Halløj!
Vi har håndværkere, der skifter vinduer herhjemme, og der er lidt materiale, som jeg spekulerer på, hvad det er.
Billede 1: En slags drev omkring de gamle vinduer
Billede 2: Som pap
Billede 3: Det sidder som mørkebrun karton i indervæggene? Huset er fra -54
Billede 4: De kom desværre til at skære et elkabel, der lå meget tæt på vindueskarmen. Hvad kan kappen omkring elkablerne bestå af?
[billede] [billede]
[billede] [billede]
Halloj!
Vi har håndverkere som skifter vinduer her hjemme og der er lidt materiale, som jeg funderer på, hvad det er.
Billede 1: En slags fuge rundt gamle vinduerne
Billede 2: Som pap
Billede 3: Det sidder som mørkebrun karton i indervæggene? Huset er fra -54
Billede 4: De kom desværre til at skære et elkabel, som lå meget tæt på vindueskarmen. Hvad kan kappen rundt om elkablerne bestå af?
1 kan være lindrev
2 gammel vindpap
3 ser ud som tretex
4 svært at se på billedet, men kan være en sk. Plåtkulo, tror der findes både med gummi og tjærepap over kablerne
Drev af lin. Tjæreindsmurt pap til vindtætning. Tretex, blød træfiberplade.
Kan ikke afgøre det på billedet, men rigtig gammel kuloledning har blyhylster, gummi omkring lederne, der smuldrer, og tekstilstrømpe (som jeg husker det). Kaldes dødskulo, fordi den let bliver strømførende i hylsteret, hvis man bøjer et gammelt kabel. Senere varianter er i plade med PVC-isolering, som holder meget længe og stadig kan være sikker efter 50 år.
Vi havde lignende drev. Luktede ikke specielt godt, så jeg forsøgte at få fjernet så meget som muligt af det.
Hvad er det for en fugeskum?
Tjek om det er godkendt til brug ifølge monteringsanvisningerne.
Vi havde lignende drev. Lugten var ikke god, så jeg forsøgte at fjerne så meget som muligt af det.
Hvad er det for noget fuge?
Tjek om det er godkendt til brug i henhold til monteringsvejledningerne.
Jeg har forsøgt at finde ud af, hvilken type fuge det kan være, men finder ingenting. Ved ikke om farven er typisk for en speciel type. Jeg må nok tjekke med dem, der udskifter vinduet.