For ikke at påvirke lofthøjden i den kommende værksted tænker jeg mig følgende løsning:
Med støtte af eksisterende tømmervægge monteres to limtræsbjælker ovenover de nuværende bærende bjælker, som forankres med limtræsbjælkerne på passende vis.

Limtræsbjælkerne er også tænkt som opregulering for en gangbro på loftet, måske bliver det et helt gulv med flere regler.

Kan dette fungere?
Limtræsbjælker 2 stk 42x225 Kun gangbro.
Alternativt
Byggeregler 45x195 cc 600 med bræddegulv.

Rummet bestod tidligere af 3 mindre rum/depotrum på betonplade.
Pladen fjernet, loftet revet ned, indervægge revet ned og høvlspånerne samlet i sække.

Udhus med tømmerkonstruktion, sadeltag.
Tidligere tegltag, i dag plade.

Med venlig hilsen Anders
 
  • Loftområde med skitserede limtræsbjælker for etablering af landgang. Trævægge, gammel tagkonstruktion, værksted.
  • Illustration af en træstruktur med limtræsbjælker monteret på en tømmerstuevæg, der viser planlagt landgangsopbygning.
  • Loftsstruktur i træ med røde limtræsbjælker monteret over eksisterende bjælker, set i et rum med ubehandlede vægge og et lille vindue.
  • Billede af en underkonstruktion med støttestolper i en ryddet bygning med en grus- og stenbelagt gulv, omgivet af hvid- og rødmalede vægge.
  • Diagram der viser plan for en værksted mellem garage og stald, med angivelse af limtræbjælker og værkstedets dimensioner (4,40 x 5,40 m).
Cool løsning. Kommer nogen last fra ydertaget ned på bjælkelaget?
 
En søjle går op til kip. Derefter to flere søjler (blå på billedet). Dog ingen større belastning. Gammelt tungt tegltag som nu er et pladetag i snezone 2.
Første tanke var at understøtte nedefra med søjle og bjælke, men syntes lofthøjden ville blive påvirket for meget.
Før nedrivning var der understøttelse på to af disse 5 bjælker i form af en indervæg (rød på billedet).
 
  • Diagram af bjælker med blå og røde støttepunkter på gitter.
A Anders_cc sagde:
En søjle går op i højden. Derefter to søjler mere (blå på billedet). Dog ingen større belastning. Gammelt tungt tegltag som nu er et pladetag i snezone 2.
Første tanke var at understøtte nedefra med søjler og bjælke, men syntes lofthøjden ville blive for meget påvirket.
Før nedrivning var der understøtning på to af disse 5 bjælker i form af en indvendig væg (røde på
Hvis væggen kun understøttede bjælkerne, der får taglast, ville jeg overveje kun at forstærke disse to bjælker.

Hvor de blå tagsøjler kommer ned tæt på væggen, kan det være nok blot at forstærke bjælken lokalt mellem væg og tagsøjle ved at lime og skrue noget på den eksisterende bjælke.

For bjælken hvor søjlen angriber midt på, er der behov for forstærkning langs hele dens længde ved at lime og skrue noget på. Alternativt kan du indsætte nogle skråstivere mellem bjælkens bjælke og tagbjælken, så du får en slags gitterværk/tagrem.

Jeg tror, det vil blive svært at regne hjem de to indledende forslag, du havde samt det, jeg præsenterede nu. Der vil sandsynligvis være behov for betydeligt grovere ting for at klare taglasten.

Har du snefang på taget, og er det relativt let at rydde det?
 
Ingen sneskredsikringsgelænder, det meste glider af taget. Ja, nemt at skovle.
Måske forstærke bjælken med midtersøjlelasten (grøn skitse) og de andre to bjælker, som du foreslog samt limtræsbjælker/regler som min grundtanke.
Hvis bjælkerne kommer til at hænge med tiden, kan det sikkert understøttes mere. Tror/håber ikke, taget falder ind.

Tænker om denne løsning med overliggende lastfordelende bjælke er rimelig, eller om den skal være på undersiden...? Så bliver spørgsmålet, hvilken dimension der kræves.
 
  • Loft med træbjælker og en skitse af forstærkede bjælker markeret med grønne streger og røde beslag, relateret til tagkonstruktion.
  • Loft med skitserede bjælker til strukturel støtte, midterbjælken er markeret i grøn. Underliggende støttebjælker foreslås.
  • Rød bygning med sort tag, omgivet af træer. På jorden ses redskaber og et bord med træstykker. Ingen snebeskyttelse på taget.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.