes lofthøjden ville blive for meget påvirket.
Før nedrivning var der understøtning på to af disse 5 bjælker i form af en indvendig væg (røde på
Hvor de blå tagsøjler kommer ned tæt på væggen, kan det være nok blot at forstærke bjælken lokalt mellem væg og tagsøjle ved at lime og skrue noget på den eksisterende bjælke.
For bjælken hvor søjlen angriber midt på, er der behov for forstærkning langs hele dens længde ved at lime og skrue noget på. Alternativt kan du indsætte nogle skråstivere mellem bjælkens bjælke og tagbjælken, så du får en slags gitterværk/tagrem.
Jeg tror, det vil blive svært at regne hjem de to indledende forslag, du havde samt det, jeg præsenterede nu. Der vil sandsynligvis være behov for betydeligt grovere ting for at klare taglasten.
Har du snefang på taget, og er det relativt let at rydde det?
Ingen sneskredsikringsgelænder, det meste glider af taget. Ja, nemt at skovle.
Måske forstærke bjælken med midtersøjlelasten (grøn skitse) og de andre to bjælker, som du foreslog samt limtræsbjælker/regler som min grundtanke.
Hvis bjælkerne kommer til at hænge med tiden, kan det sikkert understøttes mere. Tror/håber ikke, taget falder ind.
Tænker om denne løsning med overliggende lastfordelende bjælke er rimelig, eller om den skal være på undersiden...? Så bliver spørgsmålet, hvilken dimension der kræves.
Måske forstærke bjælken med midtersøjlelasten (grøn skitse) og de andre to bjælker, som du foreslog samt limtræsbjælker/regler som min grundtanke.
Hvis bjælkerne kommer til at hænge med tiden, kan det sikkert understøttes mere. Tror/håber ikke, taget falder ind.
Tænker om denne løsning med overliggende lastfordelende bjælke er rimelig, eller om den skal være på undersiden...? Så bliver spørgsmålet, hvilken dimension der kræves.
Klik her for at svare








